Zapraszamy na trzecią odsłonę wystawy fotograficznej „Miejsca poza/Miejsca w nas | Beyond/Within” norweskiej artystki Erle Kyllingmark.



Tekst: dr Wiktoria Michałkiewicz
W tradycji zachodniej, zwłaszcza od początku rewolucji przemysłowej w XVIII wieku, ludzie na coraz szerszą skalę zaabsorbowani byli kwestią naukowego poznania. Kolejne dziesięciolecia upłynęły pod znakiem obliczeń i pomiarów – opartych na przekonaniu, że dane statystyczne są jedynym nośnikiem prawdy, i motywowanych dążeniem do przekształcenia ziemskiej materii w coś pożytecznego i uległego. Filozofowie i artyści, zainspirowani teoriami ewolucji, badali prawa przyrody, szukając analogii dla mechanizmów występujących w naturze w jednostkach i społeczeństwach, oraz starali się określić ich praktyczne implikacje. Wszystko to w imię postępu.
Erle M. Kyllingmark (ur. 1974) to norweska artystka wizualna, na co dzień mieszkająca w Oslo. Absolwentka London College of Printing, w swojej praktyce artystycznej wykorzystuje fotografię i film. Realizowała liczne instalacje wideo, między innymi na zamówienie Opery Norweskiej. W ostatnich latach skoncentrowała się na fotografii, a jej prace były pokazywane na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Norwegii. Kyllingmark pracuje w technice analogowej, eksplorując efekt multiekspozycji, który polega na wielokrotnym naświetlaniu kliszy. Przy pomocy tej techniki artystka harmonizuje techniczne i intuicyjne łączenie motywów, które pozostawia do odkrycia odbiorcom.
Wystawa „Miejsca poza/Miejsca w nas | Beyond/Within” norweskiej artystki Erle Kyllingmark została zaprezentowana po raz pierwszy w Domu Podcieniowym w Miłocinie od 21 września do 8 października 2023 roku, następnie w holu Collegium Historicum Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 11 do 26 października 2023 roku.
Zespół kuratorski: Waldemar Elwart, Gabriela Brdej, Urszula Kokoszka i Anna Ratajczak-Krajka
Współpraca kuratorska: Wiktoria Michałkiewicz REZO photo & art management
Wystawa realizowana jest w ramach projektu „Schronienie – klimat, migracje, dziedzictwo”, który jest współfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Kultura”, Działanie 2 „Poprawa dostępu do kultury i sztuki”.
Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Erle M. Kyllingmark, „Beyond | Within”
Text by: dr Wiktoria Michałkiewicz
In the Western tradition, especially since the 18th century’s beginning of the Industrial Revolution, people have been preoccupied with the question of knowledge. The next decades have been dedicated to calculations and measurements: supported by a belief that statistical data are a sole bearer of the truth, and motivated by a quest of transforming the terrestrial matter into something useful, and submissive. Inspired by the theories of evolution, philosophers and artists examined the laws of nature, looking for parallels of the newly described organic mechanisms in individuals and societies, and trying to explore their practical implications in the name of progress.
In nature, each individual piece plays innumerable parts as every particle of matter circulates in turn through all systems. This complex relationship between the system and its parts has been metaphorically described by Humberto Maturana and Francisco Varela under the term autopoiesis. The system that stands beyond the human limitations: beyond understanding the space in horizontal and vertical realms, beyond time and conceptual connotations. It is the dimension of possibility, and as such is evoked by Erle M. Kyllingmark’s photographs. As Kjetil Roed, philosopher, literary scholar and art critic, writes in the preface to Kyllingmark’s art book “You Don’t Actually See the Shape of Anything”: “Erle Kyllingmark’s photographs move in several different visual universes at once. In one picture we can see a thicket in the depths of the forest, its clearly defined branches twisting like raw-boned fingers, but we also see a sleeping child, semi-transparent, exposed on the top of the nature motif. And isn’t there a third branch crossing the image space? Are we seeing one or the other? We’re seeing both, or everything, at the same time.”
Kyllingmark takes us on a poetic voyage. It is a personal voyage through places, through images, through memories, and through narratives. She often evokes those dimensions of experience that lie beyond the immediate perception of an object, a landscape. The photographs, taken solely in the analogue technique of multiple exposure, suggest an intimate place without a clear reference: a place beyond or the place within. Every perception has its background – the world as an immense, all-inclusive whole. Its peripheries may lack clarity, until we direct attention to it.