
Plan wystaw na rok 2023
Sibylle Bergemann. Fotografie
Wystawa organizowana we współpracy z ifa (Institut für Auslandsbeziehungen Abteilung Kunst) oraz Instytutem Goethego w Polsce.
kuratorka: Małgorzata Ruszkowska-Macur
termin: 3 lutego – 3 maja 2023
lokalizacja: Oddział Zielona Brama; Gdańsk, Długi Targ 24
Wystawa to przegląd twórczości jednej z najciekawszych niemieckich fotografek ostatnich kilku dekad. Jej bogaty dorobek znalazł już swoje miejsce w czołowych zbiorach sztuki nowoczesnej w Niemczech i na świecie. Dotychczas jednak nie był szerzej prezentowany w Polsce. Muzeum Narodowe w Gdańsku, jako pierwsze w naszym kraju, przedstawi publiczności tę wybitną artystkę w monograficznym ujęciu.
Dokładnie!
(cykl wystawienniczy prezentujący pojedyncze dzieła, dwie edycje w roku)
kuratorzy cyklu: Agata Abramowicz, Jacek Friedrich
I odsłona – 29 kwietnia – 25 czerwca 2023
II odsłona – październik – grudzień 2023
lokalizacja: Oddział Sztuki Dawnej; Gdańsk, ul. Toruńska 1
Kontynuacja cyklu wystawienniczego prezentującego wybrane, pojedyncze dzieła ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz innych instytucji. Każdorazowo wystawa jednego dzieła obudowana będzie bogatym programem edukacyjnym oraz popularyzatorskim, które umożliwią przyjrzenie się dziełom z nowych, także nieoczywistych perspektyw. Pierwsza z odsłon w 2023 roku prezentować będzie dzieło Lucasa Cranacha starszego „Madonna pod jodłami” ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu. Kuratorem tej edycji projektu będzie Piotr Birecki.
Looking Through Objects. Kobiety we współczesnym polskim dizajnie
kuratorzy: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Gian Luca Amadei, Dario Lombardi
termin: 12 maja – 6 sierpnia 2023
lokalizacja: NOMUS – Nowe Muzeum Sztuki; Gdańsk ul. Jaracza 14
Na wystawie znajdą się starannie wyselekcjonowane obiekty autorstwa kilkunastu polskich twórczyń, a także zdjęcia, teksty kuratorskie, fragmenty wywiadów i poszerzone opisy tych obiektów. Elementem wiodącym będą prace projektantek ilustrujące zmiany, jakie dokonały się w ostatniej dekadzie zarówno w Polsce, jak i ich osobistych doświadczeniach. Wystawa powstała w ramach dwuletniego projektu „Looking Through Objects”, realizowanego przez Muzeum Narodowe w Gdańsku w ramach dotacji przyznanej w programie „Kultura Inspirująca” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2021-2022 na projekt złożyły się wystawa czasowa z publikacją towarzyszącą wystawie, publikacją naukową oraz program seminaryjny i popularyzatorski. Jego głównym celem – w pierwszej, realizowanej w Tallinie odsłonie – było zaprezentowanie zagranicznej publiczności przedmiotów stworzonych przez czołowe polskie projektantki. Za pomocą różnorodnych form przekazu polski dizajn ukazany został jako narzędzie społecznej i kulturowej zmiany. Wystawa, którą zaprezentujemy polskiej publiczności w NOMUS-ie, pokazywana była w Muzeum Sztuk Stosowanych i Dizajnu w Tallinie od 17 czerwca do 25 września 2022 roku.
Sainer. Koloor
kuratorka: Agata Abramowicz
termin: 22 lipca – 22 października 2023
lokalizacja: Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów), Gdańsk, ul. Cystersów 18
Monograficzna wystawa Sainera, czyli Przemysława Blejzyka. Artysta urodził się w Łodzi w 1988 roku. Międzynarodowy rozgłos zyskał jeszcze przed ukończeniem studiów na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Wraz z Mateuszem Gapskim, Beztem, jako Etam Cru, zrealizował kilkadziesiąt murali na całym świecie. Jego wielkoformatowe obrazy ulokowane w przestrzeniach miast cechują się oryginalną stylem, czerpiącym z estetyki komiksu, ilustracji, filmów anime i klasycznego malarstwa. Opracowane z dużą szczegółowością postacie, zanurzone w barwnym świecie realizmu magicznego, zyskały popularność i stały się wzorem chętnie naśladowanym w muralizmie.
W 2016 roku artysta znużony tworzeniem drobiazgowych portretów w poszukiwaniu nowych wyzwań zwrócił się w stronę pejzażu i malarstwa plenerowego. Czerpiąc inspirację z otaczającego go widzialnego świata, skoncentrował się na kompozycji oraz stosunku form i koloru. Stopniowo portret i detal wypierane były przez coraz bardziej syntetycznie ujęte pejzaż i plamę barwną.
Choć Przemysław Blejzyk postanowił wyznaczyć własną drogę formalnych poszukiwań, silnie inspirują go dokonania polskich kolorystów i mistrzów pejzażu. Przetwarza je twórczo, uwzględniając to, w jaki sposób współcześnie konsumujemy treści wizualne – szybko, w dużym natłoku bodźców i obrazów. Zestawia ze sobą różne języki formalne, buduje wielostopniowe kompozycje, eksperymentuje z kolorem, poszukuje relacji między malarstwem a muzyką. Gdy osiągnie zamierzony efekt, wychodzi ze strefy komfortu i rusza dalej. I zabiera nas w tę podróż ze sobą.
Marzyciele epoki industrialnej. Malarstwo w Gdańsku w XIX wieku
kuratorka: Magdalena Mielnik
termin: 28 lipca – 26 listopada 2023
lokalizacja: Oddział Zielona Brama; Gdańsk, Długi Targ 24
Ekspozycja będzie poświęcona gdańskiemu środowisku malarskiemu w XIX wieku. Punktem wyjścia do jej stworzenia staną się wystawy organizowane przez Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Gdańsku, prezentowane wówczas w Zielonej Bramie. Wystawa będzie organizowana we współpracy z Muzeum Gdańska, w którym pokazane zostaną XIX-wieczne widoki miasta. Ekspozycji towarzyszyć będzie konferencja dotycząca sztuki XIX-wiecznego Gdańska organizowana we współpracy z Muzeum Gdańska. Do wystawy wydrukowany zostanie ilustrowany przewodnik.
Valentyn Odnoviun, Echa niewidzianych / Echoes of the Unseen
kuratorka: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
współpraca: Maja Bieńkowska
termin: 8 września 2023 – 28 stycznia 2024
lokalizacja: NOMUS – Nowe Muzeum Sztuki; Gdańsk ul. Jaracza 14
Wystawa prezentuje zbiór cykli fotograficznych tworzonych głównie w Litwie, Ukrainie, Łotwie, Polsce i Niemczech przez Valentyna Odnoviuna. Fotografie te są częścią niewidzianej historii, rozproszonym zbiorem śladów politycznej przemocy, zachowanych przez miejsca, które kiedyś umożliwiały jej zaistnienie. Odnoviun w sposób konsekwentny szuka miejsc – świadków przemocy i analizuje ich wygląd poprzez zapis fotograficzny. Przenosi ten obraz w sferę estetycznej kreacji i pozwala na nową interpretację, dzięki czemu zachęca widza do refleksji. W trzech, stopniowanych wielkością salach NOMUS, zaprezentuje prace fotograficzne w oprawach, na różnych materiałach a także w formie pokazu slajdów.
Schronienie
kuratorzy: Waldemar Elwart, Urszula Kokoszka, Anna Ratajczak-Krajka
współpraca kuratorska: dr Zofia Boni, prof. UAM dr hab. Aleksandra Lis-Plesińska
termin: 26 października 2023 – 1 września 2024
lokalizacja: Oddział Etnografii; Gdańsk, ul. Cystersów 19
Wystawa będzie wynikiem współpracy w ramach projektu „Schronienie. Klimat, migracje, dziedzictwo” z partnerami międzynarodowymi: Oslo School of Environmental Humanities z Uniwersytetu w Oslo, UiT Norges Arktiske Universitet w Tromsø, Trøndelag Bildende Kunstnere w Trondheim, The Norwegian House – Regional Museum of Snæfellsnes, Icelandic Human Rights Centre w Reykjavíku, The Multicultural Council of Akureyri i Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wystawa będzie składała się z głównej ekspozycji prezentowanej w siedzibie Oddziału Etnografii. Dodatkowo pojawią się ekspozycje towarzyszące prezentowane w przestrzeniach usługowych w Gdańsku oraz we współpracujących gminach i w instytucjach partnerskich.