Edukacja

Oferta edukacyjna na rok szkolny 2018/2019

PRZEDSZKOLE 

Kamyczkowe muzeum (warsztat)
Po co właściwie jest muzeum i co się tam robi? Czym się zajmują konserwator, kustosz lub inwentaryzator i czy naprawdę są tak ważni i potrzebni, że bez nich muzeum nie mogłoby działać? Jak się dba o przedmioty muzealne? Jak to się dzieje, że na sale ekspozycyjne trafiają eksponaty tak ładne, jakby były wykonane niedawno? Tego wszystkiego dzieci dowiedzą się na naszych zajęciach. Będą też mogły wejść w rolę pracowników muzeum, by stworzyć wyjątkowe wystawy z wyjątkowych przedmiotów. 

W pracowni dawnego artysty (warsztat)
Kim jest malarz i co znajdziemy w jego pracowni? Co dawniej trzeba było zrobić, żeby stworzyć obraz? Co artyści malowali najchętniej? Na te i inne pytania odpowiemy na naszych zajęciach, a na koniec sami spróbujemy zostać artystami.

W domu patrycjusza (warsztat)
Muzeum to nie tylko obrazy, ale też przedmioty opowiadające o życiu w dawnych czasach.
W trakcie zajęć cofniemy się w czasie i odwiedzimy dom gdańskiego patrycjusza. Zobaczymy między innymi, w czym trzymał ubrania, jakimi dziełami sztuki chętnie się otaczał i czym dekorował stół na ważną ucztę.

Muzealne skarby (warsztat)
Muzea są wypełnione różnymi skarbami. Nieważne, czy są małe, duże, stare lub bardzo stare – wszystkie są dla nas cenne, gdyż opowiadają historie o minionych czasach. A jakie skarby kryją mury naszego muzeum? W trakcie zajęć opowiemy o najciekawszych i najcenniejszych eksponatach, między innymi o tryptyku Hansa Memlinga, gdańskiej szafie i srebrnym strusiu.

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

Kamyczkowe muzeum (warsztat), kl. 1–3
Po co właściwie jest muzeum i co się tam robi? Czym się zajmują konserwator, kustosz lub inwentaryzator i czy naprawdę są tak ważni i potrzebni, że bez nich muzeum nie mogłoby działać? Jak się dba o przedmioty muzealne? Jak to się dzieje, że na sale ekspozycyjne trafiają eksponaty tak ładne, jakby były wykonane niedawno? Tego wszystkiego dzieci dowiedzą się na naszych zajęciach. Będą też mogły wejść w rolę pracowników muzeum, by stworzyć wyjątkowe wystawy z wyjątkowych przedmiotów. 

Małe patrycjuszki. Mali patrycjusze (warsztat), kl. 1–3
Jak dawno, dawno temu wyglądało nasze miasto? Czym się wówczas zajmowali jego mieszkańcy? Co najchętniej nosiły modne gdańszczanki? Co stawiano na stołach podczas uczt? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć na starych i pięknych obrazach znajdujących się w naszym muzeum – dzięki nim, nie ruszając się z miejsca, odbędziemy podróż w czasie do dawnego Gdańska.

Muzealna Wyspa Skarbów (warsztat), kl. 1–3
Muzeum jest miejscem pełnym skarbów, wśród których łatwo stracić orientację. Co może nam pomóc w odnalezieniu drogi? Mapa! Na zajęciach dzieci dowiedzą się, kto tworzył mapy i plany, czyli kim jest kartograf i co to takiego kartografia. Następnie udadzą się w muzealną podróż w poszukiwaniu wyjątkowych eksponatów. W części plastycznej zajęć wykonają mapę tajemniczej i niezwykłej wyspy skarbów.

Sąd Ostateczny dla najmłodszych (warsztat), kl. 1–3
Dlaczego obraz składa się z trzech części? Kto i jak długo go malował? Dlaczego Pan Jezus jest ubrany w długi czerwony płaszcz i siedzi na tęczy? Dlaczego diabły mają kopyta, długie ogony lub skrzydła barwnych motyli? Gdzie są anioły i co właściwie robią? Pytań o ten najcenniejszy obraz w zbiorach muzeum jest zawsze sporo, na wszystkie odpowiemy w czasie zajęć. W części plastycznej zapraszamy dzieci do stworzenia niezwykłego autoportretu związanego z aniołami i diabłami przedstawionymi na tryptyku.

Tajemnice gdańskiej szafy (warsztat), kl. 1–3
Szafa, jaka jest, każdy widzi. Ale nasza szafa jest wyjątkowa! W trakcie zajęć dowiemy się, co można było w niej zmieścić, czy było w niej coś niecodziennego i czy stała w sypialni, tak jak dzisiejsze szafy. Dzieci będą też mogły zaprojektować swoją własną szafę i „wypełnić” ją skarbami.

Smok w muzeum! (warsztat), kl. 1–3
Jak wszyscy wiemy, średniowiecze było pełne księżniczek, rycerzy i smoków. Ale czy tylko? Na zajęciach poznamy średniowiecznych rzemieślników i ich wyroby, świętych dokonujących cudów i pewnego odważnego rycerza, który pokonał smoka. I właśnie takiego smoka, ale papierowego, zrobimy na koniec sami. 

W pracowni dawnego artysty (warsztat), kl. 1–8
W czasie zajęć przeniesiemy się do pracowni malarza. Sprawdzimy, jak i czym tworzył – do czego były mu potrzebne sztalugi, moździerze i pigmenty. Poznamy też gatunki malarskie, czyli tematy, które najczęściej pojawiały się na dawnych płótnach. Na koniec stworzymy własne kompozycje inspirowane sztuką niderlandzką. Zajęcia są dostosowane do wieku uczestników.

Detektywi sztuki (warsztat), kl. 4–8
Średniowieczne mury Muzeum Narodowego w Gdańsku kryją w swoich zakamarkach wiele tajemnic. Na zajęciach uczniowie wejdą w rolę detektywów, których zadaniem będzie samodzielne zwiedzenie muzeum i rozwiązanie zagadek związanych z jego najciekawszymi i najważniejszymi zbiorami. Zajęcia, dostosowane do wieku uczestników, są doskonałą zabawą dla aktywnej grupy młodzieży.

Klasa w Gdańsku – gra fabularna dla dzieci (warsztat), kl. 4–8
W trakcie dwugodzinnego spotkania uczestnicy wezmą udział w pełnej przygód i niebezpieczeństw wyprawie po XVII-wieczny skarb – przyprawy. Będzie to niecodzienny sposób na poznanie zbiorów Oddziału Sztuki Dawnej oraz historii ówczesnego Gdańska. Uczestnicy dobrani w dwie drużyny otrzymują specjalne stroje oraz nowe tożsamości. Tak przygotowani ruszają po zwycięstwo. Zapewnić je może odkrycie skarbu, ale najpierw drużyny muszą stawić czoło zadaniom związanym z muzealnymi eksponatami. W walce o punkty liczy się praca zespołowa i wyobraźnia.

Pod skrzydłami Memlinga (warsztat), kl. 4–8
Zajęcia o niezwykłej historii niezwykłego obrazu, zakończone stworzeniem kreatywnej pracy plastycznej. W trakcie warsztatów uczniowie dowiedzą się między innymi, dlaczego obraz składa się z trzech części, co trzyma anioł ubrany w złotą zbroję i dlaczego diabły mają ogony, kopyta i skrzydła. Na koniec każdy będzie miał możliwość wykonania swojej autorskiej wersji Sądu Ostatecznego. 

Średniowiecze – jakie było? (warsztat), kl. 4–8
O średniowieczu zwykło się mówić „wieki ciemne” – według obiegowej opinii poziom nauki był wtedy niski, a życie było niekomfortowe. Ale czy naprawdę? W czasie zajęć opowiemy o etosie rycerskim, świętych dokonujących cudów i pokażemy wyjątkowe dzieła rzemieślników, udowadniając, że świat średniowieczny nie jest tak odległy, jak mogłoby się wydawać.

 

GIMNAZJUM

Co artysta miał na myśli? – czyli po co w sztuce symbol, alegoria i atrybut (lekcja)
Czym są symbol, alegoria i atrybut? Jakie są między nimi różnice i dlaczego artyści je stosowali, zamiast podawać treści wprost? Na zajęciach dowiemy się, jak artyści wykorzystywali te środki i jakie treści w nich ukrywali. Zajęcia składają się z dwóch części: prezentacji multimedialnej i ćwiczeń na ekspozycjach, dzięki czemu uczniowie mają okazję pracować bezpośrednio z dziełami sztuki i cennymi zabytkami. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych.

Co widzimy na obrazie? Analiza i interpretacja (lekcja)
Gradacja, en face, weduta – po naszych zajęciach te słowa nie będą już brzmieć obco. W czasie warsztatów uczniowie poznają zasady kompozycji i środki artystyczne, między innymi światłocień, fakturę czy perspektywę, oraz gatunki malarskie. Będą mogli wypróbować wiedzę w praktyce, ćwicząc opis obrazu na dziełach z ekspozycji. Lekcja muzealna w formie warsztatu stanowi znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć.

Jacy byli dawni gdańszczanie? (lekcja)
Wiemy, jak wygląda życie we współczesnym Gdańsku, ale jak żyło się tu ponad 300 lat temu? Kim byli dawni gdańszczanie, gdzie mieszkali, w co się ubierali? Jaki wpływ na codzienne życie miała reformacja? Kim byli patrycjusze i czym są patynki? Wszystkie te zagadnienia zostaną wyjaśnione w trakcie warsztatów składających się z prezentacji multimedialnej i ćwiczeń na ekspozycji malarstwa gdańskiego. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć.

Sąd Ostateczny Hansa Memlinga (lekcja)
Zajęcia warsztatowe poświęcone są jednemu z najcenniejszych dzieł sztuki znajdujących się w polskich zbiorach. Uczniowie poznają burzliwą historię tryptyku, najważniejsze cechy sztuki średniowiecznej oraz motywy ikonograficzne i symbole kluczowe dla zrozumienia treści obrazu, np. psychostasis, grupa Deesis, idee Odkupienia. Zajęcia składają się z obserwacji i analizy obrazu oraz prezentacji multimedialnej w sali edukacyjnej. Warsztaty przybliżają uczniom świat sztuki dawnej i stanowią znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć.

Świat bohaterów, herosów i świętych (lekcja)
Biblia i mitologia stanowią niewyczerpalne źródło tematów, a postaci w nich występujące reprezentują najbardziej uniwersalne wartości, czytelne także w dzisiejszych czasach. Dzięki zajęciom uczniowie poznają najpopularniejsze motywy mitologiczne i biblijne pojawiające się w sztuce, dowiedzą się, czym są mit i mitologia oraz o czym mówi Biblia. Zajęcia składają się z prezentacji multimedialnej oraz ćwiczeń na ekspozycji. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych.

 

SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA

Jak czytać dzieło sztuki? Analiza i interpretacja (lekcja)
Gradacja, en face, weduta – po naszych zajęciach te słowa nie będą już brzmieć obco. Uczniowie poznają zasady kompozycji i środki artystyczne, między innymi światłocień, fakturę czy perspektywę oraz gatunki malarskie. Będą też mogli wypróbować wiedzę w praktyce, ćwicząc opis obrazu na dziełach z ekspozycji. Lekcja muzealna w formie warsztatu stanowi znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć.

Sąd Ostateczny Hansa Memlinga (lekcja)
Zajęcia warsztatowe poświęcone jednemu z najcenniejszych dzieł sztuki znajdujących się w polskich zbiorach. Uczniowie poznają burzliwą historię tryptyku, najważniejsze cechy sztuki średniowiecznej oraz motywy ikonograficzne i symbole kluczowe dla zrozumienia treści obrazu, np. psychostasis (ważenie dusz), grupa Deesis, idee Odkupienia. Zajęcia składają się z obserwacji i analizy obrazu oraz prezentacji multimedialnej w sali edukacyjnej. Warsztaty przybliżają uczniom świat sztuki dawnej i stanowią znakomite uzupełnienie lekcji w szkole.

Świat mitów i Biblii w sztuce (lekcja)
Biblia i mitologia stanowią niewyczerpalne źródło tematów, a postaci w nich występujące reprezentują najbardziej uniwersalne wartości, czytelne także w dzisiejszych czasach. Dzięki zajęciom uczniowie poznają najpopularniejsze motywy mitologiczne i biblijne pojawiające się w sztuce, dowiedzą się, czym są mit i mitologia oraz o czym mówi Biblia. Zajęcia składają się z prezentacji multimedialnej oraz ćwiczeń na ekspozycji. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych.

Ukryte znaczenia sztuki – symbole, alegorie i atrybuty (lekcja)
Czym są symbol, alegoria i atrybut? Jakie są między nimi różnice i dlaczego artyści je stosowali zamiast ukazywać treści wprost? Na zajęciach dowiemy się, jak artyści wykorzystywali te środki i jakie treści w nich ukrywali. Zajęcia składają się z dwóch części: prezentacji multimedialnej i warsztatów na ekspozycjach, dzięki czemu uczniowie mają okazję pracować bezpośrednio z dziełami sztuki i cennymi zabytkami. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych.

Gdańsk – historia złotego wieku (lekcja)
Co wspólnego mają ze sobą kawiarnia i publiczna sekcja zwłok? Obie pierwszy raz na terenie Polski pojawiły się w Gdańsku, mieście o długiej i niezwykłej historii. W czasie zajęć przybliżymy gdańskie genius loci, które miało wpływ na ukształtowanie miasta takiego, jakie znamy dzisiaj. Opowiemy więc o reformacji i sporach religijnych, handlu, patrycjuszach, naukowcach i mieszczanach.

 

Informacje praktyczne: 

  • termin: sezon letni: wtorek–piątek 10.15–16.00
  • sezon zimowy: wtorek–piątek 9.15–16.00
  • opłaty za zajęcia:
    – lekcja muzealna i warsztat: 50 zł
    – bilet wstępu dla dzieci: 1 zł, poniżej 7. roku życia: bezpłatny
    – program „Akademia Gdańskich Lwiątek”: bilet wstępu i opłata za zajęcia – 2zł
    – program „Kultura Dostępna”: bezpłatne zajęcia do końca grudnia 2018 roku
  • czas trwania lekcji, warsztatu: max. 90 minut
  • grupa: max. 30 osób
  • rezerwacja: 58 301 70 61 w. 216 i 252, z dwutygodniowym wyprzedzeniem

 

Kontakt:
Oddział Sztuki Dawnej
ul. Toruńska 1, Gdańsk
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

 

Muzeum bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”. W jego ramach prowadzone są bezpłatne lekcje muzealne do końca 2018 roku, liczba zajęć ograniczona.
Muzeum uczestniczy w gdańskim programie „Akademia Gdańskich Lwiątek”. W jego ramach prowadzone są zajęcia ze zniżkami przez cały rok szkolny.
Oba programy realizowane są w Oddziałach: Sztuki Dawnej, Etnografii oraz Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie.

ETNOMISJE – edukacja w Oddziale Etnografii MNG
Edukacja w Oddziale Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku to więcej niż tylko patrzenie i słuchanie. To doświadczanie, emocje i angażowanie wszystkich zmysłów. Wspólnie zadajemy pytania i wspólnie szukamy na nie odpowiedzi. Naszą skarbnicą jest materialne i niematerialne dziedzictwo naszego regionu, kraju, ale i całego świata oraz otaczająca nas przyroda. Chcemy pokazać, jak wiele wspólnego ma przeszłość ze współczesnością i codziennością. Mówiąc o teraźniejszości, szukamy jej źródeł w historii i kontynuacji w przyszłości. Poprzez kreatywność pobudzamy do działania i otwartości. Dzięki spotkaniom z ciekawymi ludźmi z różnych krajów będziemy się nawzajem dzielić tym, co nas ukształtowało – swoją kulturą. Stawiamy na aktywną obserwację, wyciąganie wniosków z doświadczeń przyrodniczych, rozumienie przyrody jako części materialnej i duchowej kultury regionu, o którą trzeba odpowiednio dbać.
Zapraszamy na nasze ETNOMISJE!

 

PRZEDSZKOLE / SZKOŁA PODSTAWOWA / GIMNAZJUM / SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA

Lekcje muzealne

Kaszuby – wczoraj i dziś
Zapraszamy do poznania bogactwa kaszubskiej kultury: tradycyjnych form gospodarowania, przygotowania pożywienia, wyposażenia dawnych izb wiejskich – pięknie zdobionych mebli, elementów sztuki regionalnej, w tym charakterystycznego kaszubskiego haftu. Zajęcia poszerzą wiedzę o kulturze materialnej i duchowej regionu.

O psie i kocie
Niewiele zwierząt nawiązało z człowiekiem tak wyjątkowe i różnorodne relacje jak pies i kot. Dziś wielu z nas traktuje swoich pupili jak członków rodziny, ale czy zawsze tak było? Motywy literackie, symbolika, zwierzęta w historii społeczeństw i regionów.

Obrzędowość bożonarodzeniowa
Co oznacza nazwa Gody? Kim są kolędnicy? Skąd pochodzi choinka? Z czego dawniej wykonywano ozdoby świąteczne? Odkryjemy znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej, etnicznej.

Obrzędowość wielkanocna
Jaką magię kryje w sobie okres wielkanocny? Z czym jest związany podkurek i zaklinanie urodzaju w Środę Popielcową? Po co są Śmierciucha i Judasz? Jaka jest symbolika palmy wielkanocnej? Czym się różni pisanka od kraszanki? Odkryjemy znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej, etnicznej.

Warsztaty muzealne

ETNOMISJA: TRADYCJA

Andrzejkowe wróżby
Andrzejkowe zabawy wykorzystujące ludowe wróżby z użyciem wody, słomy, jabłek, wełny czy butów. Tradycyjne zwyczaje, z których wiele przetrwało do naszych czasów.

Tradycyjne ozdoby bożonarodzeniowe
Wracamy do zapomnianych technik tworzenia dekoracji ze słomy, bibułki czy opłatka. Stworzymy tzw. światy – przestrzenne formy stworzone z kolorowych arkuszy opłatka, podłaźniczki – wieszane pod sufitem bogato dekorowane świerkowe gałązki, lub inne świąteczne dekoracje. Najmłodszych zapraszamy do tworzenia kolorowych choinkowych łańcuchów.

Anielskie święta
Zainspirujemy się twórczością ludową i wykonamy anielskie ozdoby z opłatków, bibuły, kolorowego papieru czy słomy, łącząc techniki i materiały. Anioły mogą również powstać w technice decoupage lub malarskiej, na drewnianych gotowych formach. Na warsztatach możemy także wykonać kolorowe bombki.

Dekorowanie świątecznych pierników
Magia świąt zaklęta w pachnących, tradycyjnych, korzennych pierniczkach. Każde dziecko będzie miało okazję do przyozdobienia przygotowanych wcześniej ciasteczek za pomocą kolorowych lukrów i posypek. Manualna zabawa inspirująca do własnych eksperymentów kulinarnych.

Maski kolędnicze i karnawałowe
Szalone karnawałowe zabawy potrzebują niezwykłych strojów! Inspirując się tradycją i własną wyobraźnią, stworzymy maski idealne na przedszkolne bale. Punktem wyjścia będzie opowieść o strojach kaszubskich kolędników i tradycyjnych maszkaronach zwierząt, takich jak: niedźwiedź, koza, byk czy bocian.

Gwiazdy kolędnicze
Na Kaszubach w wigilijny wieczór wciąż jeszcze można spotkać kolorowych przebierańców zwanych Gwiżdżami bądź Gwiazdkami. Na warsztatach wykonamy kolorowe kolędnicze akcesoria i dowiemy się o tradycji kolędniczej w regionie.

Tradycyjne ozdoby wielkanocne
Świąteczne króliczki, kurczaczki i baranki, no i oczywiście pisanki i kraszanki. Podczas warsztatów skorzystamy z tradycyjnych technik i motywów, ale też sięgniemy po współczesne materiały i techniki zdobnicze. Świąteczny stół będzie kolorowy jak nigdy dotąd! W okresie przedświątecznym zapraszamy też na warsztaty tworzenia palm wielkanocnych.

Cukrowe baranki
Zgodnie z tradycją na wielkanocnym stole nie może zabraknąć świątecznego baranka – „agnuska”. Na warsztatach wykonamy cukrowe baranki odciśnięte w specjalnych formach, poznamy też tradycję i symbolikę związaną z tym przedstawieniem.

Palmy wielkanocne
Podczas warsztatu wykonamy tradycyjne polskie palmy wielkanocne z gałązek wierzby, borówki, bukszpanu, a także z bibuły. Poznamy tradycje związane z Niedzielą Palmową i ciekawostki na temat tego zwyczaju. Zamiast palm możemy też przygotować stroiki na świąteczny stół.

Od wełny do kłębka – pokaz przędzenia
Dawniej kołowrotek był podstawowym wyposażeniem wiejskich domów, dziś przędzenie to zanikająca tradycja. Posłuchamy barwnej opowieści o tym, jak powstaje wełniana nić i co z niej tworzono, wzbogaconej pokazem na żywo gręplowania wełny oraz przędzenia na kołowrotku. Każdy będzie mógł się przekonać, jak to działa. Dla młodszych dzieci wstępem będzie bajka o Śpiącej Królewnie.

O wątku i osnowie – warsztaty tkackie
Czym się różni len od bawełny? Na czym przędzono dawniej, a jak dziś powstają materiały na nasze ubrania? Czym są wątek i osnowa? Na te i wiele innych pytań znajdziemy odpowiedź podczas kreatywnych warsztatów tkackich, na których uczestnicy wspólnie wykonają sznurowy gobelin, serwetki lub zakładki do książek. Warsztaty są prowadzone przez animatorkę, doświadczoną między innymi w pracy z osobami z niepełnosprawnymi – prosimy o wcześniejsze zaznaczenie takiej opcji podczas rezerwacji.

Kaszubskie malarstwo na szkle
Warsztaty prowadzone przez twórcę ludowego Edmunda Zielińskiego, od lat zajmującego się tradycyjnym malarstwem na szkle. Poznamy zasady wykonywania obrazów na szkle i samodzielnego stworzenia własnego dzieła. Inspiracją będą kaszubskie motywy i tradycje.

Rzeźbienie w glinie
Pod kierunkiem twórcy ludowego Stanisława Śliwińskiego stworzymy gliniane figurki i niewielkie formy plastyczne, wsłuchując się w barwną gawędę o rzeźbieniu. Dla starszych dzieci (młodzież licealna) istnieje możliwość zorganizowania warsztatu rzeźbienia w drewnie.

ETNOMISJA: KREACJA

Filcowe brosze
Warsztat nauki filcowania na mokro – techniki wywodzącej się z tradycyjnego spilśniania wełny. W ten sposób – dzięki działaniu wody, mydła i ręcznej pracy – tworzono ciepłe tkaniny, takie jak filc czy sukno. Każdy wyjdzie z warsztatów z efektowną filcową ozdobą, idealną na prezent dla babci lub mamy. Młodsze dzieci wykonają prostą filcową bransoletkę.

Kolorowe latawce
Latawce wywodzą się z Azji, gdzie są ulubioną rozrywką na świeżym powietrzu. Mogą mieć najróżniejsze formy i kształty, od najprostszych po niezwykle skomplikowane. Na warsztatach stworzymy latawce w kształcie karpi, inspirowane proporcem koinobori – najbardziej rozpoznawalnym symbolem Dnia Chłopca w Japonii, lub prostsze, w kształcie rombu.

Rozświetlone lampiony
Warsztaty tworzenia lampioników – wspaniałej dekoracji świątecznej, lub domowej latarenki. Do stworzenia lampionu potrzebne są słoik i nieposkromiona wyobraźnia. Może on służyć jako jesienna latarenka, zimowa dekoracja stołów lub oświetlenie podczas wiosennych i letnich przyjęć.

Kartki na każdą okazję
Przywracamy zapomniany zwyczaj tworzenia kartek okolicznościowych! Wielkanoc czy Boże Narodzenie, Dzień Kobiet, Dzień Mamy, Dzień Babci i Dziadka, urodziny, imieniny… każda okazja jest dobra. Do tworzenia niepowtarzalnych laurek wykorzystamy różne techniki i materiały.

Woreczki zapachowe
Pachnące latem, ziołami i suszonymi kwiatami woreczki są idealne do torebek, tornistrów i szuflad. Ozdobimy je kaszubskimi wzorami lub dowolnie wykreowaną dekoracją malarską. To wspaniały prezent dla najbliższych lub dla siebie – własna pachnąca saszetka do torby lub plecaka.

Kaszubski design
Dekorować można niemal wszystko, także całkiem zwyczajne sprzęty kuchenne. Dzięki technice decoupage zamienimy je w niepowtarzalne przedmioty i nadamy im zupełnie nowe znaczenie. Weźmiemy na warsztat kuchenne deski, drewniane łyżki i łopatki, dając im nowe artystyczne życie. Jako materiał mogą też służyć drewniane formy: anioły, serca, podkładki, zakładki albo drewniane koniki.

Co się kryje w bałtyckich głębiach?
Twórcza wyprawa po dnie Morza Bałtyckiego, gdzie pełno niezwykłych stworzeń: ryb, meduz, fok, skorupiaków… Na zajęciach odkryjemy tajemnice podwodnego świata i jego mieszkańców, poznamy problemy związane z ich ochroną i wykonamy papierowe morskie zwierzęta.

Statek pełen skarbów
Gdańsk to miasto portowe. Od wieków przypływają tu statki wypełnione towarami z dalekich krajów. Kiedyś były to drewniane okręty, dziś to wielkie kontenerowce, na których piętrzą się kontenery. Co się w nich kryje? Wspólnie się zastanowimy i stworzymy model statku, wypełniając kolejne przestrzenie często zaskakującymi towarami.

Tajemnice gdańskiej mapy
Jak dobrze znasz Gdańsk i jego najważniejsze zabytki? Czy masz swoje ulubione miejsca i ścieżki zwiedzania? Wspólnie stworzymy mapę Gdańska, która powstanie z miejsc realnych i stworzonych w wyobraźni dzieci. Warsztaty inspirują do wspólnego działania i pracy w grupie.

ETNOMISJA: WIELOKULTUROWOŚĆ

Stemplujemy – ukraińskie wybijki na płóciennych torbach
Вибійка (wybijka) to technika dekorowania płócien rozmaitymi wzorami i ornamentami za pomocą specjalnych rzeźbionych tablic, form, drewnianych klisz, obrabiarek. Na ukraińskim obszarze etnograficznym taki sposób zdobienia odzieży był popularny od XVIII do XX wieku na Bojkowszczyźnie, Łemkowszczyźnie, zachodnim Pokuciu, jak również w centralnej Ukrainie. Ukraińskie kobiety wykorzystywały wybijki do tworzenia niepowtarzalnego kolorytu ludowej odzieży, ręczników, obrusów, poszewek, firanek. Podczas warsztatów wykonamy samodzielnie bawełniane torby ekologiczne ozdobione drewnianymi stemplami. Poprowadzi je Hanna Drobchenko z Ukrainy.

Wycinamy – ukraińskie wycinanki papierowe
Wycinanka to jeden z popularnych rodzajów ukraińskiego ludowego zdobnictwa. Nazwa pochodzi od słowa витинати (wycinać). Wycinankowymi ornamentami ozdabiano mieszkania: ściany, sufity, przestrzenie wokół okien. Prowadząca warsztaty Hanna Drobchenko z Ukrainy nauczy dzieci podstawowych technik wycinania, które pomagają kształcić zdolności manualne, rozwijać wyobraźnię i poszerzać wiedzę o świecie.

ETNOMISJA: EKOLOGIA

Bogate wnętrze ryb, czyli sekcja kręgowca (starsze dzieci)
Rybołówstwo to ważna część dziedzictwa naszego regionu. Ryby to jednak nie tylko pokarm i nie są jedynie związane z handlem i gospodarką, to również istoty cudownie przystosowane do życia w błękitnych głębinach. Zajęcia z biologii i anatomii ryb to wstęp do zrozumienia działania organizmów kręgowych. Zbadamy ich budowę zewnętrzną i wewnętrzną, a uczestnicy samodzielnie wykonają sekcję przy użyciu precyzyjnych narzędzi. Wstęp teoretyczny i instruktaż pozwolą zamienić słuchaczy w początkujących chirurgów lub weterynarzy. Zajęcia dla dzieci od 12. roku życia.

Entomologia, czyli jak polubić owady
W naszych miastach żyje mnóstwo stworzeń: jedne latają, inne biegają, a jeszcze inne pełzają. Na co dzień nie zwracamy uwagi na świat naszych „braci mniejszych”. Wyjątkowo liczne malutkie owady wiodą pełne przygód życie w cieniu człowieka. W trakcie warsztatów przyjrzymy się żyjącym wokół nas owadom, tym większym i tym zupełnie malutkim, skrzydlatym i sześcionogim. Poznamy ich historie, zwyczaje i tajemnice. Na koniec spotkamy się również z kilkoma „cudakami” z egzotycznych krain.

Pusty brzuszek jemiołuszek
Co zimą dzieje się w świecie przyrody? Z jakimi trudnościami mierzą się malutkie bezkręgowce, a jakie zimowe pułapki czekają na włochate ssaki? Jak im pomóc, by spokojnie doczekały wiosny? Zimą najbardziej naszej pomocy potrzebują ptaki. Czekają je albo dalekie wędrówki, albo długa zima. Jak je dokarmiać, by nie szkodzić? Słuchacze poznają „kodeks karmiciela” i wykonają samodzielnie minikarmniki dla ptaków.

 

Informacje praktyczne: 

  • termin: sezon letni: wtorek–piątek 10.00–17.00
  • sezon zimowy: wtorek–piątek 9.00–16.00
  • opłaty za zajęcia:
    – lekcja muzealna: 50 zł (max. 30 osób)
    – warsztat: 180 zł (max. 25 osób)
    – bilet wstępu dla dzieci: 1 zł, poniżej 7. roku życia: bezpłatny
    – program „Akademia Gdańskich Lwiątek”: bilet wstępu i opłata za zajęcia – 2zł
    – program „Kultura Dostępna”: bezpłatne zajęcia do końca grudnia 2018 roku
  • czas trwania lekcji: 45 min, czas trwania warsztatu: 1–2 godz.
  • rezerwacja: tel. 58 552 41 39, z dwutygodniowym wyprzedzeniem

 

Kontakt:
Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Spichlerz Opacki
Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 (58) 552 41 39
e-mail: etnograf@mng.gda.pl

 

Muzeum bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”. W jego ramach prowadzone są bezpłatne lekcje muzealne do końca 2018 roku, liczba zajęć ograniczona.
Muzeum uczestniczy w gdańskim programie „Akademia Gdańskich Lwiątek”. W jego ramach prowadzone są zajęcia ze zniżkami przez cały rok szkolny.
Oba programy realizowane są w Oddziałach: Sztuki Dawnej, Etnografii oraz Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie.

Lekcja muzealna towarzysząca wystawie czasowej „Włochy w Gdańsku”. Jest przeznaczona dla klas gimnazjalnych, liceów i techników.

„Włochy w Gdańsku”
Gdańsk od Wenecji dzieli długa droga, nie znaczy to jednak, że nic nie łączy obu tych miast. Włosi bywali w Gdańsku, i to wielokrotnie. Co sprowadzało ich ze słonecznej Italii do pochmurnego, północnego miasta i co dzięki nim gdańszczanie zyskali? Odpowiemy na zajęciach.

 

Informacje praktyczne:

  • zajęcia są przeznaczone dla uczniów gimnazjów, liceów i techników
  • termin: do 20.12.2018; od wtorku do piątku w godz. 10.00–16.00
  • miejsce: Oddział Zielona Brama, Długi Targ 24, Gdańsk
  • czas trwania lekcji: około 60 min
  • koszt lekcji muzealnej: 50 zł od grupy
  • cena biletu wstępu: 1 zł od osoby
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • zapisy: Oddział Sztuki Dawnej (58) 301 70 61 wew. 216 i 252, e-mail: edukacja@mng.gda.pl
  • zgłoszenia grup należy dokonywać najlepiej z dwutygodniowym wyprzedzeniem

 

Kontakt:
Oddział Sztuki Dawnej
ul. Toruńska 1, 80-822 Gdańsk
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

SZKOŁA PODSTAWOWA / GIMNAZJUM / SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA

Od ciemnej komnaty do pudełka z lustrem (lekcja)
Jak wynaleziono fotografię? Z jakich elementów jest zbudowany aparat? Co mają wspólnego „ciemna komnata” i współczesny aparat fotograficzny? Jak powstaje zdjęcie? W dobie szybkiej i cyfrowej fotografii zatrzymamy się na chwilę i wrócimy do czasów pierwszych eksperymentów z „rysowaniem światłem”.

Trzej muszkieterowie fotografii – czyli kto jest ojcem fotografii? (lekcja)
Chociaż wynalezienie fotografii zostało ogłoszone w 1839 roku, elementy prowadzące do jej powstania znane były już w starożytności i średniowieczu. Dodatkowo, zjawiskiem fotografii i eksperymentowaniem w tej dziedzinie zajmowali się mieszkańcy Europy, Azji i Półwyspu Arabskiego. Podczas zajęć poszukamy odpowiedzi na pytanie, kto właściwie wynalazł fotografię, i odwiedzimy dawne atelier fotograficzne.

HERstory of photography – HERstoria Fotografii (lekcja)
Chociaż fotografia jest młodą dziedziną sztuki, jej dzieje obfitują w nazwiska, zjawiska, odkrycia i gatunki. Wielu próbowało już przybliżyć i przedstawić jej historię, jednak tym razem chcielibyśmy przedstawić HERstorię fotografii. Podczas zajęć dzieci poznają wybrane fotografki z Polski i ze świata, które miały wpływ na fotografię. Okoliczności są wyjątkowe, bo w 2018 roku obchodzimy 100-lecie przyznania kobietom praw wyborczych.

 

Informacje praktyczne:

  • termin: poniedziałek 10.00–15.00, wtorek–piątek 9.00–10.00
  • opłaty za zajęcia:
    – lekcja muzealna: 30 zł (max. 25 osób)
    – bilet wstępu: 1 zł, poniżej 7. roku życia: bezpłatny
  • czas trwania lekcji: 60 min
  • rezerwacja: tel. 58 307 59 12 w. 117 lub ggf@mng.gda.pl, z dwutygodniowym wyprzedzeniem

 

Kontakt:
Gdańska Galeria Fotografii
ul. Długi Targ 24, 80-828 Gdańsk
tel. +48 (58) 307 59 12
e-mail: ggf@mng.gda.pl

SZKOŁA PODSTAWOWA 

Józef Wybicki i jego czasy (lekcja)
Lekcja ukazuje postać Józefa Wybickiego na tle losów Polski i Europy. Wybicki jest przedstawiony nie tylko jako poeta, ale też polityk, prawnik, generał i innowator, a przede wszystkim jako gorący patriota. Lekcja odbywa się w najstarszej części dworku Wybickiego – w historycznych wnętrzach prezentowane są stare meble i liczne pamiątki prezentujące historię tego budynku.

Patron mojej szkoły – Józef Wybicki (lekcja)
Lekcja jest adresowana do uczniów szkół podstawowych im. Józefa Wybickiego. W całości jest poświęcona jego życiu, działalności kulturalnej i politycznej. Zajęcia rozpoczynają się od obejrzenia portretu Józefa Wybickiego, omówienia jego herbu oraz przeczytania cytatów z pamiętników autora hymnu. Następnie uczniowie zapoznają się z informacjami o życiu prywatnym Józefa Wybickiego – dowiedzą się, jak żył, gdzie chodził do szkoły, w jakich ważnych wydarzeniach uczestniczył. Lekcja jest wzbogacona multimediami – uczniowie przeanalizują drzewo genealogiczne Wybickich oraz prześledzą wędrówki swojego patrona po całej Europie.

Polskie symbole narodowe (lekcja)
Lekcja poświęcona najważniejszym symbolom państwa polskiego. Uczniowie poznają dzieje powstania Mazurka Dąbrowskiego i uznania tej pieśni za hymn narodowy. Zapoznają się z historią barw narodowych uchwalonych w trakcie powstania listopadowego oraz polskiego herbu. 

Śladami Mazurka Dąbrowskiego (lekcja)
Lekcja muzealna przypomina, kto jest autorem Mazurka Dąbrowskiego, oraz wyjaśnia, gdzie, kiedy i w jakich okolicznościach powstała pieśń. Uczestnicy zajęć mają także możliwość prześledzenia jej losów aż do czasów współczesnych.

 

GIMNAZJUM / SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA 

Losy Mazurka Dąbrowskiego (lekcja)
Lekcja prezentuje burzliwe losy polskiego hymnu. Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, później znana pod nazwą Mazurek Dąbrowskiego, została hymnem dopiero 130 lat po jej napisaniu. W tym czasie pieśń była niejednokrotnie cenzurowana, zmieniana, a nawet zakazywana. Uczniowie mają okazję się dowiedzieć, kiedy, gdzie i w jakich okolicznościach powstała oraz jaką rolę odgrywała w okresie napoleońskim. Ukazujemy rolę tej żołnierskiej pieśni w podtrzymywaniu świadomości narodowej Polaków od czasów powstań listopadowego, krakowskiego i styczniowego, Wiosny Ludów, rewolucji 1905 roku i powstania śląskie aż do momentu utworzenia niepodległego państwa polskiego i uznania Mazurka Dąbrowskiego za hymn narodowy. Następnie zaprezentujemy losy Polaków i hymnu od II wojny światowej do czasów współczesnych.

Polskie symbole narodowe (lekcja)
Orzeł Biały, barwa biało-czerwona oraz hymn Mazurek Dąbrowskiego – lekcja prezentuje zmiany symboli polskiej państwowości w historii i tradycji narodowej. Celem zajęć jest możliwie najszersze i skuteczne spopularyzowanie wiedzy o symbolach narodowych. 

Życie i działalność polityczna Józefa Wybickiego (lekcja)
Opowiemy o życiu twórcy hymnu, począwszy od dzieciństwa w będomińskim dworku, poprzez naukę u stryja Franciszka i w Kolegium Jezuickim w Starych Szkotach, praktykę prawniczą, konfederację barską, rozbiory, Konstytucję 3 maja, powstanie kościuszkowskie, walki Legionów Polskich, okres Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego, aż do śmierci Wybickiego w Manieczkach. Uczniowie zapoznają się z twórczością Józefa Wybickiego, którą prezentował między innymi na słynnych obiadach czwartkowych, „wejdą” w jego życie rodzinne, poznają jego sympatie polityczne i zasady, jakimi się kierował w życiu.

 

Informacje praktyczne:

  • zajęcia dostępne przez cały rok szkolny
  • termin: wtorek–sobota 9.00–16.00, niedziela 10.00–16.00
  • opłaty za zajęcia:
    – lekcja muzealna: 50 zł (max. 40 osób)
    – bilet wstępu dla dzieci: 1 zł, poniżej 7. roku życia: bezpłatny
    – program „Akademia Gdańskich Lwiątek”: bilet wstępu i opłata za zajęcia – 2zł
    – program „Kultura Dostępna”: bezpłatne zajęcia do końca grudnia 2018 roku
  • czas trwania lekcji: 60 min
  • rezerwacja: tel. 58 687 71 83, z dwutygodniowym wyprzedzeniem

                                               

Kontakt:
Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie
83-422 Nowy Barkoczyn, Gmina Nowa Karczma
tel. +48 (58) 687 71 83

 

Muzeum bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”. W jego ramach prowadzone są bezpłatne lekcje muzealne do końca 2018 roku, liczba zajęć ograniczona.

Muzeum uczestniczy w gdańskim programie „Akademia Gdańskich Lwiątek”. W jego ramach prowadzone są zajęcia ze zniżkami przez cały rok szkolny.

Oba programy realizowane są w Oddziałach: Sztuki Dawnej, Etnografii oraz Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie.

SZKOŁA PODSTAWOWA / GIMNAZJUM / SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA

Z wizytą w dworze szlacheckim (lekcja)
W ramach zwiedzania uczniowie poznają historię miejsca, zbiorów i właścicieli pałacu. Przy ładnej pogodzie oprowadzanie obejmuje także wizytę w zabytkowym parku. Ponadto, istnieje możliwość zwiedzenia kaplicy rodowej hrabiów Sierakowskich znajdującej się na obrzeżu parku waplewskiego. Oprowadzanie po wcześniejszym uzgodnieniu terminu wizyty.

 

Informacje praktyczne:

  • zajęcia dostępne przez cały rok szkolny
  • termin: wtorek–piątek 10.00–16.00
  • opłaty: zajęcia i wstęp bezpłatne (max. 30 osób)
  • czas trwania lekcji: 60 min
  • rezerwacja: tel. 55 277 15 68, z dwutygodniowym wyprzedzeniem

 

Kontakt:
Muzeum Tradycji Szlacheckiej. Pomorski Ośrodek Kontaktów z Polonią
82-410 Stary Targ
tel. +48 (055) 277 15 68

adminEdukacja