Edukacja

Oferta edukacyjna na rok szkolny 2018/2019

PRZEDSZKOLE 

Kamyczkowe muzeum
Po co właściwie jest muzeum i co się tam robi? Czym się zajmują konserwator, kustosz lub inwentaryzator i czy naprawdę są tak ważni i potrzebni, że bez nich muzeum nie mogłoby działać? Jak się dba o przedmioty muzealne? Jak to się dzieje, że na sale ekspozycyjne trafiają eksponaty tak ładne, jakby były wykonane niedawno? Tego wszystkiego dzieci dowiedzą się na naszych zajęciach. Będą też mogły wejść w rolę pracowników muzeum, by stworzyć wyjątkowe wystawy z wyjątkowych przedmiotów. 

W pracowni dawnego artysty
Kim jest malarz i co znajdziemy w jego pracowni? Co dawniej trzeba było zrobić, żeby stworzyć obraz? Co artyści malowali najchętniej? Na te i inne pytania odpowiemy na naszych zajęciach, a na koniec sami spróbujemy zostać artystami!

W domu patrycjusza
Muzeum to nie tylko obrazy, ale też przedmioty opowiadające o życiu w dawnych czasach.
W trakcie zajęć cofniemy się w czasie i odwiedzimy dom gdańskiego patrycjusza. Zobaczymy między innymi, w czym trzymał ubrania, jakimi dziełami sztuki chętnie się otaczał i czym dekorował stół na ważną ucztę.

Muzealne skarby
Muzea są wypełnione różnymi skarbami. Nieważne, czy są małe, duże, stare lub bardzo stare – wszystkie są dla nas cenne, gdyż opowiadają historie o minionych czasach. A jakie skarby kryją mury naszego muzeum? W trakcie zajęć opowiemy o najciekawszych i najcenniejszych eksponatach, między innymi o tryptyku Hansa Memlinga, gdańskiej szafie i srebrnym strusiu.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji: około 1 godz.
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek
    w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • koszt lekcji muzealnej: 50 zł
  • bilet wstępu dla dzieci: 1 zł
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie: (58) 301 70 61 w. 216 i 252
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

Kamyczkowe muzeum, kl. 1–3
Po co właściwie jest muzeum i co się tam robi? Czym się zajmują konserwator, kustosz lub inwentaryzator i czy naprawdę są tak ważni i potrzebni, że bez nich muzeum nie mogłoby działać? Jak się dba o przedmioty muzealne? Jak to się dzieje, że na sale ekspozycyjne trafiają eksponaty tak ładne, jakby były wykonane niedawno? Tego wszystkiego dzieci dowiedzą się na naszych zajęciach. Będą też mogły wejść w rolę pracowników muzeum, by stworzyć wyjątkowe wystawy z wyjątkowych przedmiotów.

Małe patrycjuszki. Mali patrycjusze, kl. 1–3
Jak dawno, dawno temu wyglądało nasze miasto? Czym się wówczas zajmowali jego mieszkańcy? Co najchętniej nosiły modne gdańszczanki? Co stawiano na stołach podczas uczt? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć na starych i pięknych obrazach znajdujących się w naszym muzeum – dzięki nim, nie ruszając się z miejsca, odbędziemy podróż w czasie do dawnego Gdańska.

Muzealna Wyspa Skarbów, kl. 1–3
Muzeum jest miejscem pełnym skarbów, wśród których łatwo stracić orientację. Co może nam pomóc w odnalezieniu drogi? Mapa! Na zajęciach dzieci dowiedzą się, kto tworzył mapy i plany, czyli kim jest kartograf i co to takiego kartografia. Następnie udadzą się w muzealną podróż w poszukiwaniu wyjątkowych eksponatów. W części plastycznej zajęć wykonają mapę tajemniczej i niezwykłej wyspy skarbów.

„Sąd Ostateczny” dla najmłodszych, kl. 1–3
Dlaczego obraz składa się z trzech części? Kto i jak długo go malował? Dlaczego Pan Jezus jest ubrany w długi czerwony płaszcz i siedzi na tęczy? Dlaczego diabły mają kopyta, długie ogony lub skrzydła barwnych motyli? Gdzie są anioły i co właściwie robią? Pytań o ten najcenniejszy obraz w zbiorach muzeum jest zawsze sporo, na wszystkie odpowiemy w czasie zajęć. W części plastycznej zapraszamy dzieci do stworzenia niezwykłego autoportretu związanego z diabłami i aniołami przedstawionymi na tryptyku.

Tajemnice gdańskiej szafy, kl. 1–3
Szafa jaka jest, każdy widzi. Ale nasza szafa jest wyjątkowa! W trakcie zajęć dowiemy się, co można było w niej zmieścić, czy było w niej coś niecodziennego i czy stała w sypialni, tak jak dzisiejsze szafy. Dzieci będą też mogły zaprojektować swoją własną szafę i „wypełnić” ją skarbami.

Smok w muzeum!, kl. 1–3
Jak wszyscy wiemy, średniowiecze było pełne księżniczek, rycerzy i smoków. Ale czy tylko? Na zajęciach poznamy średniowiecznych rzemieślników i ich wyroby, świętych dokonujących cudów i pewnego odważnego rycerza, który pokonał smoka. I takiego smoka, ale papierowego, zrobimy na koniec sami.

W pracowni dawnego artysty, kl. 1–8
W czasie zajęć przeniesiemy się do pracowni malarza. Sprawdzimy, jak i czym tworzył – do czego były mu potrzebne sztalugi, moździerze i pigmenty. Poznamy też gatunki malarskie, czyli tematy, które najczęściej pojawiały się na dawnych płótnach. Na koniec stworzymy własne kompozycje inspirowane sztuką niderlandzką. Zajęcia dostosowane do wieku uczestników.

Detektywi sztuki, kl. 4–8
Średniowieczne mury Muzeum Narodowego w Gdańsku kryją w swoich zakamarkach wiele tajemnic. Na zajęciach uczniowie wejdą w rolę detektywów, których zadaniem będzie samodzielne zwiedzenie muzeum i rozwiązanie zagadek związanych z jego najciekawszymi i najważniejszymi zbiorami. Zajęcia, dostosowane do wieku uczestników, są doskonałą zabawą dla aktywnej grupy młodzieży.

Klasa w Gdańsku – gra fabularna dla dzieci, kl. 4–8
W trakcie dwugodzinnego spotkania uczestnicy wezmą udział w pełnej przygód i niebezpieczeństw wyprawie po ówczesny skarb – przyprawy. Będzie to niecodzienny sposób na poznanie zbiorów Oddziału Sztuki Dawnej oraz historii XVII-wiecznego Gdańska. Uczestnicy dobrani w dwie drużyny otrzymują specjalne stroje oraz nowe tożsamości. Tak przygotowani ruszają po zwycięstwo. Zapewnić je może odkrycie skarbu, ale najpierw drużyny muszą stawić czoło zadaniom związanym z muzealnymi eksponatami. W walce o punkty przyda się praca zespołowa i dużo wyobraźni.

Pod skrzydłami Memlinga, kl. 4–8
Zajęcia o niezwykłej historii niezwykłego obrazu zakończone kreatywną pracą plastyczną. W trakcie warsztatów uczniowie dowiedzą się między innymi, dlaczego obraz składa się z trzech części, co trzyma anioł ubrany w złotą zbroję i dlaczego diabły mają ogony, kopyta i skrzydła. Na koniec każdy będzie miał możliwość wykonania swojej autorskiej wersji „Sądu Ostatecznego”.

Średniowiecze – jakie było?, kl. 4–8
O średniowieczu zwykło się mówić „wieki ciemne” – według obiegowej opinii upadło wtedy wiele nauk, a poziom życia odbiegł od komfortu. Ale czy naprawdę tak było? W czasie zajęć opowiemy o etosie rycerskim, świętych dokonujących cudów i pokażemy wyjątkowe dzieła rzemieślników, udowadniając, że świat średniowieczny nie jest tak odległy, jak mogłoby się wydawać.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji: około 1 godz. 30 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek
    w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • koszt lekcji muzealnej: 50 zł
  • bilet wstępu dla dziecka: 1 zł
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie: (58) 301 70 61 w. 216 i 252
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

 

KLASY GIMNAZJALNE

Co artysta miał na myśli? – czyli po co w sztuce symbol, alegoria i atrybut
Czym są symbol, alegoria i atrybut? Jakie są między nimi różnice i dlaczego artyści je stosowali zamiast podawać treści wprost? Na zajęciach dowiemy się, jak artyści wykorzystywali te środki i jakie treści w nich ukrywali. Zajęcia składają się z prezentacji multimedialnej i części ćwiczeń na ekspozycjach, dzięki czemu uczniowie mają okazję pracować bezpośrednio z dziełami sztuki i cennymi zabytkami. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych.

Co widzimy na obrazie? Analiza i interpretacja
Gradacja, en-face, weduta – po naszych zajęciach te słowa nie będą już brzmieć obco. W czasie warsztatów uczniowie poznają zasady kompozycji i środki artystyczne, między innymi światłocień, fakturę czy perspektywę oraz gatunki malarskie. Będą mogli wypróbować wiedzę w praktyce, ćwicząc opis obrazu na dziełach z ekspozycji. Lekcja muzealna w formie warsztatu stanowi znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć.

Jacy byli dawni gdańszczanie?
Wiemy, jak wygląda życie we współczesnym Gdańsku, ale jak żyło się tu ponad 300 lat temu? Kim byli dawni gdańszczanie, gdzie mieszkali, w co się ubierali? Jaki wpływ na codzienne życie miała reformacja? Kim byli patrycjuszowie i czym są patynki? Wszystkie te zagadnienia zostaną wyjaśnione w trakcie warsztatów składających się z prezentacji multimedialnej i ćwiczeń na ekspozycji malarstwa gdańskiego. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć.

„Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga
Zajęcia warsztatowe poświęcone jednemu z najcenniejszych dzieł sztuki znajdujących się w polskich zbiorach. Uczniowie poznają burzliwą historię tryptyku, najważniejsze cechy sztuki średniowiecznej oraz motywy ikonograficzne i symbole kluczowe dla zrozumienia treści obrazu, np. psychostasis (ważenie dusz), grupa Deesis, idee Odkupienia. Zajęcia składają się z obserwacji i analizy obrazu oraz prezentacji multimedialnej w sali edukacyjnej. Warsztaty przybliżają uczniom świat sztuki dawnej i stanowią znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć.

Świat bohaterów, herosów i świętych
Biblia i mitologia stanowią niewyczerpalne źródło tematów, a postaci w nich występujące reprezentują najbardziej uniwersalne wartości, czytelne także w dzisiejszych czasach. Dzięki zajęciom uczniowie poznają najpopularniejsze motywy mitologiczne i biblijne pojawiające się w sztuce, dowiedzą się, czym są mit i mitologia oraz o czym mówi Biblia. Zajęcia składają się z prezentacji multimedialnej oraz ćwiczeń na ekspozycji. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji: około 1 godz. 30 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek
    w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • koszt lekcji muzealnej: 50 zł.
  • bilet wstępu dla młodzieży: 1 zł
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie: (58) 301 70 61 w. 216 i 252
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1, Gdańsk
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

 

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

Jak czytać dzieło sztuki? Analiza i interpretacja
Gradacja, en-face, weduta – po naszych zajęciach te słowa nie będą już brzmieć obco. Uczniowie poznają zasady kompozycji i środki artystyczne, między innymi światłocień, fakturę czy perspektywę oraz gatunki malarskie. Będą też mogli wypróbować wiedzę w praktyce, ćwicząc opis obrazu na dziełach z ekspozycji. Lekcja muzealna w formie warsztatu stanowi znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć.

„Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga
Zajęcia warsztatowe poświęcone jednemu z najcenniejszych dzieł sztuki znajdujących się w polskich zbiorach. Uczniowie poznają burzliwą historię tryptyku, najważniejsze cechy sztuki średniowiecznej oraz motywy ikonograficzne i symbole kluczowe dla zrozumienia treści obrazu, np. psychostasis (ważenie dusz), grupa Deesis, idee Odkupienia. Zajęcia składają się z obserwacji i analizy obrazu oraz prezentacji multimedialnej w sali edukacyjnej. Warsztaty przybliżają uczniom świat sztuki dawnej i stanowią znakomite uzupełnienie lekcji w szkole.

Świat mitów i Biblii w sztuce
Biblia i mitologia stanowią niewyczerpalne źródło tematów, a postaci w nich występujące reprezentują najbardziej uniwersalne wartości, czytelne także w dzisiejszych czasach. Dzięki zajęciom uczniowie poznają najpopularniejsze motywy mitologiczne i biblijne pojawiające się w sztuce, dowiedzą się, czym są mit i mitologia oraz o czym mówi Biblia. Zajęcia składają się z prezentacji multimedialnej oraz ćwiczeń na ekspozycji. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych.

Ukryte znaczenia sztuki – symbole, alegorie i atrybuty
Czym są symbol, alegoria i atrybut? Jakie są między nimi różnice i dlaczego artyści je stosowali zamiast ukazywać treści wprost? Na zajęciach dowiemy się, jak artyści wykorzystywali te środki i jakie treści w nich ukrywali. Zajęcia składają się z prezentacji multimedialnej i części warsztatowej na ekspozycjach, dzięki czemu uczniowie mają okazję pracować bezpośrednio z dziełami sztuki i cennymi zabytkami. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych.

Gdańsk – historia Złotego Wieku
Co wspólnego mają ze sobą kawiarnia i publiczna sekcja zwłok? Obie pierwszy raz na terenie Polski pojawiły się w Gdańsku, mieście słynącym z niezwykłej i długiej historii. W czasie zajęć przybliżymy gdańskie genius loci, które miało wpływ na ukształtowanie miasta takiego, jakie znamy dzisiaj. Opowiemy więc o reformacji i sporach religijnych, handlu, patrycjuszach, naukowcach i mieszczanach.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji: około 1 godz. 30 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek
    w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • koszt lekcji muzealnej: 50 zł.
  • bilet wstępu dla młodzieży: 1 zł
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie: (58) 301 70 61 w. 216 i 252
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1, Gdańsk
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

Muzeum Narodowe w Gdańsku bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”, tym samym istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnych lekcji muzealnych do końca grudnia 2018 roku. Muzeum uczestniczy także w gdańskim programie „Akademia Gdańskich Lwiątek” (AGL). Programy realizowane są w Oddziale Sztuki Dawnej, Oddziale Etnografii oraz Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie.

PRZEDSZKOLE 

Choinkowe łańcuchy (warsztat)
Termin: grudzień
Przedświąteczna zabawa dla najmłodszych. Kolorowe, papierowe, ciągnące się w nieskończoność ozdoby bożonarodzeniowe to manualne wyzwanie dla małych rączek.

Bajki regionu (warsztat)
Termin: rok szkolny
Zajęcia dla młodszych dzieci. Poznajmy niezwykłe bajki i opowieści z rejonu Pomorza (kaszubskie, kociewskie), które zainspirują nas do działań plastycznych.

Dekorowanie świątecznych pierników (warsztat)
Termin: grudzień
Magia świąt zaklęta w pachnących, tradycyjnych, korzennych pierniczkach. Każde dziecko będzie miało okazję do przyozdobienia przygotowanych wcześniej ciasteczek za pomocą kolorowych lukrów i posypek.

Filcowe brosze (warsztat)
Termin: rok szkolny
Warsztat nauki filcowania na mokro. Wspólnie wykonamy efektowne filcowe ozdoby w postaci barwnych kwiatów.

Kaszuby – wczoraj i dziś (lekcja)
Termin: rok szkolny
Zapraszamy do poznania bogactwa kaszubskiej kultury: barwnych strojów, charakterystycznego haftu, instrumentów muzycznych czy kaszubskiej mitologii. Lekcję wzbogacą wyjątkowe eksponaty, które rzadko są prezentowane na wystawach. Zajęcia poszerzą wiedzę o kulturze materialnej i duchowej regionu.

Maski karnawałowe (warsztat)
Termin: styczeń – luty
Szalone karnawałowe zabawy potrzebują niezwykłych strojów! Inspirując się tradycją i własną wyobraźnią, stworzymy maski idealne na przedszkolne bale.

O psie i kocie (lekcja)
Termin: rok szkolny
Niewiele zwierząt nawiązało z człowiekiem tak wyjątkowe i różnorodne relacje jak pies i kot. Dziś wielu z nas traktuje swoich pupili jak członków rodziny, ale czy zawsze tak było? Motywy literackie, symbolika, zwierzęta w historii społeczeństw i regionów.

Robimy kartki okolicznościowe (warsztat)
Termin: rok szkolny
Przywracamy zapomniany zwyczaj tworzenia kartek okolicznościowych! Wielkanoc czy Boże Narodzenie, Dzień Kobiet, Dzień Mamy, Dzień Babci i Dziadka… każda okazja jest dobra!

Robimy lampiony (warsztat)
Termin: rok szkolny
Nastrojowe lampiony na każdą porę roku i różne okazje. Szczególnie cenne w długie jesienne i zimowe wieczory. Przygotowywane z użyciem różnych materiałów i technik.

Rytmy Ziemi (warsztaty)
Termin: rok szkolny
Warsztaty bębniarskie, czyli muzyczna podróż dookoła świata. W ciekawej, interaktywnej formie poznamy rytmy i dźwięki z różnych kontynentów.

Zabawy naszych pradziadków (pokaz)
Termin: rok szkolny
Aktywne zajęcia dla najmłodszych. Dzieci zapoznają się z zabawami ich rówieśników sprzed 80 lat, takimi jak: zabawa ruchowa Król Lul, wielkanocna zabawa jajami (tzw. walatka) czy bożonarodzeniowe maszkarony.

Zrób sobie latawiec (warsztat)
Termin: rok szkolny
Latawce to pochodząca z Azji zabawa na świeżym powietrzu. Nauczymy się wykonywać je z najprostszych materiałów: bibułki i listewek oraz sznurka 

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji: 45 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.00–16.00, czwartek
    w godzinach 12.00–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.00–16.00
  • czas trwania warsztatu: 1–2 godz.
  • koszt lekcji muzealnych: 50 zł (grupy do 30 osób)
  • cena warsztatu: 120 zł (grupy do 25 osób)
  • cena warsztatu malarstwa na szkle: 180 zł
  • cena pokazu: 80 zł
  • bilet wstępu dla dzieci: 1 zł
  • bilet wstępu dla dzieci do lat 7: bezpłatny
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Spichlerz Opacki
ul. Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 (58) 552 41 39 w. 104, 105, fax 552 46 37
e-mail: etnograf@mng.gda.pl

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

Anielskie święta (warsztat)
Termin: grudzień
Od lat w czasie adwentu w domach powstają rodzinne pracownie tradycyjnego rękodzieła. Inspirując się twórczością ludową, wykonamy anielskie ozdoby z opłatków, bibuły, kolorowego papieru czy słomy.

Andrzejkowe wróżby (pokaz)
Termin: listopad
Andrzejkowe zabawy wykorzystujące ludowe wróżby z użyciem wody, słomy, jabłek, wełny czy nawet butów. Tradycyjne zwyczaje, z których wiele przetrwało do naszych czasów.

Bajki regionu (warsztat)
Termin: rok szkolny
Zajęcia dla młodszych dzieci. Poznajmy niezwykłe bajki i opowieści z rejonu Pomorza (kaszubskie, kociewskie), które zainspirują nas do działań plastycznych.

Dekorowanie świątecznych pierników (warsztat)
Termin: grudzień
Magia świąt zaklęta w pachnących, tradycyjnych, korzennych pierniczkach. Każde dziecko będzie miało okazję do przyozdobienia przygotowanych wcześniej ciasteczek za pomocą kolorowych lukrów i posypek.

Filcowe brosze (warsztat)
Termin: rok szkolny
Warsztat nauki filcowania na mokro. Wspólnie wykonamy efektowne filcowe ozdoby w postaci barwnych kwiatów. 

Kaszuby – wczoraj i dziś (lekcja)
Termin: rok szkolny
Zapraszamy do poznania bogactwa kaszubskiej kultury: barwnych strojów, charakterystycznego haftu, instrumentów muzycznych czy kaszubskiej mitologii. Lekcję wzbogacą wyjątkowe eksponaty, które rzadko są prezentowane na wystawach. Zajęcia poszerzą wiedzę o kulturze materialnej i duchowej regionu.

Kaszubskie malarstwo na szkle (warsztat)
Termin: rok szkolny
Warsztaty prowadzone przez twórcę ludowego od lat zajmującego się tradycyjnym malarstwem na szkle. Poznamy zasady, według jakich wykonuje się obrazy na szkle, i samodzielnie wykonamy własne dzieła.

Maski karnawałowe (warsztat)
Termin: styczeń – luty
Szalone karnawałowe zabawy potrzebują niezwykłych strojów! Inspirując się tradycją i własną wyobraźnią, stworzymy maski idealne na szkolne bale.

Obrzędowość bożonarodzeniowa (lekcja)
Termin: grudzień
Co oznacza nazwa Gody? Kim są kolędnicy? Skąd pochodzi choinka? Z czego wykonywano dawniej ozdoby świąteczne? W czasie lekcji obejrzymy film „A wczora z wieczora” na temat kolędników na Kaszubach. Znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej, etnicznej.

Obrzędowość wielkanocna (lekcja)
Termin: marzec – kwiecień
Jaką magię kryje w sobie okres wielkanocny? Z czym jest związany podkurek i zaklinanie urodzaju w Środę Popielcową? Po co Śmierciucha i Judasz? Jaka jest symbolika palmy wielkanocnej? Czym się różni pisanka od kraszanki? Znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej, etnicznej.

Od wełny do kłębka (pokaz)
Termin: rok szkolny
Barwna opowieść o tym, jak powstaje wełniana nić i co z niej dawniej robiono, wzbogacona pokazem na żywo gręplowania wełny oraz przędzenia na kołowrotku.

O psie i kocie (lekcja)
Termin: rok szkolny
Niewiele zwierząt nawiązało z człowiekiem tak wyjątkowe i różnorodne relacje jak pies i kot. Dziś wielu z nas traktuje swoich pupili jak członków rodziny, ale czy zawsze tak było? Motywy literackie, symbolika, zwierzęta w historii społeczeństw i regionów.

Palma wielkanocna (warsztat)
Termin: marzec – kwiecień
Tradycyjne polskie palmy wielkanocne wykonamy z gałązek wierzby, borówki czy bukszpanu oraz dekoracji z bibuły.

Rękodzieło, decoupage i dizajn kaszubski (warsztat)
Termin: rok szkolny
Własnoręcznie wykonamy anioły, zakładki do książek, podstawki, zabawki i wiele innych drobiazgów zdobionych motywami kaszubskimi.

Robimy kartki okolicznościowe (warsztat)
Termin: rok szkolny
Przywracamy zapomniany zwyczaj tworzenia kartek okolicznościowych! Wielkanoc czy Boże Narodzenie, Dzień Kobiet, Dzień Mamy, Dzień Babci i Dziadka… każda okazja jest dobra!

Robimy lampiony (warsztat)
Termin: rok szkolny
Nastrojowe lampiony na każdą porę roku i różne okazje. Szczególnie cenne w długie jesienne i zimowe wieczory. Przygotowywane z użyciem różnych materiałów i technik.

Rzeźbienie w glinie (warsztat)
Termin: rok szkolny
Pod kierunkiem twórcy ludowego stworzymy gliniane figurki i niewielkie formy plastyczne, wsłuchując się w barwną gawędę o rzeźbieniu.

Rytmy Ziemi (warsztaty)
Termin: rok szkolny
Warsztaty bębniarskie, czyli muzyczna podróż dookoła świata. W ciekawej, interaktywnej formie poznamy rytmy i dźwięki z różnych kontynentów.

Zabawy naszych pradziadków (pokaz)
Termin: rok szkolny
Aktywne zajęcia dla najmłodszych. Dzieci zapoznają się z zabawami ich rówieśników sprzed 80 lat, takimi jak: zabawa ruchowa Król Lul, wielkanocna zabawa jajami (tzw. walatka) czy bożonarodzeniowe maszkarony.

Zrób sobie latawiec (warsztat)
Termin: rok szkolny
Latawce to pochodząca z Azji zabawa na świeżym powietrzu. Nauczymy się wykonywać je z najprostszych materiałów: bibułki i listewek oraz sznurka.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji: 45 min
  • czas trwania warsztatu: 1–2 godz.
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.00–16.00, czwartek
    w godzinach 12.00–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.00–16.00
  • cena lekcji muzealnych: 50 zł (grupy do 30 osób)
  • cena warsztatu: 120 zł (grupy do 25 osób)
  • cena warsztatu malarstwa na szkle: 180 zł
  • cena pokazu: 80 zł
  • bilet wstępu dla dzieci: 1 zł
  • bilet wstępu dla dzieci do lat 7: bezpłatny
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Spichlerz Opacki
ul. Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 (58) 552 41 39 w. 104, 105, fax 552 46 37
e-mail: etnograf@mng.gda.pl

 

KLASY GIMNAZJALNE I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

Andrzejkowe wróżby (pokaz)
Termin: listopad
Andrzejkowe zabawy wykorzystujące ludowe wróżby z użyciem wody, słomy, jabłek, wełny czy nawet butów. Tradycyjne zwyczaje, z których wiele przetrwało do naszych czasów.

Anielskie święta (warsztat)
Termin: grudzień
Od lat w czasie adwentu w domach powstają rodzinne pracownie tradycyjnego rękodzieła. Inspirując się twórczością ludową, wykonamy anielskie ozdoby z opłatków, bibuły, kolorowego papieru czy słomy.

Filcowe brosze (warsztat)
Termin: rok szkolny
Warsztat nauki filcowania na mokro. Wspólnie wykonamy efektowne filcowe ozdoby w postaci barwnych kwiatów.

Kaszuby – wczoraj i dziś (lekcja)
Termin: rok szkolny
Zapraszamy do poznania bogactwa kaszubskiej kultury: barwnych strojów, charakterystycznego haftu, instrumentów muzycznych czy kaszubskiej mitologii. Lekcję wzbogacą wyjątkowe eksponaty, które rzadko są prezentowane na wystawach. Zajęcia poszerzą wiedzę o kulturze materialnej i duchowej regionu.

Kaszubskie malarstwo na szkle (warsztat)
Termin: rok szkolny
Warsztaty prowadzone przez twórcę ludowego od lat zajmującego się tradycyjnym malarstwem na szkle. Poznamy zasady, według jakich wykonuje się obrazy na szkle, i samodzielnie wykonamy własne dzieła.

Obrzędowość bożonarodzeniowa (lekcja)
Termin: grudzień
Co oznacza nazwa Gody? Kim są kolędnicy? Skąd pochodzi choinka? Z czego wykonywano dawniej ozdoby świąteczne? W czasie lekcji obejrzymy film „A wczora z wieczora” na temat kolędników na Kaszubach. Znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej, etnicznej.

Obrzędowość wielkanocna (lekcja)
Termin: marzec – kwiecień
Jaką magię kryje w sobie okres wielkanocny? Z czym jest związany podkurek i zaklinanie urodzaju w Środę Popielcową? Po co Śmierciucha i Judasz? Jaka jest symbolika palmy wielkanocnej? Czym się różni pisanka od kraszanki? Znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej, etnicznej.

O psie i kocie (lekcja)
Termin: rok szkolny
Niewiele zwierząt nawiązało z człowiekiem tak wyjątkowe i różnorodne relacje jak pies i kot. Dziś wielu z nas traktuje swoich pupili jak członków rodziny, ale czy zawsze tak było? Motywy literackie, symbolika, zwierzęta w historii społeczeństw i regionów.

Palma wielkanocna (warsztat)
Termin: marzec – kwiecień
Tradycyjne polskie palmy wielkanocne wykonamy z gałązek wierzby, borówki czy bukszpanu oraz dekoracji z bibuły.

Rękodzieło, decoupage i dizajn kaszubski (warsztat)
Termin: rok szkolny
Własnoręcznie wykonamy anioły, zakładki do książek, podstawki, zabawki i wiele innych drobiazgów zdobionych motywami kaszubskimi.

Rytmy Ziemi (warsztaty)
Termin: rok szkolny
Warsztaty bębniarskie, czyli muzyczna podróż dookoła świata. W ciekawej, interaktywnej formie poznamy rytmy i dźwięki z różnych kontynentów.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji: 45 min
  • czas trwania warsztatu: 1–2 godz.
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.00–16.00, czwartek w godzinach 12.00–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.00–16.00
  • koszt lekcji muzealnych: 50 zł (grupy do 30 osób)
  • cena warsztatu: 120 zł (grupy do 25 osób)
  • cena warsztatu malarstwa na szkle: 180 zł
  • cena pokazu: 80 zł
  • bilet wstępu dla dzieci: 1 zł
  • bilet wstępu dla dzieci do lat 7: bezpłatny
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Spichlerz Opacki
ul. Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 (58) 552 41 39 w. 104, 105, fax 552 46 37
e-mail: etnograf@mng.gda.pl

Muzeum Narodowe w Gdańsku bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”, tym samym istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnych lekcji muzealnych do końca grudnia 2018 roku. Muzeum uczestniczy także w gdańskim programie „Akademia Gdańskich Lwiątek” (AGL). Programy realizowane są w Oddziale Sztuki Dawnej, Oddziale Etnografii oraz Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie.

SZKOŁA PODSTAWOWA

Od ciemnej komnaty do pudełka z lustrem
Jak wynaleziono fotografię? Z jakich elementów jest zbudowany aparat? Co ma wspólnego „ciemna komnata” i współczesny aparat fotograficzny? Jak powstaje zdjęcie? W dobie szybkiej i cyfrowej fotografii zatrzymamy się na chwilę i wrócimy do czasów pierwszych eksperymentów z „rysowania światłem”.

Informacje praktyczne:

  • miejsce: Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama), ul. Długi Targ 24, Gdańsk
  • terminy: lekcje odbywają się w poniedziałki w godzinach 10.00–15.00, od wtorku do piątku w godzinach 9.00–10.00
  • uczestnicy: zajęcia są przeznaczone dla grup młodzieży szkolnej (szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne)
  • grupy maksymalnie 25-osobowe
  • czas trwania lekcji: 60 min
  • koszt lekcji muzealnej: 30 zł
  • bilet wstępu: 1 zł
  • rezerwacja: zgłoszenia grup należy dokonywać z tygodniowym wyprzedzeniem: tel. 58 307 59 12 w. 117 lub ggf@mng.gda.pl

Trzej muszkieterowie fotografii – czyli kto jest ojcem fotografii?
Chociaż wynalezienie fotografii zostało ogłoszone w 1839 roku, elementy prowadzące do jej powstania znane były już w starożytności i średniowieczu. Dodatkowo, zjawiskiem fotografii i eksperymentowaniem w tej dziedzinie zajmowali się mieszkańcy Europy, Azji i Półwyspy Arabskiego. Podczas zajęć poszukamy odpowiedzi na pytanie, kto właściwie wynalazł fotografię i odwiedzimy dawne atelier fotograficzne.

Informacje praktyczne:

  • miejsce: Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama), ul. Długi Targ 24, Gdańsk
  • terminy: lekcje odbywają się w poniedziałki w godzinach 10–15, od wtorku do piątku w godzinach 9.00–10.00
  • uczestnicy: zajęcia są przeznaczone dla grup młodzieży szkolnej (szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne)
  • grupy maksymalnie 25-osobowe
  • czas trwania lekcji: 60 minut
  • koszt lekcji muzealnej: 30 zł
  • bilet wstępu: 1 zł
  • rezerwacja: zgłoszenia grup należy dokonywać z tygodniowym wyprzedzeniem:
    tel. 58 307 59 12 w. 117 lub ggf@mng.gda.pl

 

KLASY GIMNAZJALNE I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

Od ciemnej komnaty do pudełka z lustrem
Jak wynaleziono fotografię? Z jakich elementów jest zbudowany aparat? Co ma wspólnego „ciemna komnata” i współczesny aparat fotograficzny? Jak powstaje zdjęcie? W dobie szybkiej i cyfrowej fotografii zatrzymamy się na chwilę i wrócimy do czasów pierwszych eksperymentów z „rysowania światłem”. 

Informacje praktyczne:

  • miejsce: Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama), ul. Długi Targ 24, Gdańsk
  • terminy: lekcje odbywają się w poniedziałki w godzinach 10.00–15.00, od wtorku do piątku w godzinach 9.00–10.00
  • uczestnicy: zajęcia są przeznaczone dla grup młodzieży szkolnej (szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne)
  • grupy maksymalnie 25-osobowe
  • czas trwania lekcji: 60 minut
  • koszt lekcji muzealnej: 30 zł
  • bilet wstępu: 1 zł
  • rezerwacja: zgłoszenia grup należy dokonywać z tygodniowym wyprzedzeniem:
    tel. 58 307 59 12 w. 117 lub ggf@mng.gda.pl

Trzej muszkieterowie fotografii – czyli kto jest ojcem fotografii?
Chociaż wynalezienie fotografii zostało ogłoszone w 1839 roku, elementy prowadzące do jej powstania znane były już w Starożytności i Średniowieczu. Dodatkowo, zjawiskiem fotografii i eksperymentowaniem w tej dziedzinie zajmowali się mieszkańcy Europy, Azji i Półwyspy Arabskiego. Podczas zajęć poszukamy odpowiedzi na pytanie, kto właściwie wynalazł fotografię i odwiedzimy dawne atelier fotograficzne.

Informacje praktyczne:

  • miejsce: Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama), ul. Długi Targ 24, Gdańsk
  • terminy: lekcje odbywają się w poniedziałki w godzinach 10.00–15.00, od wtorku do piątku w godzinach 9.00–10.00
  • uczestnicy: zajęcia są przeznaczone dla grup młodzieży szkolnej (szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne)
  • grupy maksymalnie 25-osobowe
  • czas trwania lekcji: 60 minut
  • koszt lekcji muzealnej: 30 zł
  • bilet wstępu: 1 zł
  • rezerwacja: zgłoszenia grup należy dokonywać z tygodniowym wyprzedzeniem: tel. 58 307 59 12 w. 117 lub ggf@mng.gda.pl

 

PROGRAM TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE CZASOWEJ Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70. XX w.

21 lipca – 28 października 2018
wystawa trwa; oprowadzania kuratorskie, lekcje muzealne, warsztaty
miejsce: GGF MNG, Długi Targ 24, Gdańsk; wstęp: 1,2zł

31 sierpnia 2018, godz. 18.00
pokaz filmu i spotkanie z jego twórcami Marta Dzido, Piotr C. Śliwowski Solidarność według kobiet. dokument, Polska, 2014
miejsce: GGF MNG, Długi Targ 24, Gdańsk wstęp wolny

13 września 2018, godz. 18.00
pokaz filmu i dyskusja:!WAR Woman Art Revolution, reż. Lynn Hershmann, dokument, USA, 2010, z polską wersją językową
miejsce: GGF MNG, Długi Targ 24, Gdańsk wstęp wolny

4 października 2018 godz. 18.00
pokaz filmu i dyskusja:  She’s Beautiful when she’s angry, reż. Mary Dore, dokument historyczny, 2014, USA – w oryginalnej wersji językowej
miejsce: American Corner Gdańsk, Wojewódzka Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku, Targ Rakowy 5, 80-806 Gdańsk, wstęp wolny

19 października 2018, 10.00 – 15.00
konferencja naukowa w PATIO, gmach główny Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku Targ Węglowy 6, 80-836 Gdańsk, wstęp wolny.

Warsztaty muzealne:

  • HERstory of photography – HERstoria fotografii
    Chociaż fotografia jest młodą dziedziną sztuki, jej dzieje obfitują w nazwiska, zjawiska, odkrycia i gatunki. Wielu próbowało już przybliżyć i przedstawić jej historię, jednak tym razem chcielibyśmy przedstawić HERstorię fotografii. Podczas zajęć dzieci poznają wybrane fotografki z Polski i ze świata, które miały wpływ na fotografię. Okoliczności są wyjątkowe, bo w tym roku obchodzimy 100-lecie przyznania kobietom praw wyborczych.
    Informacje praktyczne:
    – miejsce: Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama), ul. Długi Targ 24, Gdańsk
    – terminy: lekcje odbywają się w poniedziałki w godzinach 10-15, od wtorku do piątku w godzinach 9-10
    – uczestnicy: zajęcia są przeznaczone dla grup młodzieży szkolnej (szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne)
    – grupy maksymalnie 25-osobowe
    – czas trwania lekcji – 60 minut
    – koszt lekcji muzealnej: 30 zł
    – bilet wstępu: 1 zł
    – rezerwacja: zgłoszenia grup należy dokonywać z tygodniowym wyprzedzeniem: tel. 58 307-59-12 w. 117 lub ggf@mng.gda.pl
  • Warsztaty plastyczne dla dzieci: Mail Art & Fotoplakaty
    Warsztaty podzielone są na dwie części. W pierwszej – teoretycznej – uczestnicy dowiadują się, czym jest mail art, poznają jego historię i przykłady. Na obecnie prezentowanej wystawie zapoznają się z fotoplakatami i mail art’owymi pracami Jacqueline Livingston. W kolejnej części warsztatów, uczestnicy przekuwają teorię w praktykę – robią własne fotoplakaty i dzieła w nurcie mail art. Na sam koniec warsztatów, wykonane dzieła zapakujemy w koperty i wyślemy do wybranych adresatów. Zastanówcie się, komu chcielibyście wysłać swoją pracę i koniecznie zabierzcie adres ze sobą na zajęcia!
    Informacje praktyczne:
    – miejsce: Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama), ul. Długi Targ 24, Gdańsk
    – terminy: lekcje odbywają się w poniedziałki w godzinach 10-15, od wtorku do piątku w godzinach 9-10.30
    – uczestnicy: zajęcia są przeznaczone dla grup młodzieży szkolnej (szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne)
    – grupy maksymalnie 25-osobowe
    – czas trwania lekcji – 1,5 h
    – koszt lekcji muzealnej: 30 zł
    – bilet wstępu: 1 zł
    – rezerwacja: zgłoszenia grup należy dokonywać z tygodniowym wyprzedzeniem: tel. 58 307-59-12 w. 117 lub ggf@mng.gda.pl

Muzeum Narodowe w Gdańsku bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”, tym samym istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnych lekcji muzealnych do końca grudnia 2018 roku. Muzeum uczestniczy także w gdańskim programie „Akademia Gdańskich Lwiątek” (AGL). Programy realizowane są w Oddziale Sztuki Dawnej, Oddziale Etnografii oraz Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie.

SZKOŁA PODSTAWOWA

Józef Wybicki i jego czasy
Lekcja ukazuje postać Józefa Wybickiego na tle losów Polski i Europy. Wybicki jest przedstawiony nie tylko jako poeta, ale też polityk, prawnik, generał i innowator, a przede wszystkim jako gorący patriota. Lekcja odbywa się w najstarszej części dworku Wybickiego – w historycznych wnętrzach prezentowane są stare meble i liczne pamiątki świadczące o historii tego budynku. 

Patron mojej szkoły – Józef Wybicki
Lekcja jest adresowana do uczniów szkół podstawowych im. Józefa Wybickiego. W całości jest poświęcona jego życiu, działalności kulturalnej i politycznej. Zajęcia rozpoczynają się od obejrzenia portretu Józefa Wybickiego, omówienia jego herbu oraz przeczytania cytatów z pamiętników autora hymnu. Następnie uczniowie zapoznają się z życiem prywatnym Józefa Wybickiego – dowiedzą się, jak żył, gdzie chodził do szkoły, w jakich ważnych wydarzeniach uczestniczył. Lekcja jest wzbogacona multimediami – uczniowie przeanalizują drzewo genealogiczne Wybickich oraz prześledzą wędrówki swojego patrona po całej Europie. 

Polskie symbole narodowe
Lekcja poświęcona najważniejszym symbolom państwa polskiego. Uczniowie poznają historię powstania „Mazurka Dąbrowskiego” i uznania tej pieśni za hymn narodowy. Zapoznają się z historią barw narodowych uchwalonych w trakcie powstania listopadowego oraz historią polskiego herbu. 

Śladami Mazurka Dąbrowskiego
Lekcja muzealna przypomina, kto jest autorem „Mazurka Dąbrowskiego”, oraz wyjaśnia, gdzie, kiedy i w jakich okolicznościach powstała ta pieśń. Uczestnicy zajęć mają także możliwość prześledzenia jej losów aż do czasów współczesnych. 

Informacje praktyczne:

  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 40 osób
  • lekcje: od wtorku do soboty w godzinach 9.00–16.00, niedziele w godzinach 10.00–16.00
  • rezerwacja lekcji pod numerem telefonu +48 (58) 687 71 83
  • koszt lekcji muzealnej: 50 zł
  • bilet dla dzieci i młodzieży: 1 zł
  • bilet dla dzieci poniżej 7. roku życia – bezpłatny

Kontakt:
Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie
83-422 Nowy Barkoczyn, Gmina Nowa Karczma
tel. +48 (58) 687 71 83

 

KLASY GIMNAZJALNE

Losy Mazurka Dąbrowskiego
Lekcja prezentuje burzliwe losy polskiego hymnu. „Pieśń Legionów Polskich we Włoszech”, później znana pod nazwą „Mazurek Dąbrowskiego”, została hymnem dopiero 130 lat po jej napisaniu. W tym czasie pieśń była niejednokrotnie cenzurowana, zmieniana, a nawet zakazywana. Uczniowie mają okazję się dowiedzieć, kiedy, gdzie i w jakich okolicznościach powstała oraz jaką rolę odgrywała w okresie napoleońskim. Przez losy kolejnych powstań: listopadowego, krakowskiego, Wiosnę Ludów, styczniowego, rewolucję 1905 roku i powstania śląskie, ukazujemy rolę tej żołnierskiej pieśni w podtrzymywaniu świadomości narodowej Polaków aż do utworzenia niepodległego państwa polskiego i uznania „Mazurka Dąbrowskiego” za hymn narodowy. Następnie zaprezentujemy los Polaków i hymnu podczas II wojny światowej aż do czasów współczesnych. 

Polskie symbole narodowe
Orzeł Biały, barwa biało-czerwona oraz hymn „Mazurek Dąbrowskiego” – lekcja prezentuje symbole polskiej państwowości w rozwoju historycznym, niezwykle silnie związane z naszą tradycją narodową. Celem zajęć jest możliwie najszersze i skuteczne spopularyzowanie wiedzy o symbolach narodowych. 

Polski orzeł wojskowy
To świetna okazja, by poznać historię polskiego orła wojskowego, począwszy od 1791 roku (czasy Stanisława Augusta Poniatowskiego) po obecnie obowiązujące orły wojskowe. Podczas lekcji można obejrzeć liczne eksponaty, w tym bardzo rzadkie orły z okresu II wojny światowej: jenieckie i powstańcze. 

Życie i działalność polityczna Józefa Wybickiego
Opowiemy o życiu twórcy hymnu, począwszy od dzieciństwa w będomińskim dworku, poprzez naukę u stryja Franciszka i w Kolegium Jezuickim w Starych Szkotach, praktykę prawniczą, konfederację barską, rozbiory, Konstytucję 3 maja, powstanie kościuszkowskie, walki Legionów Polskich, okres Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego aż do śmierci Wybickiego w Manieczkach. Uczniowie zapoznają się z twórczością Józefa Wybickiego, którą prezentował między innymi na słynnych obiadach czwartkowych, „wejdą” w jego życie rodzinne, poznają jego sympatie polityczne i zasady, jakimi się kierował w życiu. 

Informacje praktyczne:

  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 40 osób
  • lekcje: od wtorku do soboty w godzinach 9.00–16.00, niedziele w godzinach 10.00–16.00
  • rezerwacja lekcji pod numerem telefonu +48 (58) 687 71 83
  • koszt lekcji muzealnej: 50 zł
  • bilet dla dzieci i młodzieży: 1 zł
  • bilet dla dzieci poniżej 7. roku życia: bezpłatny

Kontakt:
Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie
83-422 Nowy Barkoczyn, Gmina Nowa Karczma
tel. +48 (58) 687 71 83

 

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

Losy Mazurka Dąbrowskiego
Lekcja prezentuje burzliwe losy polskiego hymnu. „Pieśń Legionów Polskich we Włoszech”, później znana pod nazwą „Mazurek Dąbrowskiego”, została hymnem dopiero 130 lat po jej napisaniu. W tym czasie pieśń była niejednokrotnie cenzurowana, zmieniana, a nawet zakazywana. Uczniowie mają okazję się dowiedzieć, kiedy, gdzie i w jakich okolicznościach powstała oraz jaką rolę odgrywała w okresie napoleońskim. Przez losy kolejnych powstań: listopadowego, krakowskiego, Wiosnę Ludów, styczniowego, rewolucję 1905 roku i powstania śląskie, ukazujemy rolę tej żołnierskiej pieśni w podtrzymywaniu świadomości narodowej Polaków aż do utworzenia niepodległego państwa polskiego i uznania „Mazurka Dąbrowskiego” za hymn narodowy. Następnie zaprezentujemy los Polaków i hymnu podczas II wojny światowej aż do czasów współczesnych. 

Polskie symbole narodowe
Orzeł Biały, barwa biało-czerwona oraz hymn „Mazurek Dąbrowskiego” – lekcja prezentuje symbole polskiej państwowości w rozwoju historycznym, niezwykle silnie związane z naszą tradycją narodową. Celem zajęć jest możliwie najszersze i skuteczne spopularyzowanie wiedzy o symbolach narodowych. 

Polski orzeł wojskowy
To świetna okazja, by poznać historię polskiego orła wojskowego, począwszy od 1791 roku (czasy Stanisława Augusta Poniatowskiego) po obecnie obowiązujące orły wojskowe. Podczas lekcji można obejrzeć liczne eksponaty, w tym bardzo rzadkie orły z okresu II wojny światowej: jenieckie i powstańcze. 

Życie i działalność polityczna Józefa Wybickiego
Opowiemy o życiu twórcy hymnu, począwszy od dzieciństwa w będomińskim dworku, poprzez naukę u stryja Franciszka i w Kolegium Jezuickim w Starych Szkotach, praktykę prawniczą, konfederację barską, rozbiory, Konstytucję 3 maja, powstanie kościuszkowskie, walki Legionów Polskich, okres Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego aż do śmierci Wybickiego w Manieczkach. Uczniowie zapoznają się z twórczością Józefa Wybickiego, którą prezentował między innymi na słynnych obiadach czwartkowych, „wejdą” w jego życie rodzinne, poznają jego sympatie polityczne i zasady, jakimi się kierował w życiu. 

Informacje praktyczne:     

  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 40 osób
  • lekcje: od wtorku do soboty w godzinach 9.00–16.00, niedziele w godzinach 10.00–16.00
  • rezerwacja lekcji pod numerem telefonu +48 (58) 687 71 83
  • koszt lekcji muzealnej: 50 zł
  • bilet dla dzieci i młodzieży: 1 zł
  • bilet dla dzieci poniżej 7. roku życia: bezpłatny

Kontakt:
Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie
83-422 Nowy Barkoczyn, Gmina Nowa Karczma
tel. +48 (58) 687 71 83

Muzeum Narodowe w Gdańsku bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”, tym samym istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnych lekcji muzealnych do końca grudnia 2018 roku. Muzeum uczestniczy także w gdańskim programie „Akademia Gdańskich Lwiątek” (AGL). Programy realizowane są w Oddziale Sztuki Dawnej, Oddziale Etnografii oraz Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie.

SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY GIMNAZJALNE I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

Z wizytą w dworze szlacheckim
W ramach zwiedzania uczniowie są zapoznawani z historią miejsca, zbiorów i ludzi będących właścicielami pałacu. W zależności od pogody oprowadzanie obejmuje także wizytę w zabytkowym parku. Ponadto, po ustaleniach z proboszczem, istnieje możliwość zwiedzenia kaplicy rodowej hrabiów Sierakowskich znajdującej się na obrzeżu parku waplewskiego. Oprowadzanie po wcześniejszym uzgodnieniu terminu wizyty.

Informacje praktyczne:

  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • oprowadzania od wtorku do piątku w godzinach 10.00–16.00
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • rezerwacja lekcji pod numerem telefonu +48 (55) 277 15 68
  • bilet wstępu dla dzieci i młodzieży: bezpłatny

Kontakt:
Muzeum Tradycji Szlacheckiej. Pomorski Ośrodek Kontaktów z Polonią
82-410 Stary Targ
tel. +48 (055) 277 15 68

Muzeum Narodowe w Gdańsku bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”, tym samym istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnych lekcji muzealnych do końca grudnia 2018 roku. Muzeum uczestniczy także w gdańskim programie „Akademia Gdańskich Lwiątek” (AGL). Programy realizowane są w Oddziale Sztuki Dawnej, Oddziale Etnografii oraz Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie.

adminEdukacja