Edukacja

Oferta edukacyjna na rok szkolny 2019/2020

Informujemy, że Oddział Sztuki Dawnej  Muzeum Narodowego w Gdańsku BĘDZIE NIECZYNNY od 11 września do 20 grudnia 2019 roku. 

Oferta edukacyjna Oddziału Sztuki Dawnej na rok szkolny 2019/2020 jest aktualna. Dział Edukacji Muzealnej MNG przyjmuje zapisy od 3 września 2019 roku. Zajęcia edukacyjne w Oddziale Sztuki Dawnej rozpoczną się 2 stycznia 2020 roku.

Kontakt:
edukacja@mng.gda.pl,
tel. +58 301 70 61 w. 252

O wszelkich zmianach będziemy informować w serwisie www.mng.gda.pl, na profilach mediów społecznościowych MNG oraz w komunikatach prasowych.

 

PRZEDSZKOLE 

Muzealne skarby (warsztat)
Muzea są wypełnione różnymi skarbami. Nieważne, czy są małe, duże, stare lub bardzo stare – wszystkie są dla nas cenne, gdyż opowiadają historie o minionych czasach. Jakie skarby kryją mury naszego muzeum? Opowiemy o najciekawszych i najcenniejszych eksponatach, między innymi o tryptyku Hansa Memlinga, gdańskiej szafie i srebrnym strusiu. A na początku wyjaśnimy, czym jest muzeum i jak powinno się w nim zachowywać. Zajęcia idealne na pierwszą wizytę w muzeum.

W pracowni dawnego artysty (warsztat)
Czym zajmuje się malarz i co znajdziemy w jego pracowni? Co dawniej trzeba było zrobić, żeby stworzyć obraz? Co artyści malowali najchętniej? Na te i inne pytania odpowiemy na naszych zajęciach, a na koniec sami spróbujemy zostać artystami.

W domu patrycjusza (warsztat)
Muzeum to nie tylko obrazy, ale też przedmioty opowiadające o życiu w dawnych czasach. W trakcie zajęć cofniemy się w czasie i odwiedzimy dom gdańskiego patrycjusza. Zobaczymy między innymi, w czym trzymał ubrania, jakimi dziełami sztuki chętnie się otaczał i czym dekorował stół na ważną ucztę.

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

Kamyczkowe muzeum (warsztat), kl. 1–3
Po co właściwie jest muzeum i co się tam robi? Czym zajmują się konserwator, kustosz lub inwentaryzator i czy naprawdę są tak ważni i potrzebni, że bez nich muzeum nie mogłoby działać? Jak się dba o przedmioty muzealne? Jak to się dzieje, że na sale ekspozycyjne trafiają eksponaty tak ładne, jakby były wykonane niedawno? Tego wszystkiego dzieci dowiedzą się na naszych zajęciach. Będą też mogły wejść w rolę pracowników muzeum, by stworzyć wyjątkowe wystawy z wyjątkowych przedmiotów.

Małe patrycjuszki. Mali patrycjusze (warsztat), kl. 1–3
Jak dawno, dawno temu wyglądało nasze miasto? Czym wówczas zajmowali się jego mieszkańcy? Co najchętniej nosiły modne gdańszczanki? Co stawiano na stołach podczas uczt? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć wśród starych i pięknych przedmiotów znajdujących się w naszym muzeum – dzięki nim, nie ruszając się z miejsca, odbędziemy podróż w czasie do dawnego Gdańska.

Muzealna Wyspa Skarbów (warsztat), kl. 1–3
Muzeum jest miejscem pełnym skarbów, wśród których łatwo stracić orientację. Co może nam pomóc w odnalezieniu drogi? Mapa! Na zajęciach dzieci dowiedzą się, kto tworzył mapy i plany, czyli kim jest kartograf i co to takiego kartografia. Następnie udadzą się w muzealną podróż w poszukiwaniu wyjątkowych eksponatów. W części plastycznej zajęć wykonają mapę tajemniczej i niezwykłej wyspy skarbów.

Sąd Ostateczny dla najmłodszych (warsztat), kl. 1–3
Dlaczego obraz „Sąd Ostateczny” składa się z trzech części? Kto i jak długo go malował? W jaki sposób trafił do Gdańska? Dlaczego diabły mają kopyta, długie ogony lub skrzydła barwnych motyli? Gdzie są anioły i co robią? Pytań o ten najcenniejszy obraz w zbiorach muzeum jest zawsze sporo, na wszystkie odpowiemy w czasie zajęć. W części plastycznej zapraszamy dzieci do stworzenia niezwykłego autoportretu związanego z aniołami i diabłami przedstawionymi na tryptyku.

Tajemnice gdańskiej szafy (warsztat), kl. 1–3
Szafa, jaka jest, każdy widzi. Ale nasza szafa jest wyjątkowa! W trakcie zajęć dowiemy się, co można było w niej zmieścić, czy było w niej coś niecodziennego i czy stała w sypialni, tak jak dzisiejsze szafy. Dzieci będą też mogły zaprojektować swoją własną szafę i „wypełnić” ją skarbami.

Smok w muzeum! (warsztat), kl. 1–3
Jak wszyscy wiemy, średniowiecze było pełne księżniczek, rycerzy i smoków. Ale czy tylko? Na zajęciach poznamy średniowiecznych rzemieślników i ich wyroby, świętych dokonujących cudów i pewnego odważnego rycerza, który pokonał smoka. I właśnie takiego smoka, ale papierowego, zrobimy na koniec sami.

W pracowni dawnego artysty (warsztat), kl. 1–8
W czasie zajęć przeniesiemy się do pracowni malarza. Sprawdzimy, jak i czym tworzył – do czego były mu potrzebne sztalugi, moździerze i pigmenty. Poznamy też gatunki malarskie, czyli tematy, które najczęściej pojawiały się na dawnych płótnach. Na koniec stworzymy własne kompozycje inspirowane sztuką niderlandzką. Zajęcia są dostosowane do wieku uczestników.

Detektywi sztuki (warsztat), kl. 4–8
Średniowieczne mury Muzeum Narodowego w Gdańsku kryją w swoich zakamarkach wiele tajemnic. Na zajęciach uczniowie wejdą w rolę detektywów, których zadaniem będzie samodzielne zwiedzenie muzeum i rozwiązanie zagadek związanych z jego najciekawszymi i najważniejszymi zbiorami. Zajęcia, dostosowane do wieku uczestników, są doskonałą zabawą dla aktywnej grupy młodzieży.

Klasa w Gdańsku – gra fabularna dla dzieci (warsztat), kl. 4–8
W trakcie dwugodzinnego spotkania uczestnicy wezmą udział w pełnej przygód i niebezpieczeństw wyprawie po XVII-wieczny skarb – przyprawy. Będzie to niecodzienny sposób na poznanie zbiorów Oddziału Sztuki Dawnej oraz historii ówczesnego Gdańska. Uczestnicy dobrani w dwie drużyny otrzymują specjalne stroje oraz nowe tożsamości. Tak przygotowani ruszają po zwycięstwo. Zapewnić je może odkrycie skarbu, ale najpierw drużyny muszą stawić czoło zadaniom związanym z muzealnymi eksponatami. W walce o punkty liczy się praca zespołowa i wyobraźnia.

Pod skrzydłami Memlinga (warsztat), kl. 4–8
Zajęcia o niezwykłej historii niezwykłego obrazu, zakończone stworzeniem kreatywnej pracy plastycznej. W trakcie warsztatów uczniowie dowiedzą się między innymi, dlaczego obraz składa się z trzech części, co trzyma anioł ubrany w złotą zbroję i dlaczego diabły mają ogony, kopyta i skrzydła. Na koniec każdy będzie miał możliwość wykonania swojej autorskiej wersji „Sądu Ostatecznego”.

Średniowiecze – jakie było? (warsztat), kl. 4–8
O średniowieczu zwykło się mówić „wieki ciemne” – według obiegowej opinii poziom nauki był wtedy niski, a życie było niekomfortowe. Ale czy naprawdę? W czasie zajęć opowiemy o etosie rycerskim, świętych dokonujących cudów i pokażemy wyjątkowe dzieła rzemieślników, udowadniając, że świat średniowieczny nie jest tak odległy, jak mogłoby się wydawać.

Jacy byli dawni gdańszczanie? (lekcja), kl. 7–8
Wiemy, jak wygląda życie we współczesnym Gdańsku, ale jak żyło się tu ponad 300 lat temu? Kim byli dawni gdańszczanie, gdzie mieszkali, w co się ubierali? Jaki wpływ na codzienne życie miała reformacja? Kim byli patrycjusze i czym są patynki? Wszystkie te zagadnienia zostaną wyjaśnione w trakcie warsztatów składających się z prezentacji multimedialnej i ćwiczeń na ekspozycji malarstwa gdańskiego. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć.

Jak ugryźć sztukę (lekcja), kl. 7–8
Wizyta w muzeum kojarzy Ci się tylko z przechodzeniem przez kolejne sale i oglądaniem starych przedmiotów? A gdyby tak wgryźć się w sztukę? W czasie zajęć opowiemy o tym, jak patrzeć na dzieła sztuki, żeby je lepiej rozumieć. Poruszymy między innymi tematy gatunków malarskich, środków artystycznych, alegorii i symboli oraz wątków mitologicznych i biblijnych. Zajęcia składają się z dwóch części: prezentacji multimedialnej i ćwiczeń na ekspozycjach, dzięki czemu uczniowie mają okazję pracować bezpośrednio z eksponatami.

 

SZKOŁA PONADPODSTAWOWA

Jak czytać dzieło sztuki? Analiza i interpretacja (lekcja)
Gradacja, en face, weduta – po naszych zajęciach te słowa nie będą już brzmieć obco. Uczniowie poznają zasady kompozycji i środki artystyczne, między innymi światłocień, fakturę czy perspektywę oraz gatunki malarskie. Będą też mogli wypróbować wiedzę w praktyce, ćwicząc opis obrazu na dziełach z ekspozycji. Lekcja muzealna w formie warsztatu stanowi znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć.

Sąd Ostateczny Hansa Memlinga (lekcja)
Zajęcia warsztatowe poświęcone jednemu z najcenniejszych dzieł sztuki znajdujących się w polskich zbiorach. Uczniowie poznają burzliwą historię tryptyku, najważniejsze cechy sztuki średniowiecznej oraz motywy ikonograficzne i symbole kluczowe dla zrozumienia treści obrazu, np. psychostasis (ważenie dusz), grupa Deesis, idee Odkupienia. Zajęcia składają się z obserwacji i analizy obrazu oraz prezentacji multimedialnej w sali edukacyjnej. Warsztaty przybliżają uczniom świat sztuki dawnej i stanowią znakomite uzupełnienie lekcji w szkole.

Świat mitów i Biblii w sztuce (lekcja)
Biblia i mitologia stanowią niewyczerpalne źródło tematów, a postaci w nich występujące reprezentują najbardziej uniwersalne wartości, czytelne także w dzisiejszych czasach. Dzięki zajęciom uczniowie poznają najpopularniejsze motywy mitologiczne i biblijne pojawiające się w sztuce, dowiedzą się, czym są mit i mitologia oraz o czym mówi Biblia. Zajęcia składają się z prezentacji multimedialnej oraz ćwiczeń na ekspozycji. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych.

Ukryte znaczenia sztuki – symbole, alegorie i atrybuty (lekcja)
Czym są symbol, alegoria i atrybut? Jakie są między nimi różnice i dlaczego artyści je stosowali zamiast ukazywać treści wprost? Na zajęciach dowiemy się, jak artyści wykorzystywali te środki i jakie treści w nich ukrywali. Zajęcia składają się z dwóch części: prezentacji multimedialnej i warsztatów na ekspozycjach, dzięki czemu uczniowie mają okazję pracować bezpośrednio z dziełami sztuki i cennymi zabytkami. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych.

Gdańsk – historia złotego wieku (lekcja)
Co wspólnego mają ze sobą kawiarnia i publiczna sekcja zwłok? Obie pierwszy raz na terenie Polski pojawiły się w Gdańsku, mieście o długiej i niezwykłej historii. W czasie zajęć przybliżymy gdańskie genius loci, które miało wpływ na ukształtowanie miasta takiego, jakie znamy dzisiaj. Opowiemy więc o reformacji i sporach religijnych, handlu, patrycjuszach, naukowcach i mieszczanach.

W blasku sztuki średniowiecza (lekcja)
Zaślepienie religią, regres intelektualny, zarazy – często takie skojarzenia przychodzą nam do głowy, kiedy myślimy o średniowieczu. W trakcie zajęć spróbujemy trochę odczarować tę epokę, dając głos dziełom sztuki. Na podstawie różnorodnych eksponatów – rzeźby, malarstwa i rzemiosła artystycznego – uczniowie dowiedzą się,  jak dużą rolę w sztuce odgrywała religia i Kościół, czym jest Piękna Madonna i Pieta oraz jakie są różnice między rzeźbą romańską a gotycką.

 

Informacje praktyczne:

  • poziom zajęć jest dostosowany do wieku uczestników
  • termin: sezon letni: wtorek – piątek w godz. 10.15–16.00; sezon zimowy: wtorek – piątek w godz. 9.15–16.00
  • czas trwania lekcji, warsztatu: max. 90 min
  • opłaty za zajęcia:
    lekcja muzealna i warsztat: 50 zł
    bilet wstępu dla dzieci: 1 zł, poniżej 7. roku życia: bezpłatny
  • program „Kultura Dostępna”: bezpłatne zajęcia, liczba zajęć ograniczona
  • program „Akademia Gdańskich Lwiątek”: bilet wstępu i opłata za zajęcia – 2 zł
  • grupa: max. 30 osób
  • rezerwacja z dwutygodniowym wyprzedzeniem: tel. 58 301 70 61 w. 216 i 252 lub e-mail: edukacja@mng.gda.pl

 

Program „Kultura Dostępna”
Muzeum Narodowe w Gdańsku bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”. Celem programu jest ułatwienie dostępu do edukacji kulturalnej dzieciom i młodzieży, które z różnych przyczyn (problemy zdrowotne, niskie dochody, miejsce zamieszkania) mają ograniczone możliwości udziału w niej. Muzeum proponuje pakiet bezpłatnych lekcji muzealnych, finansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Program trwa do końca 2019 roku.

Informacje praktyczne:

  • termin: wtorek – piątek w godz. pracy każdego z Oddziałów Muzeum Narodowego w Gdańsku, do wyczernienia bezpłatnych zajęć; zakończenie programu – 31 grudnia 2019
  • liczba lekcji ograniczona,
  • grupy biorące udział w programie mogą rezerwować lekcje zgodnie z ofertą tematów dostępnych na stronie internetowej muzeum w zakładce EDUKACJA
  • obowiązuje rezerwacja telefoniczna, pod numerem wybranego Oddziału
  • więcej informacji o programie można uzyskać telefonicznie pod numerem wybranego Oddziału

 

Program „Akademia Gdańskich Lwiątek”
Muzeum uczestniczy w gdańskim programie „Akademia Gdańskich Lwiątek”. W jego ramach prowadzone są zajęcia ze zniżkami przez cały rok szkolny.

 

KONTAKT:
Oddział Sztuki Dawnej
ul. Toruńska 1, 80-822 Gdańsk
tel. +48 58 301 70 61 w. 216 i 252, e-mail: edukacja@mng.gda.pl

Aktualnie brak oferty edukacyjnej.

LEKCJE MUZEALNE w ETNO

Kaszuby – wczoraj i dziś
Lekcja ta to świetna okazja do poznania bogactwa kaszubskiej kultury: tradycyjnych form gospodarowania, przygotowania pożywienia czy wyposażenia dawnych izb wiejskich. Zobaczymy pięknie zdobione meble i inne elementy sztuki regionalnej, w tym charakterystyczny kaszubski haft. Zajęcia poszerzą wiedzę o kulturze materialnej i duchowej regionu.

O psie i kocie
Niewiele zwierząt nawiązało z człowiekiem tak wyjątkowe i różnorodne relacje jak pies i kot. Dziś wielu z nas traktuje swoich pupili jak członków rodziny, ale czy zawsze tak było? Tematem zajęć są motywy literackie, symbolika, zwierzęta w historii społeczeństw i regionów.

Co słychać? – oprowadzanie po wystawie „Dźwięki pierwotne” (do końca grudnia 2019 r.)
Wystawa zachęca do aktywnego słuchania, poznawania tradycyjnej polskiej muzyki ludowej, daje możliwość grania na instrumentach muzycznych dzięki aplikacji Muzeum dźwięku oraz zapoznaje z historią polskich badań etnomuzykologicznych. Na potrzeby ekspozycji powstały oryginalne instalacje dźwiękowe, wypożyczono wyjątkowe eksponaty i zabytkowe, często już nieznane instrumenty muzyczne. Przygotowany został także soundtrack (ścieżka dźwiękowa) wystawy stałej Oddziału Etnografii, który wzbogaca ją o antropologiczno-muzykologiczną opowieść o nieistniejącym już świecie.

 Obrzędowość bożonarodzeniowa
Co oznacza nazwa „Gody”? Kim są kolędnicy? Skąd pochodzi choinka? Z czego dawniej wykonywano ozdoby świąteczne? Odkryjemy znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej i etnicznej.

Obrzędowość wielkanocna
Jaką magię kryje w sobie okres wielkanocny? Z czym jest związany podkurek i zaklinanie urodzaju w Środę Popielcową? Po co Śmierciucha i Judasz? Jaka jest symbolika palmy wielkanocnej? Czym się różni pisanka od kraszanki? Odkryjemy znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej i etnicznej.

 

ETNOMISJE – edukacja w Oddziale Etnografii MNG
Edukacja w Oddziale Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku to więcej niż tylko patrzenie i słuchanie. To doświadczanie, emocje i angażowanie wszystkich zmysłów. Wspólnie zadajemy pytania i wspólnie szukamy na nie odpowiedzi. Naszą skarbnicą jest materialne i niematerialne dziedzictwo naszego regionu, kraju, ale i całego świata oraz otaczająca nas przyroda. Chcemy pokazać, jak wiele wspólnego ma przeszłość ze współczesnością i codziennością. Mówiąc o teraźniejszości, szukamy jej źródeł w historii i kontynuacji w przyszłości. Poprzez kreatywność pobudzamy do działania i otwartości. Dzięki spotkaniom z ciekawymi ludźmi z różnych krajów będziemy się nawzajem dzielić tym, co nas ukształtowało – swoją kulturą. Stawiamy na aktywną obserwację, wyciąganie wniosków z doświadczeń przyrodniczych, rozumienie przyrody jako części materialnej i duchowej kultury regionu, o którą trzeba odpowiednio dbać. Zapraszamy na nasze ETNOMISJE!

 

ETNOMISJA: DŹWIĘKI PIERWOTNE

Fabryka instrumentów – kolorowe tamburynki | grzechotki | dźwięczne bransoletki | kije deszczowe
Wykorzystując dostępne materiały naturalne i z recyclingu, stworzymy fantazyjne i pięknie brzmiące instrumenty muzyczne, nawiązujące do instrumentów etnicznych z Polski i ze świata. Własnoręcznie ozdobione mogą się stać częścią klasowej lub rodzinnej orkiestry!

Świergoczące ptaszki – kaszubski design
Ceramiczne ptaszki – gwizdki to często pierwsze dziecięce instrumenty muzyczne. Na warsztatach każde dziecko otrzyma własny ceramiczny gwizdek i ozdobi go, inspirując się kaszubskimi wzorami. Może powstanie z tego klasowe ptasie radio?

 

ETNOMISJA: TRADYCJA

Kaszubskie malarstwo na szkle
Warsztaty prowadzone przez twórcę ludowego Edmunda Zielińskiego, od lat zajmującego się tradycyjnym malarstwem na szkle. Poznamy zasady, według których wykonuje się obrazy na szkle, i samodzielnie stworzymy własne dzieła. Inspiracją będą kaszubskie motywy i tradycje.

Rzeźbienie w glinie
Pod kierunkiem twórcy ludowego Stanisława Śliwińskiego stworzymy gliniane figurki i niewielkie formy plastyczne, wsłuchując się w barwną gawędę o rzeźbieniu. Dla starszych dzieci (młodzież ze szkół ponadpodstawowych, grupa do 10 osób) istnieje możliwość zorganizowania warsztatu rzeźbienia w drewnie.

Andrzejkowe wróżby
Andrzejkowe zabawy wykorzystujące ludowe wróżby z użyciem wody, słomy, jabłek, wełny czy butów. Tradycyjne zwyczaje, z których wiele przetrwało do naszych czasów.

Tradycyjne ozdoby bożonarodzeniowe
Wracamy do zapomnianych technik tworzenia dekoracji ze słomy, bibułki czy opłatka. Stworzymy tzw. światy – przestrzenne formy z kolorowych arkuszy opłatka, podłaźniczki – wieszane pod sufitem bogato dekorowane świerkowe gałązki i inne świąteczne dekoracje. Najmłodszych zapraszamy do tworzenia kolorowych choinkowych łańcuchów.

Anielskie święta
Zainspirujemy się twórczością ludową i wykonamy anielskie ozdoby z opłatków, bibuły, kolorowego papieru czy słomy, łącząc techniki i materiały. Anioły mogą również powstać w technice decoupage lub malarskiej, na drewnianych gotowych formach. Na warsztatach możemy także wykonać kolorowe bombki.

Dekorowanie świątecznych pierników
Magia świąt zaklęta w pachnących, tradycyjnych, korzennych pierniczkach. Każde dziecko będzie miało okazję do przyozdobienia przygotowanych wcześniej ciasteczek za pomocą kolorowych lukrów i posypek. Manualna zabawa inspirująca do własnych eksperymentów kulinarnych.

Maski kolędnicze i karnawałowe
Szalone karnawałowe zabawy potrzebują niezwykłych strojów! Inspirując się tradycją i własną wyobraźnią, stworzymy maski idealne na przedszkolne bale. Punktem wyjścia będzie opowieść o strojach kaszubskich kolędników i tradycyjnych maszkaronach zwierząt, takich jak niedźwiedź, koza, byk czy bocian.

Gwiazdy kolędnicze
Na Kaszubach w wigilijny wieczór wciąż jeszcze można spotkać kolorowych przebierańców zwanych Gwiżdżami bądź Gwiazdkami. Na warsztatach wykonamy kolorowe kolędnicze akcesoria i dowiemy się o tradycji kolędniczej w regionie.

Tradycyjne ozdoby wielkanocne
Świąteczne króliczki, kurczaczki i baranki, no i oczywiście pisanki i kraszanki. Podczas warsztatów skorzystamy z tradycyjnych technik i motywów, ale też sięgniemy po współczesne materiały i techniki zdobnicze. Świąteczny stół będzie kolorowy jak nigdy dotąd! W okresie przedświątecznym zapraszamy też na warsztaty tworzenia palm wielkanocnych.

Cukrowe baranki
Zgodnie z tradycją na wielkanocnym stole nie może zabraknąć świątecznego baranka – „agnuska”. Na warsztatach wykonamy cukrowe baranki odciśnięte w specjalnych formach, poznamy też tradycję i symbolikę związaną z tym przedstawieniem.

Palmy wielkanocne
Podczas warsztatu wykonamy tradycyjne polskie palmy wielkanocne z gałązek wierzby, borówki czy bukszpanu, a także z bibuły. Poznamy tradycje związane z niedzielą palmową i ciekawostki na temat tego zwyczaju. Zamiast palm możemy też przygotować stroiki na świąteczny stół.

 

ETNOMISJA: KREACJA

Kolorowe latawce
Latawce wywodzą się z Azji, gdzie są ulubioną rozrywką na świeżym powietrzu. Mogą mieć najróżniejsze formy i kształty, od najprostszych po niezwykle skomplikowane. Na warsztatach stworzymy latawce w kształcie karpi inspirowane proporcami koinobori – najbardziej rozpoznawalnego symbolu Dnia Chłopca w Japonii lub tradycyjne w kształcie rombu.

Woreczki zapachowe
Pachnące latem, ziołami i suszonymi kwiatami woreczki idealne do torebek, tornistrów i szuflad. Ozdobione kaszubskimi wzorami lub dowolnie wykreowaną dekoracją malarską. To wspaniały prezent dla najbliższych lub aromatyczny element wystroju.

Kaszubski design
Dekorować można niemal wszystko, także całkiem zwyczajne sprzęty kuchenne. Dzięki technice decoupage zamienimy je w niepowtarzalne przedmioty i nadamy im zupełnie nowe znaczenie. Podczas warsztatów weźmiemy na warsztat kuchenne deski, drewniane łyżki i łopatki, dając im nowe artystyczne życie. Jako materiał mogą też służyć drewniane formy: anioły, serca, podkładki, zakładki albo drewniane koniki.

Co się kryje w bałtyckich głębiach?
Twórcza wyprawa po dnie Morza Bałtyckiego, gdzie pełno niezwykłych stworzeń: ryb, meduz, fok, skorupiaków… Na zajęciach odkryjemy tajemnice podwodnego świata i jego mieszkańców, poznany problemy związane z ich ochroną i wykonamy papierowe morskie zwierzęta.

Statek pełen skarbów
Gdańsk to miasto portowe. Od wieków przypływają tu statki wypełnione towarami z dalekich krajów. Kiedyś były to drewniane okręty, dziś to wielkie kontenerowce, na których jedne na drugich piętrzą się kontenery. Co się w nich kryje? Wspólnie się zastanowimy i stworzymy model statku, wypełniając kolejne przestrzenie często zaskakującymi towarami.

Tajemnice gdańskiej mapy
Jak dobrze znasz Gdańsk i jego najważniejsze zabytki? Czy masz swoje ulubione miejsca i ścieżki zwiedzania? Wspólnie stworzymy mapę Gdańska, która powstanie z miejsc realnych i stworzonych w wyobraźni dzieci. Warsztaty inspirują do wspólnego działania i pracy w grupie.

Błękity z Delft
Warsztaty ceramiczne inspirowane ceramiką ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku – zarówno fajansami holenderskimi, jak i polską sztuką ludową. Każdy uczestnik warsztatów otrzyma biały kafel, który udekoruje niebieską farbą naszkliwną. Tak jak w XVII wieku wykorzystamy motywy przedstawiające pejzaże, ludzi i zwierzęta oraz użyjemy tej samej gamy kolorystycznej. Postaramy się także przełożyć na język współczesny wzory z Delft, np. zamienimy tradycyjny holenderski wiatrak na motywy, które możemy dostrzec w dzisiejszym pejzażu.

Gwieździste nieba gdańskich kościołów
Inspiracją do powstania projektu są sklepienia kościołów gotyckich w Gdańsku. Na ich podstawie dzieci wykonają płaskie naczynka z płaskorzeźbą – szkieletem sklepienia – lub ażurowe płaskie formy z ich motywem. Jak wzór wykorzystamy rysunki sklepień kościołów: Mariackiego, św. Mikołaja, św. Jana, św. Brygidy oraz św. Jerzego i św. Katarzyny. Będziemy pracować w czerwonej glinie, aby podkreślić ceglany charakter gdańskich świątyń. Przygotowane przez dzieci formy zostaną wypalone przez prowadzącą zajęcia w jej własnym piecu ceramicznym. Odbiór gotowych przedmiotów do ustalenia.

Projekt: świąteczny lampion w kształcie choinki
Gliniane lampioniki-choinki rozświetlą i udekorują każdy świąteczny stół! Przy użyciu zielono zabarwionej gliny (technika zwana ceramiką agatową) i szablonów powstanie prosta ażurowa forma świątecznej choinki, do której zmieści się niewielka świeczka typu tealight. Przygotowane przez dzieci formy zostaną wypalone przez prowadzącą zajęcia w jej własnym piecu ceramicznym. Odbiór gotowych przedmiotów do ustalenia.

 

ETNOMISJA: EKOLOGIA

Entomologia, czyli jak polubić owady
W naszych miastach żyje mnóstwo stworzeń: jedne latają, inne biegają, a jeszcze inne pełzają. Na co dzień nie zwracamy uwagi na świat naszych „braci mniejszych”. Wyjątkowo liczne, malutkie owady wiodą pełne przygód życie w cieniu człowieka. W trakcie warsztatów przyjrzymy się zwierzętom wokół nas, tym większym i tym zupełnie malutkim, skrzydlatym i sześcionogim. Poznamy ich historie, zwyczaje i tajemnice. Na koniec spotkamy się również z kilkoma „cudakami” z egzotycznych krain.

Dżdżownicowy zawrót głowy (starsze dzieci)
Dżdżownice, zazwyczaj niezauważane i niedoceniane, to jedne z najbardziej pracowitych i pożytecznych sprzymierzeńców człowieka. Gdyby nie one, delikatna równowaga świata roślin i zwierząt nie mogłaby istnieć. Przyjrzymy się bliżej ich ciężkiej pracy, ale również zwyczajom, ulubionym smakołykom i ich „supermocom”. Poznamy dżdżownice, skoczogonki, roztocza glebowe i chrząszcze ksylofagiczne.

Opowiastki o dżdżownicach (młodsze dzieci)
Podczas zajęć opowiemy o ważnej roli dżdżownic w ekosystemach glebowych. Odkryjemy ich świat, mity z nimi związane oraz dowiemy się o ich niesamowitym przystosowaniu do życia w ziemi. Wiele im zawdzięczamy, więc spróbujemy je zrozumieć, polubić, a może nawet… przytulić.

Pusty brzuszek jemiołuszek – warsztaty zimowe
Co zimą dzieje się w świecie przyrody? Z jakimi trudnościami mierzą się malutkie bezkręgowce, a jakie zimowe pułapki czekają na włochate ssaki? Jak im pomóc, by spokojnie doczekały wiosny? Zimą najbardziej naszej pomocy potrzebują ptaki. Czekają je albo dalekie wędrówki, albo długa zima. Jak je dokarmiać, by im nie szkodzić? Słuchacze poznają „kodeks karmiciela” i wykonają samodzielnie minikarmniki dla ptaków.

 

Informacje praktyczne:

  • poziom zajęć jest dostosowany do wieku uczestników
  • termin: sezon letni: wtorek – piątek w godz. 10.15–16.00; sezon zimowy: wtorek – piątek, w godz. 9.15–16.00
  • czas trwania lekcji: 45 min
  • czas trwania warsztatu: 1–2 godz.
  • Opłaty za zajęcia:

lekcja muzealna: 50 zł (grupy do 30 osób)

warsztat: 180 zł (grupy do 25 osób)

bilet wstępu dla dzieci: 1 zł

bilet wstępu dla dzieci do lat 7: bezpłatny

  • program „Kultura Dostępna”: bezpłatne zajęcia, liczba zajęć ograniczona
  • program „Akademia Gdańskich Lwiątek”: bilet wstępu i opłata za zajęcia – 2 zł
  • rezerwacja z dwutygodniowym wyprzedzeniem: tel. 58 552 41 39 lub e-mail etnograf@mng.gda.pl

 

Program „Kultura Dostępna”
Muzeum Narodowe w Gdańsku bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”. Celem programu jest ułatwienie dostępu do edukacji kulturalnej dzieciom i młodzieży, które z różnych przyczyn (problemy zdrowotne, niskie dochody, miejsce zamieszkania) mają ograniczone możliwości udziału w niej. Muzeum proponuje pakiet bezpłatnych lekcji muzealnych, finansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Program trwa do końca 2019 roku.

Informacje praktyczne:

  • termin: wtorek – piątek w godz. pracy każdego z Oddziałów Muzeum Narodowego w Gdańsku, do wyczernienia bezpłatnych zajęć; zakończenie programu – 31 grudnia 2019
  • liczba lekcji ograniczona,
  • grupy biorące udział w programie mogą rezerwować lekcje zgodnie z ofertą tematów dostępnych na stronie internetowej muzeum w zakładce EDUKACJA
  • obowiązuje rezerwacja telefoniczna, pod numerem wybranego Oddziału
  • więcej informacji o programie można uzyskać telefonicznie pod numerem wybranego Oddziału

 

Program „Akademia Gdańskich Lwiątek”
Muzeum uczestniczy w gdańskim programie „Akademia Gdańskich Lwiątek”. W jego ramach prowadzone są zajęcia ze zniżkami przez cały rok szkolny.

 

KONTAKT:
Oddział Etnografii (Spichlerz Opacki)
ul. Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 58 552 41 39, e-mail: etnograf@mng.gda.pl

Aktualnie brak oferty edukacyjnej.

SZKOŁA PODSTAWOWA i SZKOŁA PONADPODSTAWOWA

Od ciemnej komnaty do pudełka z lustrem (lekcja)
Jak wynaleziono fotografię? Z jakich elementów jest zbudowany aparat? Co mają wspólnego „ciemna komnata” i współczesny aparat fotograficzny? Jak powstaje zdjęcie? W dobie szybkiej i cyfrowej fotografii zatrzymamy się na chwilę i wrócimy do czasów pierwszych eksperymentów z „rysowaniem światłem”.

Trzej muszkieterowie fotografii, czyli kto jest ojcem fotografii? (lekcja)
Chociaż wynalezienie fotografii zostało ogłoszone w 1839 roku, elementy prowadzące do jej powstania znane były już w starożytności i średniowieczu. Dodatkowo, zjawiskiem fotografii i eksperymentowaniem w tej dziedzinie zajmowali się mieszkańcy Europy, Azji i Półwyspu Arabskiego. Podczas zajęć poszukamy odpowiedzi na pytanie, kto właściwie wynalazł fotografię, a także odwiedzimy dawne atelier fotograficzne.

HERstory of photography – HERstoria fotografii (lekcja)
Chociaż fotografia jest młodą dziedziną sztuki, jej dzieje obfitują w nazwiska, zjawiska, odkrycia i gatunki. Wielu próbowało już przybliżyć i przedstawić jej historię, jednak tym razem chcielibyśmy przedstawić HERstorię fotografii. Podczas zajęć dzieci poznają wybrane fotografki z Polski i ze świata, które miały wpływ na tę dziedzinę sztuki. Okoliczności są wyjątkowe, ponieważ w 2018 roku obchodziliśmy 100-lecie przyznania kobietom praw wyborczych.

 

Informacje praktyczne:

  • poziom zajęć jest dostosowywany do wieku uczestników
  • termin: poniedziałek – piątek w godz. 10.00–15.00
  • czas trwania lekcji: około 60 min
  • opłaty za zajęcia:
    koszt lekcji muzealnej: 50 zł
    bilet dla dzieci i młodzieży: 1 zł
    bilet dla dzieci poniżej 7. roku życia: bezpłatny
  • program „Kultura Dostępna”: bezpłatne zajęcia, liczba zajęć ograniczona
  • grupa: max. 30 osób
  • rezerwacja z dwutygodniowym wyprzedzeniem: tel. 58 307 59 12 w. 117 lub e-mail ggf@mng.gda.pl

 

POZA KADREM – program o fotografii dla młodzieży szkolnej
Cykl zajęć adresowany dla uczniów szkół średnich. Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu historii fotografii, aspektów teoretycznych, technicznych, krytyki i analizy fotografii, nie zabraknie też praktyki. Każdy miesiąc to innym temat. Zaprezentowane zostaną między innymi sylwetki mistrzów fotografii, techniki, sprzęt fotograficzny, jak również fotografie specjalnie wyjęte z muzealnego magazynu. 

WRZESIEŃ: Historia fotografii – zajęcia dotyczące początków fotografii, łączące w sobie zagadnienia z fizyki, chemii, historii i plastyki. Pierwsi amatorzy fotografii byli osobami bardzo uzdolnionymi: interesowali się sztuką, matematyką, fizyką, optyką, chemią, przyrodą… Dzięki tym wszechstronnym zainteresowaniom udało im się dokonać przełomowych odkryć, które były niezbędne do powstania fotografii. Bohaterami zajęć będą najbardziej znani pionierzy fotografii: Daguerre, Fox-Talbot, Niépce oraz ci mniej popularni twórcy.

PAŹDZIERNIK: Gatunki fotograficzne  – wszystko może się stać tematem fotografii i wydaje się, że już wszystko zostało sfotografowane. W tym chaosie wprowadźmy nieco ładu. Celem zajęć jest systematyzacja gatunków fotograficznych, pokazanie ich cech charakterystycznych.

LISTOPAD: Techniki fotograficzne – kolejne zajęcia wprowadzające porządek w bogactwie pojęć. Istnieje wiele różnych sposobów pozwalających uzyskać obraz fotograficzny. Jeżeli takie pojęcia, jak dagerotypia, cyjanotypia, luksografia, mokry kolodion, sucha płyta, papier solny, brzmią nieco tajemniczo, to po zajęciach wszystko stanie się proste i łatwe!

GRUDZIEŃ: Barwna fotografia – okazuje się, że kolor pojawił się w fotografii na początku powstania tego medium. Prześledzimy różne metody dodawania barwy na zdjęciach i zastanowimy się, jak poszczególne kolory wpływają na siebie nawzajem i jak to się dzieje, że widzimy kolor.

STYCZEŃ: gr. phōtós ‘światło’; graphein ‘rysować, pisać’ – fotografia w języku greckim oznacza pisanie światłem. Podczas zajęć dowiemy się, jak pisać i czytać fotografię, poznamy elementy kompozycji, środki wyrazu charakterystyczne dla tego medium. Staniemy się krytykami sztuki!

LUTY: Mistrzowie fotografii – fotografia jest uważana za jedno z najbardziej demokratycznych mediów. Każdy może robić zdjęcia, jednak niektóre fotografki i fotografowie zasłużyli na miano mistrzów w tej dziedzinie. Poznamy sylwetki kilku wybranych mistrzów, aby podpatrzyć, czym charakteryzował się ich sposób widzenia świata przez aparat fotograficzny. W końcu jak się uczyć, to od najlepszych!

MARZEC: HERstoria fotografii – w marcu oddajemy głos kobietom, bo przecież fotografia to kobieta! Wielu próbowało już przybliżyć historię fotografii, jednak tym razem przedstawimy HERstorię fotografii. Podczas zajęć poznamy wybrane kobiety z Polski i ze świata, które miały wpływ na fotografię od początku jej powstania aż do czasów współczesnych.

KWIECIEŃ: Osobliwości fotograficzne – na zajęciach poznamy dziwne, z naszego punktu widzenia, praktyki i historyjki fotograficzne. Okazuje się, że świat fotografii pełen jest wyjątkowych i ciekawych zjawisk!

MAJ: Praktyczny aspekt fotografii – przysłona, trójkąt ekspozycji, pryzmat pentagonalny, migawka, ISO, złoty podział, perspektywa żabia, mocny punkt – jeżeli te pojęcia brzmią nieco tajemniczo, to zapewniamy, że po zajęciach wszystko będzie jasne jak słońce. Rozpracujemy wszystkie przyciski i pokrętła na aparacie i obiektywie, poznamy podstawowe zasady fotografowania, a na koniec zajęć zrobimy zdjęcia. (uwaga! czas trwania zajęć ok. 90 min)

CZERWIEC: Lekcja niespodzianka! Ostatnie zajęcia z cyklu „Poza kadrem” będą tajemnicze jak camera obscura i ekscytujące jak pojawianie się obrazu w aparacie natychmiastowym. Ale nic więcej nie zdradzimy!

 

Informacje praktyczne:

  • poziom zajęć dostosowywany jest do wieku uczestników
  • termin: poniedziałek – piątek w godz. 10.00–15.00
  • czas trwania lekcji: około 60 min
  • opłaty za zajęcia:
    koszt lekcji muzealnej: 50 zł
    bilet dla młodzieży: 1 zł
  • grupa: max. 30 osób
  • możliwość zapisania się na cały cykl, lub pojedyncze spotkanie
  • rezerwacja z dwutygodniowym wyprzedzeniem: tel. 58 307 59 12 w. 117 lub e-mail ggf@mng.gda.pl

 

Program „Kultura Dostępna”
Muzeum Narodowe w Gdańsku bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”. Celem programu jest ułatwienie dostępu do edukacji kulturalnej dzieciom i młodzieży, które z różnych przyczyn (problemy zdrowotne, niskie dochody, miejsce zamieszkania) mają ograniczone możliwości udziału w niej. Muzeum proponuje pakiet bezpłatnych lekcji muzealnych, finansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Program trwa do końca 2019 roku.

Informacje praktyczne:

  • termin: wtorek – piątek w godz. pracy każdego z Oddziałów Muzeum Narodowego w Gdańsku, do wyczernienia bezpłatnych zajęć; zakończenie programu – 31 grudnia 2019
  • liczba lekcji ograniczona,
  • grupy biorące udział w programie mogą rezerwować lekcje zgodnie z ofertą tematów dostępnych na stronie internetowej muzeum w zakładce EDUKACJA
  • obowiązuje rezerwacja telefoniczna, pod numerem wybranego Oddziału
  • więcej informacji o programie można uzyskać telefonicznie pod numerem wybranego Oddziału

 

KONTAKT:
Gdańska Galeria Fotografii
ul. Długi Targ 24, 80-828 Gdańsk
tel. +48 (58) 307 59 12 w. 117–119, e-mail: ggf@mng.gda.pl

PRZEDSZKOLE i SZKOŁA PODSTAWOWA kl. 1–8

Józef Wybicki i jego czasy (lekcja)
Zajęcia ukazują postać Józefa Wybickiego na tle losów Polski i Europy. Wybicki jest przedstawiony nie tylko jako poeta, ale też polityk, prawnik, generał i gospodarz, a przede wszystkim jako gorący patriota. Lekcja odbywa się w najstarszej części dworku Wybickiego – w historycznych wnętrzach są prezentowane stare meble i liczne pamiątki świadczące o historii tego budynku.

Śladami Mazurka Dąbrowskiego (lekcja)
Przybliżymy postać autora „Mazurka Dąbrowskiego” oraz wyjaśnimy, gdzie, kiedy i w jakich okolicznościach powstała ta pieśń. Uczestnicy zajęć mają także możliwość prześledzenia jej losów aż do czasów współczesnych.

Polskie symbole narodowe (lekcja)
Zajęcia są poświęcone najważniejszym symbolom państwa polskiego. Uczniowie poznają historię powstania Mazurka Dąbrowskiego i uznania tej pieśni za hymn narodowy. Zapoznają się z historią barw narodowych uchwalonych w trakcie powstania listopadowego oraz historią polskiego herbu.

 

SZKOŁA PONADPODSTAWOWA

Polskie symbole narodowe (lekcja)
Zajęcia są poświęcone najważniejszym symbolom państwa polskiego. Uczniowie poznają historię powstania Mazurka Dąbrowskiego i uznania tej pieśni za hymn narodowy. Zapoznają się z historią barw narodowych uchwalonych w trakcie powstania listopadowego oraz historią polskiego herbu.

Józef Wybicki i jego czasy (lekcja)
Zajęcia ukazują postać Józefa Wybickiego na tle losów Polski i Europy. Wybicki jest przedstawiony nie tylko jako poeta, ale też polityk, prawnik, generał i innowator, a przede wszystkim jako gorący patriota. Lekcja odbywa się w najstarszej części dworku Wybickiego – w historycznych wnętrzach są prezentowane stare meble i liczne pamiątki świadczące o historii tego budynku. 

 

WARSZTATY MUZEALNE dla wszystkich grup wiekowych

Symbole Niepodległej
Wszyscy znamy nasze symbole narodowe, ale czy na pewno? Skąd się wzięły barwy narodowe, czym się różnił Orzeł Biały Jagiellonów od Orła Wazów i co oznaczała korona umieszczona nad herbem. Tego wszystkiego będzie się można dowiedzieć w trakcie naszych warsztatów, jak również wykonać własnoręcznie niektóre z omawianych przez nas symboli narodowych.

Świat finansów według Józefa Wybickiego
Czy w Polsce zawsze płaciło się złotówkami? Kiedy i dlaczego pojawiły się polskie banknoty? I co z tym wszystkim wspólnego ma Józef Wybicki? Opowiemy o tym, jak działa mennica i jakie kary czekały na fałszerzy pieniądza. Na koniec warsztatów każdy z uczestników wzbogaci się o własnoręcznie zrobiony banknot lub monetę.

 

Informacje praktyczne:

  • poziom zajęć jest dostosowywany do wieku uczestników
  • termin: wtorek – sobota w godz. 9.00–16.00, niedziele w godz. 10.00–16.00
  • opłaty za zajęcia:

koszt lekcji muzealnej: 50 zł
bilet dla dzieci i młodzieży: 1 zł
bilet dla dzieci poniżej 7. roku życia: bezpłatny

  • odpłatność za warsztat dla jednego uczestnika:

warsztat Symbole Niepodległej: 7,50 zł
warsztat Symbole Niepodległej z ogniskiem: 10 zł
warsztat Świat finansów: 12,50 zł
warsztat Świat finansów z ogniskiem: 15 zł

  • program „Kultura Dostępna”: bezpłatne zajęcia, liczba zajęć ograniczona
  • program „Akademia Gdańskich Lwiątek”: bilet wstępu i opłata za zajęcia – 2 zł
  • grupa: max. 40 osób
  • rezerwacja: tel. +48 58 687 71 83 lub e-mail: mhn@mng.gda.pl

 

Program „Kultura Dostępna”
Muzeum Narodowe w Gdańsku bierze udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”. Celem programu jest ułatwienie dostępu do edukacji kulturalnej dzieciom i młodzieży, które z różnych przyczyn (problemy zdrowotne, niskie dochody, miejsce zamieszkania) mają ograniczone możliwości udziału w niej. Muzeum proponuje pakiet bezpłatnych lekcji muzealnych, finansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Program trwa do końca 2019 roku.

Informacje praktyczne:

  • termin: wtorek – piątek w godz. pracy każdego z Oddziałów Muzeum Narodowego w Gdańsku, do wyczernienia bezpłatnych zajęć; zakończenie programu – 31 grudnia 2019
  • liczba lekcji ograniczona,
  • grupy biorące udział w programie mogą rezerwować lekcje zgodnie z ofertą tematów dostępnych na stronie internetowej muzeum w zakładce EDUKACJA
  • obowiązuje rezerwacja telefoniczna, pod numerem wybranego Oddziału
  • więcej informacji o programie można uzyskać telefonicznie pod numerem wybranego Oddziału

 

Program „Akademia Gdańskich Lwiątek”
Muzeum uczestniczy w gdańskim programie „Akademia Gdańskich Lwiątek”. W jego ramach prowadzone są zajęcia ze zniżkami przez cały rok szkolny.

 

KONTAKT:
Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie
83-422 Nowy Barkoczyn, Gmina Nowa Karczma
tel. +48 58 687 71 83, e-mail: mhn@mng.gda.pl

PRZEDSZKOLE I SZKOŁA PODSTAWOWA – KL. 1–3

Co to jest muzeum?
Co to jest muzeum i po co się je odwiedza? Jak należy się w muzeum zachowywać? Kto w nim pracuje i czym się zajmuje? Co to jest wystawa i jak się ją tworzy? Na wszystkie pytania, które mogą nurtować naszych najmłodszych odwiedzających, odpowiemy na zajęciach. Wspólnie zwiedzimy ekspozycje, a na koniec zaprojektujemy własne muzealne kolekcje. 

Należę do rodziny
Co to jest rodzina i kto ją tworzy? Przy okazji zwiedzania domu rodzinnego Sierakowskich oraz oglądania portretów i fotografii członków ich rodziny poznamy nazwy podstawowych stopni pokrewieństwa i zależności, które oznaczają. Spróbujemy wypełnić schemat drzewa genealogicznego własnej rodziny.

 

SZKOŁA PODSTAWOWA – KLASY 4–8

Czy człowiek może mieć korzenie?
W trakcie zajęć zaprezentujemy drzewa genealogiczne rodzin Sierakowskich i Dembińskich, obejrzymy ich portrety i pamiątki rodzinne. Uczestnicy zajęć poznają takie pojęcia, jak: rodzina, rodzina mała, wielka rodzina, krewny, przodek, genealogia, drzewo genealogiczne, pamiątki rodzinne. Na koniec stworzą drzewa genealogiczne własnej rodziny.

Z rycerza szlachcicem
Zajęcia są poświęcone zjawisku gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej, charakterystycznej dla dawnej Rzeczypospolitej. W ich trakcie zwiedzimy dwór szlachecki i dziedziniec folwarczny. Poznamy cechy, jakimi charakteryzowały się dwory, spróbujemy odszukać charakterystyczne elementy ich zabudowy i odgadnąć przeznaczenie konkretnych budynków. Uczestnicy poznają takie pojęcia, jak: szlachta, dwór, folwark, pańszczyzna, spichlerz, spław, flisak, handel zbożem, „złoty wiek” Rzeczypospolitej szlacheckiej.

Siedziba szlachecka i park dworski – kaprys „żony modnej”?
Widocznym znakiem pozycji każdego szlachcica była jego siedziba. W trakcie zajęć zwiedzimy pałac Sierakowskich, poznamy funkcje poszczególnych pomieszczeń oraz kolekcję malarstwa gospodarzy i ich bibliotekę. Opowiemy także o kulturze szlacheckiej, dworach i stroju szlacheckim. Spacer po parku pałacowym pozwoli zapoznać się z elementami architektury ogrodowej i takimi pojęciami, jak altana, oranżeria, samotnia, jaz i sentymentalizm.

Wytrwać na placówce… Rola ziemiaństwa polskiego w utrzymaniu polskości na Pomorzu od rozbiorów do 1939 roku
Skupimy się na roli polskiego ziemiaństwa w utrzymaniu polskości na Pomorzu w czasach rozbiorów i trudnego dla Polonii okresu międzywojennego. W trakcie zwiedzania siedziby rodu Sierakowskich przybliżymy postaci Antoniego, Alfonsa, Adama, Stanisława i Heleny. Na podstawie fotografii, wspomnień, relacji świadków i historyków opowiemy o ich działaniach i ważnej roli, którą odegrali. Na zajęciach poruszymy tematy zaborów, rugów pruskich, germanizacji, Kulturkampfu, Hakaty i Związku Polaków w Niemczech, pracy organicznej, szkół polskich, plebiscytu i oddziaływania kulturotwórczego.

Losy uczestników powstań narodowych na przykładzie Adama i Adama Lwa Sołtana
Zajęcia poświęcone powstaniom listopadowemu i styczniowemu. Opowiemy między innymi o ich uczestnikach i konsekwencjach, jakie ponieśli w wyniku udziału w zrywach narodowych. Punktem wyjścia dla opowieści będą sylwetki Adama i Adama Lwa Sołtanów, którzy przebywali w Waplewie i mieli ogromny wpływ na wychowanie młodego pokolenia Sierakowskich. Trzeba też powiedzieć o zasługach Sołtanów dla dworu (stworzenie katalogu biblioteki, opieka nad kolekcją obrazów, wydanie drukiem listów Zygmunta Krasińskiego). W trakcie zajęć zwiedzimy wnętrza, w których żyli bohaterowie lekcji, zobaczymy też portrety bohaterów powstań i zachowane książki z waplewskiej biblioteki.

Polacy w Prusach Wschodnich po 11 listopada 1918 roku
Odzyskanie niepodległości było dopiero początkiem tworzenia państwa. Władze i obywatele musieli sobie poradzić z niejednolitą strukturą ziem i konfliktami na tle narodowościowym. W trakcie zajęć przedstawimy postaci Stanisława i Heleny Sierakowskich i ich działania na rzecz Polaków z Pomorza. Zwiedzimy siedzibę rodu, odszukując miejsca i przedmioty opisane we wspomnieniach i przedstawione na dawnych fotografiach. Opowiemy także o późniejszych losach rodziny zmuszonej do opuszczenia dworu na skutek szykan Niemców w 1929 roku. Kwestie poruszane na zajęciach: niepodległość, walka o granice, Liga Narodów, traktat wersalski, Wolne Miasto Gdańsk, plebiscyt na Mazurach, Warmii i Powiślu, Związek Polaków w Niemczech, szkoły polskie, stosunki polsko-niemieckie.

 

SZKOŁA PONADPODSTAWOWA

Czy człowiek może mieć korzenie?
W trakcie zajęć zaprezentujemy drzewa genealogiczne rodzin Sierakowskich i Dembińskich, obejrzymy ich portrety i pamiątki rodzinne. Uczestnicy zajęć poznają takie pojęcia, jak: rodzina, rodzina mała, wielka rodzina, krewny, przodek, genealogia, drzewo genealogiczne, pamiątki rodzinne. Na koniec stworzą drzewa genealogiczne własnej rodziny.

Z rycerza szlachcicem
Zajęcia są poświęcone zjawisku gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej, charakterystycznej dla dawnej Rzeczypospolitej. W ich trakcie zwiedzimy dwór szlachecki i dziedziniec folwarczny. Poznamy cechy, jakimi charakteryzowały się dwory, spróbujemy odszukać charakterystyczne elementy ich zabudowy i odgadnąć przeznaczenie konkretnych budynków. Uczestnicy poznają takie pojęcia, jak: szlachta, dwór, folwark, pańszczyzna, spichlerz, spław, flisak, handel zbożem, „złoty wiek” Rzeczypospolitej szlacheckiej.

Siedziba szlachecka i park dworski – kaprys „żony modnej”?
Widocznym znakiem pozycji każdego szlachcica była jego siedziba. W trakcie zajęć zwiedzimy pałac Sierakowskich, poznamy funkcje poszczególnych pomieszczeń oraz kolekcję malarstwa gospodarzy i ich bibliotekę. Opowiemy także o kulturze szlacheckiej, dworach i stroju szlacheckim. Spacer po parku pałacowym pozwoli zapoznać się z elementami architektury ogrodowej i takimi pojęciami, jak altana, oranżeria, samotnia, jaz i sentymentalizm. 

Wytrwać na placówce… Rola ziemiaństwa polskiego w utrzymaniu polskości na Pomorzu od rozbiorów do 1939 roku
Skupimy się na roli polskiego ziemiaństwa w utrzymaniu polskości na Pomorzu w czasach rozbiorów i trudnego dla Polonii okresu międzywojennego. W trakcie zwiedzania siedziby rodu Sierakowskich przybliżymy postaci Antoniego, Alfonsa, Adama, Stanisława i Heleny. Na podstawie fotografii, wspomnień, relacji świadków i historyków opowiemy o ich działaniach i ważnej roli, którą odegrali. Na zajęciach poruszymy tematy zaborów, rugów pruskich, germanizacji, Kulturkampfu, Hakaty i Związku Polaków w Niemczech, pracy organicznej, szkół polskich, plebiscytu i oddziaływania kulturotwórczego.

Losy uczestników powstań narodowych na przykładzie Adama i Adama Lwa Sołtana
Zajęcia poświęcone powstaniom listopadowemu i styczniowemu. Opowiemy między innymi o ich uczestnikach i konsekwencjach, jakie ponieśli w wyniku udziału w zrywach narodowych. Punktem wyjścia dla opowieści będą sylwetki Adama i Adama Lwa Sołtanów, którzy przebywali w Waplewie i mieli ogromny wpływ na wychowanie młodego pokolenia Sierakowskich. Trzeba też powiedzieć o zasługach Sołtanów dla dworu (stworzenie katalogu biblioteki, opieka nad kolekcją obrazów, wydanie drukiem listów Zygmunta Krasińskiego). W trakcie zajęć zwiedzimy wnętrza, w których żyli bohaterowie lekcji, zobaczymy też portrety bohaterów powstań i zachowane książki z waplewskiej biblioteki.

Polacy w Prusach Wschodnich po 11 listopada 1918 roku
Odzyskanie niepodległości było dopiero początkiem tworzenia państwa. Władze i obywatele musieli sobie poradzić z niejednolitą strukturą ziem i konfliktami na tle narodowościowym. W trakcie zajęć przedstawimy postaci Stanisława i Heleny Sierakowskich i ich działania na rzecz Polaków z Pomorza. Zwiedzimy siedzibę rodu, odszukując miejsca i przedmioty opisane we wspomnieniach i przedstawione na dawnych fotografiach. Opowiemy także o późniejszych losach rodziny zmuszonej do opuszczenia dworu na skutek szykan Niemców w 1929 roku. Kwestie poruszane na zajęciach: niepodległość, walka o granice, Liga Narodów, traktat wersalski, Wolne Miasto Gdańsk, plebiscyt na Mazurach, Warmii i Powiślu, Związek Polaków w Niemczech, szkoły polskie, stosunki polsko-niemieckie.

 

Informacje praktyczne:

  • poziom zajęć jest dostosowany do wieku uczestników
  • termin: sezon letni: wtorek – piątek w godz. 10.30–17.30; sezon zimowy: wtorek – piątek w godz. 10.30–15.00
  • czas trwania lekcji: maks. 90 minut
  • opłaty: zajęcia bezpłatne
  • grupa: max. 30 osób, prosimy nie łączyć klas
  • opiekunowie towarzyszą podopiecznym przez całe zajęcia
  • rezerwacja z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem: 664 789 290 (poniedziałek – piątek 10.00–16.00); mile widziane potwierdzenie rezerwacji najpóźniej w przeddzień zarezerwowanego terminu, natomiast w przypadku rezygnacji prosimy o wcześniejszą informacje telefoniczną

 

KONTAKT:
Muzeum Tradycji Szlacheckiej. Pomorski Ośrodek Kontaktów z Polonią
82-410 Stary Targ
tel. +48 55 277 15 68, e-mail: waplewo@mng.gda.pl

adminEdukacja