Edukacja

Nasza oferta edukacyjna

Przedszkole

Kamyczkowe Muzeum

Po co właściwie jest muzeum i co się tam robi? Czym się zajmują konserwator, kustosz lub inwentaryzator i czy naprawdę są tak ważni i potrzebni, że bez nich muzeum nie mogłoby działać? Jak się dba o przedmioty muzealne? Jak to się dzieje, że na sale ekspozycyjne trafiają eksponaty tak ładne, jakby były wykonane niedawno? Tego wszystkiego dzieci dowiedzą się na naszych zajęciach. Podczas nich będą mogły wejść w rolę pracowników muzeum, by stworzyć wyjątkowe wystawy z wyjątkowych przedmiotów.

W pracowni dawnego artysty

Co znajdziemy w pracowni artysty malarza? Kim jest artysta? Co trzeba było zrobić żeby dawniej stworzyć obraz? Na te i inne pytania odpowiemy na naszych zajęciach. Poszukamy również obrazu, na którym została przedstawiona pracownia artysty, a na koniec sami spróbujemy zostać artystami!

W domu patrycjusza

Muzeum to nie tylko obrazy, ale też przedmioty opowiadające o życiu w dawnych czasach. W trakcie zajęć cofniemy się w czasie i odwiedzimy gościnny dom gdańskiego patrycjusza. Zobaczymy między innymi, w czym trzymał ubrania, z czego jadał obiad i czym dekorował stół na ważną ucztę.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji – około 1,5 godz.
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł
  • bilet wstępu dla dzieci – 1 zł
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie: (058) 301 70 61 w. 216 i 252
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

Szkoła podstawowa

Kamyczkowe Muzeum, kl. 1–3

Po co właściwie jest muzeum i co się tam robi? Czym się zajmują konserwator, kustosz lub inwentaryzator i czy naprawdę są tak ważni i potrzebni, że bez nich muzeum nie mogłoby działać? Jak się dba o przedmioty muzealne? Jak to się dzieje, że na sale ekspozycyjne trafiają eksponaty tak ładne, jakby były wykonane niedawno? Tego wszystkiego dzieci dowiedzą się na naszych zajęciach. Podczas nich będą mogły wejść w rolę pracowników muzeum, by stworzyć wyjątkowe wystawy z wyjątkowych przedmiotów.

Małe patrycjuszki. Mali patrycjusze, kl. 1–3

Jak dawno, dawno temu wyglądało nasze miasto? Czym się zajmowali dawni gdańszczanie? Co najchętniej nosiły modne gdańszczanki? Odpowiedzi na te i inne pytania można odnaleźć na starych i pięknych obrazach znajdujących się w Muzeum. Odbywamy podróż w czasie do starego Gdańska i utrwalamy ją na kilkudziesięciometrowej rolce papieru, tworząc najdłuższy „obraz” Muzeum Narodowego.

Muzealna Wyspa Skarbów, kl. 1–3

Muzeum jest miejscem pełnym skarbów, wśród których czasem łatwo stracić orientację. Co może nam pomóc w odnalezieniu drogi? Mapa! Na zajęciach dzieci dowiedzą się, kto tworzył mapy i plany, czyli kim jest kartograf i co to takiego kartografia. Następnie wyruszą w muzealną podróż w poszukiwaniu wyjątkowego eksponatu. W części plastycznej zajęć wykonają mapę muzeum jako tajemniczej i niezwykłej wyspy skarbów .

Tajemnice gdańskiej szafy, kl. 1–3

Co można było zmieścić w takiej dużej szafie? Na te i inne pytania odpowiemy podczas zajęć. Na zakończenie dzieci będą mogły zaprojektować własną szafę i narysować, co by do niej włożyły.

Statki, krowy i homary – czyli co malowali dawni mistrzowie, kl. 1–3

Uczestnicy są podzieleni na grupy. Każda z nich poszukuje w galerii malarstwa holenderskiego i flamandzkiego takich motywów plastycznych, jak owoce i warzywa, sceny rodzajowe itp. Po omówieniu wyników poszukiwań uczestnicy wykonują własne kompozycje inspirowane sztuką niderlandzką. Porównanie prac z dziełami mistrzów niderlandzkich kończy dyskusja na temat cech charakterystycznych poszczególnych gatunków tego malarstwa.

 „Sąd Ostateczny” dla najmłodszych, kl. 1–3

Dlaczego obraz składa się z trzech części? Kto i jak długo go malował? Dlaczego Pan Jezus jest ubrany w długi czerwony płaszcz i siedzi na tęczy? Dlaczego diabły mają kopyta, długie ogony lub skrzydła barwnych motyli? Gdzie są anioły i co właściwie robią? Na te pytania i wiele innych staramy się odpowiedzieć najmłodszym uczestnikom zajęć. W części plastycznej zapraszamy dzieci do stworzenia niezwykłego autoportretu – najpierw odrysowujemy sylwetki dzieci na papierze, by potem każdy uczestnik mógł narysować siebie jako anioła lub diabła.

Złote i srebrne skarby dawnych gdańszczan, kl. 1–3

Dawni gdańszczanie w swoich domach posiadali wiele cennych przedmiotów ze złota i srebra. Niektóre z nich można zobaczyć w naszym Muzeum. Na zajęciach uczniowie dowiedzą się między innymi, kto wykonywał takie przedmioty, do czego służyła złota łódeczka, co to jest wilkom oraz czy puszka może mieć kształt owocu? Na zakończenie dzieci będą mogły wykonać własne dzieła złotnicze z papieru.

W pracowni dawnego artysty, kl. 1–7

Co znajdziemy w pracowni artysty malarza? Kim jest artysta? Co trzeba było zrobić żeby dawniej stworzyć obraz? Na te i inne pytania odpowiemy na naszych zajęciach. Poszukamy również obrazu, na którym została przedstawiona pracownia artysty, a na koniec sami spróbujemy zostać artystami!

Detektywi sztuki, kl. 4–7

Średniowieczne mury Muzeum kryją w swoich zakamarkach wiele tajemnic. Na zajęciach uczniowie zamienią się w detektywów, których zadaniem będzie samodzielne zwiedzenie Muzeum Narodowego w Gdańsku i rozwiązanie zagadek dotyczących jego najciekawszych i najważniejszych zbiorów. To doskonałe zajęcia dla aktywnej grupy młodzieży.

Klasa w Gdańsku – gra fabularna dla dzieci, kl. 4–7

Na spotkaniu trwającym około 2 godziny uczestnicy wezmą udział w pełnej przygód i niebezpieczeństw wyprawie po przyprawy! Będzie to nieco inny sposób na poznanie zbiorów Oddziału Sztuki Dawnej i historii XVII-wiecznego Gdańska.

Dzieci są dobrane w dwie grupy, otrzymują specjalnie przygotowane stroje oraz losowo wybrane umiejętności (od intelektualnych, np. „czytanie starych ksiąg”, po czysto fizyczne, np. „skradanie się”). Wybierają również kapitana swojej drużyny, który poprowadzi ich grupę do zwycięstwa! Zapewnić je może odkrycie skarbu, lecz wpierw drużyny będą musiały wykonać wylosowane wcześniej zadania dotyczące odnalezienia poszczególnych dzieł sztuki znajdujących się w Muzeum. Następnie czeka ich druga część gry – będą musieli rozwiązać jakiś problem, wykorzystując w tym celu przyznane umiejętności. Podczas gry poczynania grup są punktowane, a liczba zdobytych punktów w dużej mierze będzie zależeć od pracy grupowej i zaangażowania.

Klasa w Gdańsku to warsztaty, które doskonale rozwijają wrażliwość dzieci na sztukę, ich wyobraźnię, a także umiejętność wspólnego działania. Naszym celem jest zachęcenie młodych podróżników do obcowania z kulturą przez naukę i dobrą zabawę w jednym! Jak dobrą? Uśmiechy dzieci od ucha do ucha po skończonych zajęciach mówią same za siebie!

Pod skrzydłami Memlinga, kl. 4–7

Zajęcia o niezwykłej historii niezwykłego obrazu zakończone kreatywną pracą plastyczną. Po części, w której uczestnicy poznają historię ołtarza, uczniowie zostają podzieleni na trzyosobowe grupy. Zadaniem uczestników będzie wykonanie własnych wersji „Sądu Ostatecznego”. Następnie każdy z powstałych tryptyków zostanie podzielony na trzy części, którymi dzieci się wymieniają, tworząc niepowtarzalne (i trochę przypadkowe) obrazy.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji – około 1 godz. 30 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł
  • bilet wstępu dla dziecka – 1 zł
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie: (058) 301 70 61 w. 216 i 252
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

Klasy gimnazjalne

Co artysta miał na myśli? – czyli po co w sztuce symbol, alegoria i atrybut

Czym jest symbol, alegoria, atrybut? Jakie są między nimi różnice i dlaczego artyści je stosowali zamiast ukazywać treści wprost? Na zajęciach odpowiemy na te pytania i dowiemy się, jak artyści wykorzystywali symbole, alegorie i atrybuty w swoich obrazach. Zajęcia składają się z prezentacji multimedialnej i części warsztatowej na ekspozycjach, dzięki czemu uczniowie mają okazję pracować bezpośrednio z dziełami sztuki i cennymi zabytkami. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych. Warsztaty zostały opracowane z uwzględnieniem podstawy programowej nauczania przedmiotów: język polski, historia i wiedza o kulturze.

Co widzimy na obrazie? Analiza i interpretacja

Na podstawie wybranych dzieł sztuki malarstwa holenderskiego i flamandzkiego uczniowie ćwiczą umiejętność opisu obrazów, jednocześnie starając się zrozumieć ich treść. Warsztaty poprzedza prezentacja multimedialna, podczas której młodzież poznaje zasady kompozycji i środki artystyczne, m.in. światłocień, fakturę czy perspektywę, są również przypomniane gatunki malarskie. Lekcja muzealna w formie warsztatu stanowi znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć. Warsztaty zostały opracowane z uwzględnieniem podstawy programowej nauczania przedmiotów: język polski i wiedza o kulturze.

Jacy byli dawni gdańszczanie?

Zajęcia odbywają się na ekspozycji malarstwa gdańskiego, dzięki czemu uczniowie mają bezpośrednią styczność z dziełami sztuki i cennymi zabytkami. W części wstępnej (prezentacja multimedialna) młodzież zapoznaje się z podstawowymi informacjami o historii XVII-wiecznego Gdańska, dowiaduje się, jacy byli i gdzie mieszkali dawni gdańszczanie oraz jakie były elementy stroju gdańskiego. Wyjaśnione zostają również pojęcia: reformacja, protestant, stany, portret, kreza, krynolina, patynki. Po prezentacji multimedialnej rozpoczyna się część warsztatowa, podczas której jest możliwość twórczego wykorzystania zdobytej wiedzy. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie lekcji w szkole. Zajęcia zostały opracowane z uwzględnieniem podstawy programowej nauczania przedmiotów: język polski, historia i wiedza o kulturze.

„Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga

Zajęcia warsztatowe poświęcone jednemu z najcenniejszych dzieł sztuki znajdujących się w polskich zbiorach. Po poznaniu burzliwej historii tryptyku czeka uczniów praca własna z kartami zadań, które później zostaną szczegółowo omówione. Zadania dotyczą między innymi symboliki, scen biblijnych i motywów ikonograficznych, np. Stworzenie Ewy czy psychostasis (ważenie dusz przez Archanioła Michała). Zajęcia warsztatowe przybliżają uczniom świat sztuki dawnej, stanowią znakomite uzupełnienie lekcji w szkole. Zostały opracowane z uwzględnieniem podstawy programowej nauczania przedmiotów: język polski, historia i wiedza o kulturze.

Świat bohaterów, herosów i świętych

Biblia i mitologia stanowią niewyczerpalne źródło tematów, a postaci w nich występujące reprezentują najbardziej uniwersalne wartości, czytelne także w dzisiejszych czasach. Dzięki prezentacji multimedialnej poznamy najpopularniejsze motywy mitologiczne i biblijne pojawiające się w sztuce, odpowiemy na pytania, czym jest mit, co to jest mitologia i o czym mówi Biblia. W drugiej części zajęć spośród dzieł na naszych ekspozycjach muzealnych uczniowie będą mieli za zadanie odnaleźć te obrazy, rzeźby i obiekty rzemiosła artystycznego, które zawierają motyw biblijny bądź mitologiczny. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych. Warsztaty zostały opracowane z uwzględnieniem podstawy programowej nauczania przedmiotów: język polski, historia i wiedza o kulturze.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji – około 1 godz. 30 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł.
  • bilet wstępu dla młodzieży – 1 zł
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie: (058) 301 70 61 w. 216 i 252
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1, Gdańsk
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

Szkoła ponadgimnazjalna

Jak czytać dzieło sztuki? Analiza i interpretacja

Na podstawie wybranych dzieł sztuki malarstwa holenderskiego i flamandzkiego uczniowie ćwiczą umiejętność opisu obrazów, jednocześnie starając się zrozumieć ich treść. Warsztaty poprzedza prezentacja multimedialna, podczas której młodzież poznaje zasady kompozycji i środki artystyczne, m.in. światłocień, fakturę czy perspektywę, są również przypomniane gatunki malarskie. Lekcja muzealna w formie warsztatu stanowi znakomite uzupełnienie szkolnych zajęć. Warsztaty zostały opracowane z uwzględnieniem podstawy programowej nauczania przedmiotów: język polski i wiedza o kulturze.

„Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga

Zajęcia warsztatowe poświęcone jednemu z najcenniejszych dzieł sztuki znajdujących się w polskich zbiorach. Po poznaniu burzliwej historii tryptyku czeka uczniów praca własna z kartami zadań, które później zostaną szczegółowo omówione. Zadania dotyczą między innymi symboliki, scen biblijnych i motywów ikonograficznych, np. Stworzenie Ewy czy psychostasis (ważenie dusz przez Archanioła Michała). Zajęcia warsztatowe przybliżają uczniom świat sztuki dawnej, stanowią znakomite uzupełnienie lekcji w szkole. Zostały opracowane z uwzględnieniem podstawy programowej nauczania przedmiotów: język polski, historia i wiedza o kulturze.

Świat mitów i Biblii w sztuce

Biblia i mitologia stanowią niewyczerpalne źródło tematów, a postaci w nich występujące reprezentują najbardziej uniwersalne wartości, czytelne także w dzisiejszych czasach. Dzięki prezentacji multimedialnej poznamy najpopularniejsze motywy mitologiczne i biblijne pojawiające się w sztuce, odpowiemy na pytania, czym jest mit, co to jest mitologia i o czym mówi Biblia. W drugiej części zajęć spośród dzieł na naszych ekspozycjach muzealnych uczniowie będą mieli za zadanie odnaleźć te obrazy, rzeźby i obiekty rzemiosła artystycznego, które zawierają motyw biblijny bądź mitologiczny. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych. Warsztaty zostały opracowane z uwzględnieniem podstawy programowej nauczania przedmiotów: język polski, historia i wiedza o kulturze.

Ukryte znaczenia sztuki – symbole, alegorie i atrybuty

Czym jest symbol, alegoria, atrybut? Jakie są między nimi różnice i dlaczego artyści je stosowali zamiast ukazywać treści wprost? Na zajęciach odpowiemy na te pytania i dowiemy się, jak artyści wykorzystywali symbole, alegorie i atrybuty w swoich obrazach. Zajęcia składają się z prezentacji multimedialnej i części warsztatowej na ekspozycjach, dzięki czemu uczniowie mają okazję pracować bezpośrednio z dziełami sztuki i cennymi zabytkami. Lekcja muzealna stanowi znakomite uzupełnienie zajęć szkolnych. Warsztaty zostały opracowane z uwzględnieniem podstawy programowej nauczania przedmiotów: język polski, historia i wiedza o kulturze.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji – około 1 godz. 30 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł.
  • bilet wstępu dla młodzieży – 1 zł
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie: (058) 301 70 61 w. 216 i 252
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1, Gdańsk
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

MUZEALNE SZTUCZKI

Cykl warsztatów rodzinnych

 

KIERUNEK SZTUKA

Cykl spotkań

 

Oferta edukacyjna do wystawy czasowej „Skarby średniowiecza. Sztuka gotycka w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku”

 „W blasku sztuki średniowiecza”

Lekcja muzealna dla skierowana do uczniów szkół ponadgimnazjalnych poświęcona sztuce gotyckiej reprezentowanej przez dzieła obecne na terenie Gdańska i Pomorza Gdańskiego. W czasie zajęć opowiemy, jak w trakcie kilku wieków trwania średniowiecza zmieniały się idee i style, jakie są różnice między sztuką romańską a gotycką i jak dużą rolę w sztuce tego okresu odgrywały religia i Kościół. Uczniowie będą mieli okazję poznać różnorodne gatunki sztuki – od rzeźby, przez malarstwo, kończąc na rzemiośle artystycznym. Zaznajomią się też z charakterystycznymi dla gotyku cechami stylu i technikami oraz typowymi przedstawieniami i motywami tego czasu.

 Informacje praktyczne:

  • zajęcia są przeznaczone dla uczniów szkół liceów i szkół ponadgimnazjalnych
  • miejsce: Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1, Gdańsk
  • czas trwania lekcji: maksymalnie 1 godz. 15 min
  • termin: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00, w sezonie letnim w godzinach 10.15–16.00, czwartek w godzinach 12.15–16.00
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł od grupy
  • cena biletu wstępu – 1 zł od osoby
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • zajęcia należy zamawiać telefonicznie (058) 301 70 61 wew. 216 i 252
  • zgłoszenia grup należy dokonywać z dwutygodniowym wyprzedzeniem

Kontakt:
Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1, Gdańsk
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

Przedszkole

Przygoda ze sztuką

Po co tutaj wiszą te wszystkie obrazy? Czy w muzeum jest nudno? A czy w muzeum można się bawić? Na te i inne pytania odpowiemy sobie podczas pasjonującej gry muzealnej rodem z detektywistycznej powieści!

W pracowni artysty

Sztalugi, palety, farby i pędzle, ale też „resztki z obiadu”, pończochy, sieci rybackie – witamy w pracowni artysty! Podczas zajęć dowiemy się, jak wygląda miejsce, w którym powstają dzieła sztuki, i jakimi narzędziami posługuje się malarz, rzeźbiarz czy fotograf. Dodatkowo będziemy mieli okazję poczuć się niczym prawdziwi artyści!

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji – około 60 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł
  • bilet dla dzieci i młodzieży – 1 zł
  • bilet dla dziecka poniżej 7. roku życia – bezpłatny
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie (58) 301 70 61 w. 216 i 252
  • zgłoszenia grup należy dokonywać z co najmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • w weekendy nie prowadzimy zajęć dla grup szkolnych

Kontakt:
Dział Edukacji Muzealnej
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

Szkoła podstawowa

Abstrakcja

W jakim jesteś nastroju? Rozpiera Cię energia? Wyraź to za pomocą sztuki! Wyruszymy w podróż do najciekawszych zakątków historii sztuki. Podczas wycieczki po galerii dowiemy się, czym jest ta słynna ABSTRAKCJA! A w czasie warsztatów pójdą w ruch pędzle, pisaki, nożyczki i kleje – sami stworzymy kompozycję, oczywiście ABSTRAKCYJNĄ!

 Bajka, narracja, ilustracja / Szkoła podstawowa kl. 1–3

Baśnie, bajki i legendy – czymże byłyby bez wspaniałych ilustracji? W trakcie warsztatów damy się porwać fantazji, stworzymy niepowtarzalne odbitki smoków, rycerzy i księżniczek.

Cztery pory roku – Folklor

Natura oraz życie codzienne od zawsze stanowiły inspirację dla artystów. Tym tropem wyruszymy na wycieczkę po galerii. Spróbujemy odszukać stroje ludowe, przyjrzeć się życiu dawnej polskiej wsi i zmieniającym się kolorom pór roku. W ramach warsztatu proponujemy wykonanie „ekowianków”.

Parasolki, parasolki – happening / Szkoła podstawowa kl. 4–7

Podczas zajęć dowiemy się, czym jest happening i poznamy jego ciekawą historię. Śladami Tadeusza Kantora stworzymy kompozycję z parasoli.

Przygoda ze sztuką

Po co tutaj wiszą te wszystkie obrazy? Czy w muzeum jest nudno? A czy w muzeum można się bawić? Na te i inne pytania odpowiemy sobie podczas pasjonującej gry muzealnej rodem z detektywistycznej powieści!

W pracowni artysty

Sztalugi, palety, farby i pędzle, ale też „resztki z obiadu”, pończochy, sieci rybackie – witamy w pracowni artysty! Podczas zajęć dowiemy się, jak wygląda miejsce, w którym powstają dzieła sztuki, i jakimi narzędziami posługuje się malarz, rzeźbiarz czy fotograf. Dodatkowo będziemy mieli okazję poczuć się niczym prawdziwi artyści!

 Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji – około 60 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł
  • bilet dla dzieci i młodzieży – 1 zł
  • bilet dla dziecka poniżej 7. roku życia – bezpłatny
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie (58) 301 70 61 w. 216 i 252
  • zgłoszenia grup należy dokonywać z co najmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • w weekendy nie prowadzimy zajęć dla grup szkolnych

Kontakt:
Dział Edukacji Muzealnej
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252

Klasy gimnazjalne

Celebryci Młodej Polski

Celebryci to nie zjawisko końca XX w., bo już młodopolscy artyści bardzo świadomie budowali swój dekadencki wizerunek. Na zajęciach przyjrzymy się temu, jak wyglądało życie w Krakowie na przełomie wieków, oraz jego słynnym mieszkańcom, Jackowi Malczewskiemu, Stanisławowi Wyspiańskiemu, Oldze Boznańskiej, Włodzimierzowi Tetmajerowi, Leonowi Wyczółkowskiemu, Stanisławowi Przybyszewskiemu. Spróbujemy poszukać przyczyn powstania tego artystycznego fermentu, w którym nierozerwalnie sprzęgły się: sztuka, literatura i architektura. Na zajęciach uczniowie będą mogli przez chwilę poczuć się jak bywalcy krakowskiej kawiarni i stworzyć pracę plastyczną zainspirowaną ścianą w lokalu Turlińskiego.

Cztery pory roku – Folklor

Natura i życie codzienne od zawsze stanowiły inspirację dla artystów. Tym tropem wyruszymy na wycieczkę po galerii. Spróbujemy odszukać stroje ludowe, przyjrzeć się życiu dawnej polskiej wsi i zmieniającym się kolorom pór roku. W ramach warsztatu proponujemy wykonanie „ekowianków”.

Od nowoczesności do współczesności

Na zajęciach prześledzimy, gdzie się zaczyna nowoczesność, a gdzie współczesność. Na wybranych przykładach ze sztuki polskiej omówimy, jak się zmieniała forma dzieła sztuki, a dokładnie kolor. Prześledzimy, jakie zmiany w użyciu koloru wprowadzili: Aleksander Gierymski, Józef Pankiewicz czy formiści, a jak używali go abstrakcjoniści. Spróbujemy zanalizować dzieła sztuki i odpowiedź na pytanie, jak odczuwamy kolor i jak buduje on obraz.

Parasolki, parasolki – happening

Podczas zajęć dowiemy się, czym jest happening i poznamy jego ciekawą historię. Śladami Tadeusza Kantora stworzymy kompozycję z parasoli.

Przygoda ze sztuką

Po co tutaj wiszą te wszystkie obrazy? Czy w muzeum jest nudno? A czy w muzeum można się bawić? Na te i inne pytania odpowiemy sobie podczas pasjonującej gry muzealnej rodem z detektywistycznej powieści!

Sztuka współczesna – co to jest?

Co to właściwie jest sztuka współczesna? Co przedstawia? Jak ją czytać? Na zajęciach spróbujemy odpowiedzieć na te i wiele innych pytań, które pomogą nam na koniec zinterpretować wybrane dzieła sztuki.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji – około 60 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł
  • bilet dla dzieci i młodzieży – 1 zł
  • bilet dla dziecka poniżej 7. roku życia – bezpłatny
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie (58) 301 70 61 w. 216 i 252
  • zgłoszenia grup należy dokonywać z co najmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • w weekendy nie prowadzimy zajęć dla grup szkolnych

Kontakt:
Dział Edukacji Muzealnej
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

Szkoła ponadgimnazjalna

Celebryci Młodej Polski

Celebryci to nie zjawisko końca XX w., bo już młodopolscy artyści bardzo świadomie budowali swój dekadencki wizerunek. Na zajęciach przyjrzymy się temu, jak wyglądało życie w Krakowie na przełomie wieków, oraz jego słynnym mieszkańcom, Jackowi Malczewskiemu, Stanisławowi Wyspiańskiemu, Oldze Boznańskiej, Włodzimierzowi Tetmajerowi, Leonowi Wyczółkowskiemu, Stanisławowi Przybyszewskiemu. Spróbujemy poszukać przyczyn powstania tego artystycznego fermentu, w którym nierozerwalnie sprzęgły się: sztuka, literatura i architektura. Na zajęciach uczniowie będą mogli przez chwilę poczuć się jak bywalcy krakowskiej kawiarni i stworzyć pracę plastyczną zainspirowaną ścianą w lokalu Turlińskiego.

Od nowoczesności do współczesności

Na zajęciach prześledzimy, gdzie zaczyna się nowoczesność, a gdzie współczesność. Na wybranych przykładach ze sztuki polskiej omówimy, jak się zmieniała forma dzieła sztuki, a dokładnie kolor. Przyjrzymy się, jaką ewolucję przeszła forma dzieł, jakich środków używali artyści i co chcieli wyrazić. Prześledzimy, jakie zmiany w użyciu koloru wprowadzili: Aleksander Gierymski, Józef Pankiewicz czy formiści, a jak używali go abstrakcjoniści. Spróbujemy zanalizować dzieła sztuki i odpowiedzieć na pytanie, co sprawia, że widzimy kolory, jak je odczuwamy i jak budują one obraz.

Sztuka współczesna – co to jest?

Co to właściwie jest sztuka współczesna? Co przedstawia? Jak ją czytać? Jakie kierunki i tendencje się w niej zawierają? Jakich środków używali artyści? Czy dziecko mogłoby namalować obraz współczesny? Na zajęciach spróbujemy odpowiedzcie na te i jeszcze wiele pytań, które pomogą nam na koniec w analizie wybranych dzieł sztuki.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji – około 60 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.15–16.00, czwartek w godzinach 12.15–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.15–16.00
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł
  • bilet dla dzieci i młodzieży – 1 zł
  • bilet dla dziecka poniżej 7. roku życia – bezpłatny
  • wszystkie zajęcia należy zamawiać telefonicznie (58) 301 70 61 w. 216
  • zgłoszenia grup należy dokonywać z co najmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • w weekendy nie prowadzimy zajęć dla grup szkolnych

Kontakt:
Dział Edukacji Muzealnej
tel. +48 (58) 301 70 61 w. 216 i 252
e-mail: edukacja@mng.gda.pl

Przedszkole

ABC animacji (warsztat)

Termin: wrzesień – grudzień
Jak ożywa Reksio, kto nauczył chodzić pingwina Pik Poka, i jak to się dzieje, że Elza porusza ustami? Wspólnie nauczymy się podstawowych technik animacji.

Choinkowe łańcuchy (warsztat)

Termin: grudzień
Przedświąteczna zabawa dla najmłodszych. Kolorowe, papierowe, ciągnące się w nieskończoność ozdoby bożonarodzeniowe to manualne wyzwanie dla małych rączek.

Bajki regionu (warsztat)

Termin: rok szkolny
Zajęcia dla młodszych dzieci. Poznajmy niezwykłe bajki i opowieści z rejonu Pomorza (kaszubskie, kociewskie), które zainspirują nas do działań plastycznych.

Dekorowanie świątecznych pierników (warsztat)

Termin: grudzień
Magia świąt zaklęta w pachnących, tradycyjnych, korzennych pierniczkach. Każde dziecko będzie miało okazję do przyozdobienia przygotowanych wcześniej ciasteczek za pomocą kolorowych lukrów i posypek.

Filcowe brosze (warsztat)

Termin: rok szkolny
Warsztat nauki filcowania na mokro. Wspólnie wykonamy efektowne filcowe ozdoby w postaci barwnych kwiatów.

Kaszuby – wczoraj i dziś (lekcja)

Termin: rok szkolny
Zapraszamy do poznania bogactwa kaszubskiej kultury: barwnych strojów, charakterystycznego haftu, instrumentów muzycznych czy kaszubskiej mitologii. Lekcję wzbogacą wyjątkowe eksponaty, które rzadko są prezentowane na wystawach. Zajęcia poszerzą wiedzę o kulturze materialnej i duchowej regionu.

Maski karnawałowe (warsztat)

Termin: styczeń–luty
Szalone karnawałowe zabawy potrzebują niezwykłych strojów! Inspirując się tradycją i własną wyobraźnią, stworzymy maski idealne na przedszkolne bale.

O psie i kocie (lekcja)

Termin: rok szkolny
Niewiele zwierząt nawiązało z człowiekiem tak wyjątkowe i różnorodne relacje jak pies i kot. Dziś wielu z nas traktuje swoich pupili jak członków rodziny, ale czy zawsze tak było? Motywy literackie, symbolika, zwierzęta w historii społeczeństw i regionów.

Robimy kartki okolicznościowe (warsztat)

Termin: rok szkolny
Przywracamy zapomniany zwyczaj tworzenia kartek okolicznościowych! Wielkanoc czy Boże Narodzenie, Dzień Kobiet, Dzień Mamy, Dzień Babci i Dziadka… każda okazja jest dobra!

Robimy lampiony (warsztat)

Termin: rok szkolny
Nastrojowe lampiony na każdą porę roku i różne okazje. Szczególnie cenne w długie jesienne i zimowe wieczory. Przygotowywane z użyciem różnych materiałów i technik.

 Rytmy Ziemi (warsztaty)

Termin: rok szkolny
Warsztaty bębniarskie, czyli muzyczna podróż dookoła świata. W ciekawej, interaktywnej formie poznamy rytmy i dźwięki z różnych kontynentów.

Zabawy naszych pradziadków (pokaz)

Termin: rok szkolny
Aktywne zajęcia dla najmłodszych. Dzieci zapoznają się z zabawami ich rówieśników sprzed 80 lat, takimi jak: zabawa ruchowa Król Lul, wielkanocna zabawa jajami tzw. walatka czy bożonarodzeniowe maszkarony.

Zrób sobie latawiec (warsztat)

Termin: rok szkolny
Latawce to pochodząca z Azji zabawa na świeżym powietrzu. Nauczymy się wykonywać je z najprostszych materiałów: bibułki i listewek oraz sznurka 

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji: 45 min
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.00–16.00, czwartek w godzinach 12.00–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.00–16.00
  • czas trwania warsztatu: 1–2 godz.
  • koszt lekcji muzealnych – 50 zł (grupy do 30 osób)
  • cena warsztatu: 120 zł (grupy do 25 osób)
  • cena warsztatu malarstwa na szkle – 180 zł
  • cena pokazu – 80 zł
  • bilet wstępu dla dzieci – 1 zł
  • bilet wstępu dla dzieci do lat 7 – bezpłatny
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

Kontakt:
Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Spichlerz Opacki
ul. Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 (058) 552 41 39 w. 104, 105, fax 552 46 37
e-mail: etnograf@mng.gda.pl

Szkoła podstawowa

ABC animacji (warsztat)

Termin: wrzesień – grudzień
Jak ożywa Reksio, kto nauczył chodzić pingwina Pik Poka, i jak to się dzieje, że Elza porusza ustami? Wspólnie nauczymy się podstawowych technik animacji.

Anielskie święta (warsztat)

Termin: grudzień
Od lat w czasie adwentu w domach powstają rodzinne pracownie tradycyjnego rękodzieła. Inspirując się twórczością ludową, wykonamy anielskie ozdoby z opłatków, bibuły, kolorowego papieru czy słomy.

Andrzejkowe wróżby (pokaz)

Termin: listopad
Andrzejkowe zabawy wykorzystujące ludowe wróżby z użyciem wody, słomy, jabłek, wełny czy nawet butów. Tradycyjne zwyczaje, z których wiele przetrwało do naszych czasów.

Bajki regionu (warsztat)

Termin: rok szkolny
Zajęcia dla młodszych dzieci. Poznajmy niezwykłe bajki i opowieści z rejonu Pomorza (kaszubskie, kociewskie), które zainspirują nas do działań plastycznych.

Dekorowanie świątecznych pierników (warsztat)

Termin: grudzień
Magia świąt zaklęta w pachnących, tradycyjnych, korzennych pierniczkach. Każde dziecko będzie miało okazję do przyozdobienia przygotowanych wcześniej ciasteczek za pomocą kolorowych lukrów i posypek.

Filcowe brosze (warsztat)

Termin: rok szkolny
Warsztat nauki filcowania na mokro. Wspólnie wykonamy efektowne filcowe ozdoby w postaci barwnych kwiatów.

Kaszuby – wczoraj i dziś (lekcja)

Termin: rok szkolny
Zapraszamy do poznania bogactwa kaszubskiej kultury: barwnych strojów, charakterystycznego haftu, instrumentów muzycznych czy kaszubskiej mitologii. Lekcję wzbogacą wyjątkowe eksponaty, które rzadko są prezentowane na wystawach. Zajęcia poszerzą wiedzę o kulturze materialnej i duchowej regionu.

Kaszubskie malarstwo na szkle (warsztat)

Termin: rok szkolny
Warsztaty prowadzone przez twórcę ludowego od lat zajmującego się tradycyjnym malarstwem na szkle. Poznamy zasady, według jakich wykonuje się obrazy na szkle, i samodzielnie wykonamy własne dzieła.

Krótka historia dobranocki (warsztat)

Termin: wrzesień – grudzień
Historia dobranocki w pigułce. Kim była Gąska Balbinka, czym różnią się Jacek i Agatka od Świnki Peppy i jakie bajki oglądali nasi rodzice?

Mali scenarzyści (warsztat)

Termin: wrzesień – grudzień
Na wystawie dowiemy się, jak powstają scenariusze do ulubionych bajek i wspólnie wymyślimy własny odcinek dobranocki. Każdy kadr może mieć mnóstwo znaczeń!

Maski karnawałowe (warsztat)

Termin: styczeń – luty
Szalone karnawałowe zabawy potrzebują niezwykłych strojów! Inspirując się tradycją i własną wyobraźnią, stworzymy maski idealne na szkolne bale.

Mój pierwszy storyboard (warsztat)

Termin: wrzesień – grudzień
Dowiemy się, czym jest storyboard, a następnie nauczymy się konstruować rysunkową opowieść. Stworzymy planszę storyboard ulubionej bajki.

Obrzędowość bożonarodzeniowa (lekcja)

Termin: grudzień
Co oznacza nazwa Gody? Kim są kolędnicy? Skąd pochodzi choinka? Z czego wykonywano dawniej ozdoby świąteczne? W czasie lekcji obejrzymy film „A wczora z wieczora” na temat kolędników na Kaszubach. Znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej, etnicznej.

Obrzędowość wielkanocna (lekcja)

Termin: marzec – kwiecień
Jaką magię kryje w sobie okres wielkanocny? Z czym jest związany podkurek i zaklinanie urodzaju w Środę Popielcową? Po co Śmierciucha i Judasz? Jaka jest symbolika palmy wielkanocnej? Czym się różni pisanka od kraszanki? Znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej, etnicznej.

Ożywić rysunek (warsztat)

Termin: wrzesień – grudzień
Praktyczna szkoła animacji dla każdego. Nauczymy się, jak w prosty sposób stworzyć ruchomą bajkę dzięki użyciu magicznych książeczek – flipbooków.

Od wełny do kłębka (pokaz)

Termin: rok szkolny
Barwna opowieść o tym, jak powstaje wełniana nić i co z niej dawniej robiono, wzbogacona pokazem na żywo gręplowania wełny oraz przędzenia na kołowrotku.

O psie i kocie (lekcja)

Termin: rok szkolny
Niewiele zwierząt nawiązało z człowiekiem tak wyjątkowe i różnorodne relacje jak pies i kot. Dziś wielu z nas traktuje swoich pupili jak członków rodziny, ale czy zawsze tak było? Motywy literackie, symbolika, zwierzęta w historii społeczeństw i regionów.

Palma wielkanocna (warsztat)

Termin: marzec – kwiecień
Tradycyjne polskie palmy wielkanocne wykonamy z gałązek wierzby, borówki czy bukszpanu oraz dekoracji z bibuły.

Rękodzieło, decoupage i dizajn kaszubski (warsztat)

Termin: rok szkolny
Własnoręcznie wykonamy anioły, zakładki do książek, podstawki, zabawki i wiele innych drobiazgów zdobionych motywami kaszubskimi.

Robimy kartki okolicznościowe (warsztat)

Termin: rok szkolny
Przywracamy zapomniany zwyczaj tworzenia kartek okolicznościowych! Wielkanoc czy Boże Narodzenie, Dzień Kobiet, Dzień Mamy, Dzień Babci i Dziadka… każda okazja jest dobra!

Robimy lampiony (warsztat)

Termin: rok szkolny
Nastrojowe lampiony na każdą porę roku i różne okazje. Szczególnie cenne w długie jesienne i zimowe wieczory. Przygotowywane z użyciem różnych materiałów i technik.

Rzeźbienie w glinie (warsztat)

Termin: rok szkolny
Pod kierunkiem twórcy ludowego stworzymy gliniane figurki i niewielkie formy plastyczne, wsłuchując się w barwną gawędę o rzeźbieniu.

Rytmy Ziemi (warsztaty)

Termin: rok szkolny
Warsztaty bębniarskie, czyli muzyczna podróż dookoła świata. W ciekawej, interaktywnej formie poznamy rytmy i dźwięki z różnych kontynentów.

Zabawy naszych pradziadków (pokaz)

Termin: rok szkolny
Aktywne zajęcia dla najmłodszych. Dzieci zapoznają się z zabawami ich rówieśników sprzed 80 lat, takimi jak: zabawa ruchowa Król Lul, wielkanocna zabawa jajami tzw. walatka czy bożonarodzeniowe maszkarony.

Zrób sobie latawiec (warsztat)

Termin: rok szkolny
Latawce to pochodząca z Azji zabawa na świeżym powietrzu. Nauczymy się wykonywać je z najprostszych materiałów: bibułki i listewek oraz sznurka.

 Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji: 45 min
  • czas trwania warsztatu: 1–2 godz.
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.00–16.00, czwartek w godzinach 12.00–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.00–16.00
  • cena lekcji muzealnych – 50 zł (grupy do 30 osób)
  • cena warsztatu: 120 zł (grupy do 25 osób)
  • cena warsztatu malarstwa na szkle: 180 zł
  • cena pokazu: 80 zł
  • bilet wstępu dla dzieci – 1 zł
  • bilet wstępu dla dzieci do lat 7 – bezpłatny
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

 Kontakt:
Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Spichlerz Opacki
ul. Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 (058) 552 41 39 w. 104, 105, fax 552 46 37
e-mail: etnograf@mng.gda.pl

Klasy gimnazjalne i szkoły ponadgimnazjalne

Animacja poklatkowa (warsztat)

Termin: wrzesień – grudzień
Doskonalenie umiejętności plastycznych, pobudzanie kreatywności przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Efektem będzie stworzenie krótkiego filmu animowanego w technice poklatkowej. Obowiązkowo należy przynieść własne telefony komórkowe.

Andrzejkowe wróżby (pokaz)

Termin: listopad
Andrzejkowe zabawy wykorzystujące ludowe wróżby z użyciem wody, słomy, jabłek, wełny czy nawet butów. Tradycyjne zwyczaje, z których wiele przetrwało do naszych czasów.

Anielskie święta (warsztat)

Termin: grudzień
Od lat w czasie adwentu w domach powstają rodzinne pracownie tradycyjnego rękodzieła. Inspirując się twórczością ludową, wykonamy anielskie ozdoby z opłatków, bibuły, kolorowego papieru czy słomy.

Dokończ tę historię (warsztat)

Termin: wrzesień – grudzień
Warsztaty wspierające nauczanie literackie i kulturowe. Dwie rywalizujące grupy tworzą dalszy ciąg zadanej fabuły. Którą z nich wybierze producentka filmowa do realizacji? Tajniki relacji twórca – producent.

Filcowe brosze (warsztat)

Termin: rok szkolny
Warsztat nauki filcowania na mokro. Wspólnie wykonamy efektowne filcowe ozdoby w postaci barwnych kwiatów.

Kaszuby – wczoraj i dziś (lekcja)

Termin: rok szkolny
Zapraszamy do poznania bogactwa kaszubskiej kultury: barwnych strojów, charakterystycznego haftu, instrumentów muzycznych czy kaszubskiej mitologii. Lekcję wzbogacą wyjątkowe eksponaty, które rzadko są prezentowane na wystawach. Zajęcia poszerzą wiedzę o kulturze materialnej i duchowej regionu.

Kaszubskie malarstwo na szkle (warsztat)

Termin: rok szkolny
Warsztaty prowadzone przez twórcę ludowego od lat zajmującego się tradycyjnym malarstwem na szkle. Poznamy zasady, według jakich wykonuje się obrazy na szkle, i samodzielnie wykonamy własne dzieła.

Krótka historia animacji (warsztat)

Termin: wrzesień – grudzień
Historia ruchomych obrazów od Arthura Melbourne-Coopera przez Tadeusza Wilkosza do Wesa Andersona. Zajęcia poszerzają wiedzę uczniów dotyczącą historii światowej kultury plastycznej.

Obrzędowość bożonarodzeniowa (lekcja)

Termin: grudzień
Co oznacza nazwa Gody? Kim są kolędnicy? Skąd pochodzi choinka? Z czego wykonywano dawniej ozdoby świąteczne? W czasie lekcji obejrzymy film „A wczora z wieczora” na temat kolędników na Kaszubach. Znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej, etnicznej.

Obrzędowość wielkanocna (lekcja)

Termin: marzec – kwiecień
Jaką magię kryje w sobie okres wielkanocny? Z czym jest związany podkurek i zaklinanie urodzaju w Środę Popielcową? Po co Śmierciucha i Judasz? Jaka jest symbolika palmy wielkanocnej? Czym się różni pisanka od kraszanki? Znaczenie kultury i tradycji w kształtowaniu tożsamości narodowej, regionalnej, etnicznej.

Opowiem Ci bajkę: piszemy scenariusz (warsztat)

Termin: wrzesień – grudzień
Warsztaty wspierające nauczanie literackie i kulturowe. Analiza elementów składających się na scenariusz filmowy (fabuła, bohater, suspens) i wspólne stworzenie scenariusza bajki.

O psie i kocie (lekcja)

Termin: rok szkolny
Niewiele zwierząt nawiązało z człowiekiem tak wyjątkowe i różnorodne relacje jak pies i kot. Dziś wielu z nas traktuje swoich pupili jak członków rodziny, ale czy zawsze tak było? Motywy literackie, symbolika, zwierzęta w historii społeczeństw i regionów.

Palma wielkanocna (warsztat)

Termin: marzec – kwiecień
Tradycyjne polskie palmy wielkanocne wykonamy z gałązek wierzby, borówki czy bukszpanu oraz dekoracji z bibuły.

Rękodzieło, decoupage i dizajn kaszubski (warsztat)

Termin: rok szkolny
Własnoręcznie wykonamy anioły, zakładki do książek, podstawki, zabawki i wiele innych drobiazgów zdobionych motywami kaszubskimi.

Rytmy Ziemi (warsztaty)

Termin: rok szkolny
Warsztaty bębniarskie, czyli muzyczna podróż dookoła świata. W ciekawej, interaktywnej formie poznamy rytmy i dźwięki z różnych kontynentów.

Informacje praktyczne:

  • czas trwania lekcji – 45 min
  • czas trwania warsztatu: 1–2 godz.
  • w sezonie letnim: od wtorku do piątku w godzinach 10.00–16.00, czwartek w godzinach 12.00–16.00
  • w sezonie zimowym: od wtorku do piątku w godzinach 9.00–16.00
  • koszt lekcji muzealnych – 50 zł (grupy do 30 osób)
  • cena warsztatu – 120 zł (grupy do 25 osób)
  • cena warsztatu malarstwa na szkle – 180 zł
  • cena pokazu – 80 zł
  • bilet wstępu dla dzieci – 1 zł
  • bilet wstępu dla dzieci do lat 7 – bezpłatny
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • nie prowadzimy zajęć w weekendy

 Kontakt:
Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Spichlerz Opacki
ul. Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 (058) 552 41 39 w. 104, 105, fax 552 46 37
e-mail: etnograf@mng.gda.pl

Oferta edukacyjna do wystawy czasowej „Dobranocka. Historia animacji”, do końca grudnia 2017 r.

Przedszkole

ABC animacji

Jak ożywa Reksio, kto nauczył chodzić pingwina Pik Poka, i jak to się dzieje, że Elza porusza ustami? Wspólnie nauczymy się podstawowych technik animacji.

Mali scenarzyści

Na podstawie wystawy dowiemy się, jak powstają scenariusze do ulubionych bajek i wspólnie wymyślimy własny odcinek dobranocki. Każdy kadr może mieć mnóstwo znaczeń

Informacje praktyczne

Opłaty za warsztaty:

  • warsztaty – 120 zł
  • oprócz opłaty za zajęcia obowiązuje bilet wstępu: młodzież i dzieci od lat 7 oraz opiekunowie grupy wstęp – 1 zł; w piątki wstęp na wystawę bezpłatny
  • w poniedziałek muzeum jest nieczynne

Zasady rezerwacji:

  • telefonicznie lub e-mailowo najpóźniej 2 tygodnie przed planowaną wizytą pod numerem tel. (058) 552 12 71 w. 104, 105 lub na adres etnograf@mng.gda.pl
  • czas trwania 1–2 godz.
  • grupa na warsztaty może liczyć do 25 osób
  • prosimy o wcześniejszą informację w razie rezygnacji

Kontakt:
Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Spichlerz Opacki
ul. Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 (058) 552 41 39, fax 552 46 37
e-mail: etnograf@mng.gda.pl

Szkoła podstawowa

ABC animacji / Szkoła podstawowa kl. 1–6

Jak ożywa Reksio, kto nauczył chodzić pingwina Pik Poka, i jak to się dzieje, że Elza porusza ustami? Wspólnie nauczymy się podstawowych technik animacji.

 Co było pierwsze? / Szkoła podstawowa kl. 1–6

Historia dobranocki w pigułce. Kim była Gąska Balbinka, czym różnią się Jacek i Agatka od Świnki Peppy i jakie bajki oglądali nasi rodzice?

Mali scenarzyści / Szkoła podstawowa kl. 1–6

Na podstawie wystawy dowiemy się, jak powstają scenariusze do ulubionych bajek i wspólnie wymyślimy własny odcinek dobranocki. Każdy kadr może mieć mnóstwo znaczeń!

Mój pierwszy storyboard / Szkoła podstawowa kl. 1–6

Dowiemy się, czym jest storyboard, a następnie nauczymy się, jak konstruować rysunkową opowieść. Stworzymy planszę storyboard ulubionej bajki.

Ożywić rysunek / Szkoła podstawowa kl. 1–6

Praktyczna szkoła animacji dla każdego. Nauczymy się, jak w prosty sposób stworzyć ruchomą bajkę dzięki użyciu magicznych książeczek – flipbooków.

Animacja poklatkowa / Szkoła podstawowa kl. 7

Doskonalenie umiejętności plastycznych, pobudzanie kreatywności przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Efektem będzie stworzenie krótkiego filmu animowanego w technice poklatkowej. Obowiązkowo należy przynieść własne telefony komórkowe.

Dokończ tę historię / Szkoła podstawowa kl. 7

Warsztaty wspierające nauczanie literackie i kulturowe. Dwie rywalizujące grupy tworzą dalszy ciąg zadanej fabuły. Którą z nich wybierze producentka filmowa do realizacji? Tajniki relacji twórca – producent.

Krótka historia animacji / Szkoła podstawowa kl. 7

Historia ruchomych obrazów od Arthura Melbourne-Coopera przez Tadeusza Wilkosza do Wesa Andersona. Zajęcia poszerzają wiedzę uczniów dotyczącą historii światowej kultury plastycznej.

Opowiem Ci bajkę / Szkoła podstawowa kl. 7

Warsztaty wspierające nauczanie literackie i kulturowe. Analiza elementów składających się na scenariusz filmowy (fabuła, bohater, suspens) i wspólne stworzenie scenariusza bajki.

Informacje praktyczne:

Opłaty za warsztaty:

  • warsztaty – 120 zł
  • oprócz opłaty za zajęcia obowiązuje bilet wstępu: młodzież i dzieci od lat 7 oraz opiekunowie grupy wstęp – 1 zł; w piątki wstęp na wystawę bezpłatny
  • w poniedziałek muzeum jest nieczynne

Zasady rezerwacji:

  • telefonicznie lub e-mailowo najpóźniej 2 tygodnie przed planowaną wizytą pod numerem tel. (058) 552 12 71 w. 104, 105 lub na adres etnograf@mng.gda.pl
  • czas trwania 1–2 godz.
  • grupa na warsztaty może liczyć do 25 osób
  • prosimy o wcześniejszą informację w razie rezygnacji

Kontakt:
Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Spichlerz Opacki
ul. Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 (058) 552 41 39, fax 552 46 37
e-mail: etnograf@mng.gda.pl

Klasy gimnazjalne

Animacja poklatkowa

Doskonalenie umiejętności plastycznych, pobudzanie kreatywności przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Efektem będzie stworzenie krótkiego filmu animowanego w technice poklatkowej. Obowiązkowo należy przynieść własne telefony komórkowe.

Dokończ tę historię

Warsztaty wspierające nauczanie literackie i kulturowe. Dwie rywalizujące grupy tworzą dalszy ciąg zadanej fabuły. Którą z nich wybierze producentka filmowa do realizacji? Tajniki relacji twórca – producent.

Krótka historia animacji

Historia ruchomych obrazów od Arthura Melbourne-Coopera przez Tadeusza Wilkosza do Wesa Andersona. Zajęcia poszerzają wiedzę uczniów dotyczącą historii światowej kultury plastycznej.

Opowiem Ci bajkę

Warsztaty wspierające nauczanie literackie i kulturowe. Analiza elementów składających się na scenariusz filmowy (fabuła, bohater, suspens) i wspólne stworzenie scenariusza bajki.

Informacje praktyczne

Opłaty za warsztaty:

  • warsztaty – 120 zł
  • oprócz opłaty za zajęcia obowiązuje bilet wstępu: młodzież i dzieci od lat 7 oraz opiekunowie grupy wstęp – 1 zł; w piątki wstęp na wystawę bezpłatny
  • w poniedziałek muzeum jest nieczynne

Zasady rezerwacji:

  • telefonicznie lub e-mailowo najpóźniej 2 tygodnie przed planowaną wizytą pod numerem tel. (058) 552 12 71 w.104, 105 lub na adres etnograf@mng.gda.pl
  • czas trwania 1–2 godz.
  • grupa na warsztaty może liczyć do 25 osób
  • prosimy o wcześniejszą informację w razie rezygnacji

Kontakt:
Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Spichlerz Opacki
ul. Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 (058) 552 41 39, fax 552 46 37
e-mail: etnograf@mng.gda.pl

Szkoła ponadgimnazjalna

Animacja poklatkowa

Doskonalenie umiejętności plastycznych, pobudzanie kreatywności przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Efektem będzie stworzenie krótkiego filmu animowanego w technice poklatkowej. Obowiązkowo należy przynieść własne telefony komórkowe.

Dokończ tę historię

Warsztaty wspierające nauczanie literackie i kulturowe. Dwie rywalizujące grupy tworzą dalszy ciąg zadanej fabuły. Którą z nich wybierze producentka filmowa do realizacji? Tajniki relacji twórca – producent.

Krótka historia animacji

Historia ruchomych obrazów od Arthura Melbourne-Coopera przez Tadeusza Wilkosza do Wesa Andersona. Zajęcia poszerzają wiedzę uczniów dotyczącą historii światowej kultury plastycznej.

Informacje praktyczne

Opłaty za warsztaty:

  • warsztaty – 120 zł
  • oprócz opłaty za zajęcia obowiązuje bilet wstępu: młodzież i dzieci od lat 7 oraz opiekunowie grupy wstęp – 1 zł; w piątki wstęp na wystawę bezpłatny
  • w poniedziałek muzeum jest nieczynne

Zasady rezerwacji:

  • telefonicznie lub e-mailowo najpóźniej 2 tygodnie przed planowaną wizytą pod numerem tel. (o58) 552 12 71 w. 104, 105 lub na adres etnograf@mng.gda.pl
  • czas trwania 1–2 godz.
  • grupa na warsztaty może liczyć do 25 osób
  • prosimy o wcześniejszą informację w razie rezygnacji

Kontakt:
Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
Spichlerz Opacki
ul. Cystersów 19, 80-330 Gdańsk
tel. +48 (058) 552 41 39, fax 552 46 37
e-mail: etnograf@mng.gda.pl

Oferta edukacyjna do wystawy czasowej „Gdańsk protestancki w epoce nowożytnej. W 500-lecie wystąpienia Marcina Lutra”

 

Wykłady i oprowadzania towarzyszą wystawie czasowej „Gdańsk protestancki w epoce nowożytnej. W 500-lecie wystąpienia Marcina Lutra”, którą można oglądać w Zielonej Bramie, organizowanej przez Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Archiwum Państwowe w Gdańsku i PAN Bibliotekę Gdańską. Udział w wykładach i oprowadzaniach jest bezpłatny.

14.12.2017, czwartek, godz.: 16.00
Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Zielona Brama
Oprowadzanie po wystawie „Gdańsk protestancki w epoce nowożytnej. W 500-lecie wystąpienia Marcina Lutra”. O ekspozycji i zgromadzonych obiektach opowie dr hab. Janusz Trupinda (MHMG).

14.12.2017, czwartek, godz.: 17.00
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Sala Czerwona w Ratuszu Głównomiejskim
dr hab. Janusz Trupinda (MHMG) „Przywrócić kulturę i godność Gdańska – odbudowa Wielkiej Sali Rady w Ratuszu Głównego Miasta Gdańska”

16.12.2017, sobota, godz.: 12.00
Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Zielona Brama
dr Piotr Paluchowski (GuMED), oprowadzanie kuratorskie po wystawie

20.12.2017, środa, godz.: 16.00
Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Zielona Brama
Alicja Andrzejewska-Zając, Maja Mociewicz
“Sola fides, sola gratia, sola scriptura. O reformacji w Gdańsku i jej artystycznych następstwach.”

 

 

Lekcja muzealna
02.11.2017-26.01.2018, wtorek-piątek
Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Zielona Brama
W protestanckim Gdańsku – lekcja muzealna dla młodzieży szkolnej

Zajęcia poświęcone są reformacji, której idee dotarły do Gdańska bardzo szybko i zdeterminowały jego historię na kilka kolejnych wieków, aż do roku 1945. W dużej mierze to protestantyzm zbudował Gdańsk, jaki znamy dzisiaj – miał wpływ na sztukę, literaturę, obyczaje a nawet na gospodarkę i naukę. Uczniowie w ich trakcie poznają inicjatorów reformacji oraz jej główne założenia. Dzięki zgromadzonym na wystawie zabytkom będą mogli lepiej zrozumieć tezy Marcina Lutra i przyczyny powstania ruchu oraz różnice między głównymi kościołami – katolickim, luterańskim i kalwińskim. Jak również poznać realia życia w protestanckim Gdańsku i wpływ tej religii na życie mieszkańców.

Informacje praktyczne:

  • zajęcia są przeznaczone dla młodzieży szkolnej (klasy gimnazjalne, licea i technika)
  • miejsce: Oddział Zielona Brama, Długi Targ 24, Gdańsk
  • czas trwania lekcji: maksymalnie 1 godz.
  • termin: od wtorku do piątku w godzinach 10.00–16.00
  • zajęcia odbywają się w terminie: 02.11.2017-26.01.2018
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł od grupy
  • cena biletu wstępu – 1 zł od osoby
  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • zajęcia należy zamawiać telefonicznie (58) 301 70 61 wew. 216 i 252, lub na adres edukacja@mng.gda.pl
  • zgłoszenia grup należy dokonywać z dwutygodniowym wyprzedzeniem

Szkoła podstawowa

Józef Wybicki i jego czasy

Lekcja ukazuje postać Józefa Wybickiego na tle losów Polski i Europy. Wybicki jest przedstawiony nie tylko jako poeta, ale też polityk, prawnik, generał i innowator, a przede wszystkim jako gorący patriota. Lekcja odbywa się w najstarszej części dworku Wybickiego – w historycznych wnętrzach prezentowane są stare meble i liczne pamiątki świadczące o historii tego budynku.

Patron mojej szkoły – Józef Wybicki

Lekcja jest adresowana do uczniów szkół podstawowych, których patronem jest Józef Wybicki. W całości jest poświęcona jego życiu, działalności kulturalnej i politycznej. Zajęcia rozpoczynają się od obejrzenia portretu Józefa Wybickiego, omówienia jego herbu oraz przeczytania cytatów z pamiętników autora hymnu. Następnie uczniowie zapoznają się z życiem prywatnym Józefa Wybickiego – dowiedzą się, jak żył, gdzie chodził do szkoły, w jakich ważnych wydarzeniach uczestniczył. Lekcja jest wzbogacona multimediami – uczniowie przeanalizują drzewo genealogiczne Wybickich oraz prześledzą wędrówki swojego patrona po całej Europie.

Polskie symbole narodowe

Lekcja poświęcona najważniejszym symbolom państwa polskiego. Uczniowie poznają historię powstania Mazurka Dąbrowskiego i uznania tej pieśni za hymn narodowy. Zapoznają się z historią barw narodowych uchwalonych w trakcie powstania listopadowego oraz historią polskiego herbu.

Śladami Mazurka Dąbrowskiego

Lekcja muzealna przypomina, kto jest autorem Mazurka Dąbrowskiego, oraz wyjaśnia, gdzie, kiedy i w jakich okolicznościach powstała ta pieśń. Uczestnicy zajęć mają także możliwość prześledzenia jej losów aż do czasów współczesnych.

Informacje praktyczne:

  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 40 osób
  • lekcje: od wtorku do soboty w godzinach 9.00–16.00, niedziele w godzinach 10.00–16.00
  • rezerwacja lekcji pod numerem telefonu +48 (058) 687 71 83
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł
  • bilet dla dzieci i młodzieży – 1 zł
  • bilet dla dzieci poniżej 7. roku życia – bezpłatny

Kontakt:
Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie
83-422 Nowy Barkoczyn, Gmina Nowa Karczma
tel. +48 (058) 687 71 83

Klasy gimnazjalne

Losy Mazurka Dąbrowskiego

Lekcja prezentuje burzliwe losy polskiego hymnu. Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, później znana pod nazwą Mazurek Dąbrowskiego, została hymnem dopiero 130 lat po jej napisaniu. W tym czasie pieśń była niejednokrotnie cenzurowana, zmieniana, a nawet zakazywana. Uczniowie mają okazję się dowiedzieć, kiedy, gdzie i w jakich okolicznościach powstała Pieśń Legionów oraz jaką rolę odgrywała w okresie napoleońskim. Przez losy kolejnych powstań: listopadowego, krakowskiego, Wiosnę Ludów, styczniowego, rewolucję 1905 roku i powstania śląskie, ukazujemy rolę tej żołnierskiej pieśni w podtrzymywaniu świadomości narodowej Polaków aż do utworzenia niepodległego państwa polskiego i uznaniu Mazurka Dąbrowskiego za hymn narodowy. Następnie prezentujemy los Polaków i hymnu podczas II wojny światowej aż do czasów współczesnych.

Polskie symbole narodowe

Orzeł Biały, barwa biało-czerwona oraz hymn Mazurek Dąbrowskiego – lekcja prezentuje symbole polskiej państwowości w rozwoju historycznym, niezwykle silnie związane z naszą tradycją narodową. Celem zajęć jest możliwie najszersze i skuteczne spopularyzowanie wiedzy o symbolach narodowych.

Polski orzeł wojskowy

To świetna okazja, by poznać historię polskiego orła wojskowego, począwszy od 1791 roku (czasy Stanisława Augusta Poniatowskiego) po obecnie obowiązujące orły wojskowe. Podczas lekcji można obejrzeć liczne eksponaty, w tym bardzo rzadkie orły z okresu II wojny światowej: jenieckie i powstańcze.

Życie i działalność polityczna Józefa Wybickiego

Opowiemy o życiu twórcy hymnu, począwszy od dzieciństwa w będomińskim dworku, poprzez naukę u stryja Franciszka i w Kolegium Jezuickim w Starych Szkotach, praktykę prawniczą, konfederację barską, rozbiory, Konstytucję 3 maja, powstanie kościuszkowskie, walki Legionów Polskich, okres Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego aż do śmierci Wybickiego w Manieczkach. Uczniowie zapoznają się z twórczością Józefa Wybickiego, którą prezentował m.in. na słynnych obiadach czwartkowych, „wejdą” w jego życie rodzinne, poznają jego sympatie polityczne i zasady, jakimi się kierował w życiu.

Informacje praktyczne:

  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 40 osób
  • lekcje: od wtorku do soboty w godzinach 9.00–16.00, niedziele w godzinach 10.00–16.00
  • rezerwacja lekcji pod numerem telefonu +48 (058) 687 71 83
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł
  • bilet dla dzieci i młodzieży – 1 zł
  • bilet dla dzieci poniżej 7. roku życia – bezpłatny

Kontakt:
Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie
83-422 Nowy Barkoczyn, Gmina Nowa Karczma
tel. +48 (058) 687 71 83

Szkoły ponadgimnazjalne

Losy Mazurka Dąbrowskiego

Lekcja prezentuje burzliwe losy polskiego hymnu. Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, później znana pod nazwą Mazurek Dąbrowskiego, została hymnem dopiero 130 lat po jej napisaniu. W tym czasie pieśń była niejednokrotnie cenzurowana, zmieniana, a nawet zakazywana. Uczniowie mają okazję się dowiedzieć, kiedy, gdzie i w jakich okolicznościach powstała Pieśń Legionów oraz jaką rolę odgrywała w okresie napoleońskim. Przez losy kolejnych powstań: listopadowego, krakowskiego, Wiosnę Ludów, styczniowego, rewolucję 1905 roku i powstania śląskie, ukazujemy rolę tej żołnierskiej pieśni w podtrzymywaniu świadomości narodowej Polaków aż do utworzenia niepodległego państwa polskiego i uznaniu Mazurka Dąbrowskiego za hymn narodowy. Następnie prezentujemy los Polaków i hymnu podczas II wojny światowej aż do czasów współczesnych.

Polskie symbole narodowe

Orzeł Biały, barwa biało-czerwona oraz hymn Mazurek Dąbrowskiego – lekcja prezentuje symbole polskiej państwowości w rozwoju historycznym, niezwykle silnie związane z naszą tradycją narodową. Celem zajęć jest możliwie najszersze i skuteczne spopularyzowanie wiedzy o symbolach narodowych.

Polski orzeł wojskowy

To świetna okazja, by poznać historię polskiego orła wojskowego, począwszy od 1791 roku (czasy Stanisława Augusta Poniatowskiego) po obecnie obowiązujące orły wojskowe. Podczas lekcji można obejrzeć liczne eksponaty, w tym bardzo rzadkie orły z okresu II wojny światowej: jenieckie i powstańcze.

Życie i działalność polityczna Józefa Wybickiego

Opowiemy o życiu twórcy hymnu, począwszy od dzieciństwa w będomińskim dworku, poprzez naukę u stryja Franciszka i w Kolegium Jezuickim w Starych Szkotach, praktykę prawniczą, konfederację barską, rozbiory, Konstytucję 3 maja, powstanie kościuszkowskie, walki Legionów Polskich, okres Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego aż do śmierci Wybickiego w Manieczkach. Uczniowie zapoznają się z twórczością Józefa Wybickiego, którą prezentował m.in. na słynnych obiadach czwartkowych, „wejdą” w jego życie rodzinne, poznają jego sympatie polityczne i zasady, jakimi się kierował w życiu.

 Informacje praktyczne:

  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 40 osób
  • lekcje: od wtorku do soboty w godzinach 9.00–16.00, niedziele w godzinach 10.00–16.00
  • rezerwacja lekcji pod numerem telefonu +48 (058) 687 71 83
  • koszt lekcji muzealnej – 50 zł
  • bilet dla dzieci i młodzieży – 1 zł
  • bilet dla dzieci poniżej 7. roku życia – bezpłatny

Kontakt:
Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie
83-422 Nowy Barkoczyn, Gmina Nowa Karczma
tel. +48 (058) 687 71 83

Szkoła podstawowa, klasy gimnazjalne i szkoły ponadgimnazjalne

Z wizytą w dworze szlacheckim

W ramach zwiedzania uczniowie są zapoznawani z historią miejsca, zbiorów i ludzi będących właścicielami pałacu. W zależności od pogody oprowadzanie obejmuje także wizytę w zabytkowym parku. Ponadto, po ustaleniach z proboszczem istnieje możliwość zwiedzenia kaplicy rodowej hrabiów Sierakowskich, znajdującej się na obrzeżu parku waplewskiego. Oprowadzanie po wcześniejszym uzgodnieniu terminu wizyty.

Informacje praktyczne:

  • grupy nie mogą liczyć więcej niż 30 osób
  • oprowadzania od wtorku do piątku w godzinach 10.00–16.00
  • grupy należy zgłaszać z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • rezerwacja lekcji pod numerem telefonu +48 (055) 277 15 68
  • bilet wstępu dla dzieci i młodzieży – bezpłatny

Kontakt:
Muzeum Tradycji Szlacheckiej. Pomorski Ośrodek Kontaktów z Polonią
82-410 Stary Targ
tel. +48 (055) 277 15 68

adminEdukacja