Bob-Nosa Uwagboe. TRANSIT

Bob-Nosa Uwagboe dość szybko się przekonał, że sztuka jest skuteczną formą aktywizmu społecznego prowadzącego do zmian, które uważa za konieczne w swoim kraju. Dlatego artysta jako zaangażowany obywatel swoją twórczość koncentruje na przejawach niesprawiedliwości i łamania praw i godności człowieka oraz wszelkich oznakach patologii władzy, których doświadcza społeczeństwo Nigerii. W jego pracach powtarzają się karykaturalne portrety osób pełniących konkretne funkcje społeczne. Tak jak karykaturalne są ich wizerunki, tak karykaturą i kpiną jest sposób, w jaki wypełniają obowiązki wobec społeczeństwa – są bowiem oszustami, kłamcami, złodziejami, handlują ludźmi, są oprawcami seksualnymi.

Bob-Nosa Uwagboe tworzy w Protest Art Studio, które założył wkrótce po ukończeniu studiów. Swoje obrazy klasyfikuje jako kolorystyczne. Jest to bliski mu kierunek, który doskonalił, studiując malarstwo i sztuki piękne na Auchi Polytechnic. Artysta używa różnych materiałów: maluje akrylem, farbami olejnymi i w sprayu, rysuje kredkami i węglem. Wykorzystuje także materiały, które pochodzą z opisywanego świata: ubrania, worki, sznurki, papier, a także sztuczne włosy, piasek, nawet własne stare obrazy. Jego prace są sytuowane między sztuką abstrakcyjną a figuratywną. Przedstawiane postaci są upiorne i niejednoznaczne, tak jak życie przeciętnego obywatela, który nie radzi sobie ze światem pozbawionym przejrzystych zasad i praw dających poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności.

Tytuł wystawy TRANSIT to metafora celu, jaki artysta nadał swojej sztuce. To medium, przez które przekazuje odbiorcom myśli, refleksje, uczucia dobre, ale także złość, pasję i oburzenie, i ma nadzieję na uświadomienie potrzeby zmian.

Zebrane na wystawie prace stanowią kronikę czasów ORAZ przestrzeń, w której – jak w lustrze – odbija się dekadencja nigeryjskiego społeczeństwa pozbawionego podstawowych wartości czyniących ludzi „humanitarnymi”. „Moje obrazy są rejestracją działań skierowanych przeciwko takiemu społeczeństwu. Dokumentują także deprecjację wartości humanistycznych, wyrażającą się w aktach nieludzkiego traktowania ludzi przez ludzi. Współczesne społeczeństwo powinno przyjąć POKÓJ”. 

Wybrane wystawy:

  1. Art Exhibition for Nigeria Artists – Lagos State Council for Art and Culture, Lagos, 2001
  2. Edo State Sports Festival Art Exhibition – Edo State Council for Art and Culture, Oba Ekenzua Cultural Centre, Benin City, 2002
  3. Treasure of our time – Pendulum Art Gallery, Lagos, 2001
  4. Beyond Figuration – Omenka Gallery, Lagos, 2009
  5. Art Exhibition – French Women Association – African Artist Foundation (AAF), Lagos, 2009
  6. The Last Picture Show V.I. – Maison du Parti, Douala, 2009
  7. Collocation 5 Art Exhibition – Thought Pyramid Art Centre, Abudża, 2009
  8. The Last Picture Show – Le Méridien, Douala, 2011
  9. The Last Picture Show – La Galerie Vendôme, Paryż, 2011
  10. Do not resuscitate – Cora Art Festival, Freedom Park, Lagos, 2011
  11. The Children of the World – German Cultural Centre, Lagos, 2012
  12. Generational Statement – Thought Pyramid Art Centre, Abudża, 2011
  13. Thought Pyramid Art Gallery Abudża. Collocation 5, 2009
  14. The Last Picture Show, Muson du Parti. Douala Cameroon, 2009
  15. New Works by Ayoola Gbolahan and Bob-Nosa Uwagboe – Nigeria Now, Abudża, 2012
  16. Art Basel Miami Art Fair – Miami, 2012
  17. World Bank Art Exhibition (group) – Abudża, 2013
  18. Building Bridges – Nigerian Independence Day celebration, Kenia Obchody nigeryjskiego Dnia Niepodległości w Kenii (Budowanie Mostów), 2013
  19. Arthouse Contemporary Auction – Lagos, 2013
  20. The have asked us to smile – Lagos Book & Art. Festival, Freedom Park Lagos, 2015
  21. That Art Fair – Kapsztad, 2016
  22. Sogal Art Auction – Lagos, 2016
  23. Breaking News (wystawa grupowa) – Art21 Gallery, Lagos, 2016
  24. Beirut Art Fair – Bejrut, 2017
  25. CU-ULTURE and TRADITION, Same experience different local (Group Exhibition) – Londyn, 2018
  26. ART X – Out of Africa Gallery, Lagos, 2019
  27. Beirut Art Fair – Out of Africa Gallery, Bejrut, 2019
  28. Rezydencja artystyczna, Flora Africa, Argentyna, 2019

Wystawy indywidualne:

  1. Homme Libre – African Artist Foundation, Lagos, 2011
  2. OBITUARY – Signature Beyond Art Gallery, Lagos, 2018
  3. protest art… – Out of Africa Gallery, Sitges, Barcelona, 2019

Kuratorka: Małgorzata Paszylka-Glaza

KATALOG WYSTAWY

Katalog Transit Bob-Nosa Uwagboe zawiera reprodukcje kilkudziesięciu prac malarskich oraz rysunków prezentowanych na wystawie czasowej w Pałacu Opatów Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Jest to pierwsza prezentacja nigeryjskiego artysty w Polsce. Bob-Nosa Uwagboe wierzy, że poprzez sztukę można zmieniać rzeczywistość w Afryce, w której panuje korupcja, jest przyzwolenie na handel ludźmi, bronią oraz narkotykami. Wielkokulturowy Lagos inspiruje niezwykłą różnorodnością, ale jednocześnie przygnębia narastającym zubożeniem i brakiem perspektyw. Nie przypadkowo artysta nazwał swoją pracownię The Protest Art Studio, a jego twórczość przedstawia aktualne problemy, z którymi zmagają się Nigeryjczycy.

W swoich pracach Bob-Nosa Uwagboe stosuje różnorodne techniki malarskie i rysunkowe: akryl, oleje, farby w sprayu, węgiel, kredkę.  W kolażach wykorzystuje przedmioty codziennego użytku, jak ubrania, sznurek, piasek czy sztuczne włosy. Jego pełne ekspresji malarstwo cechują jaskrawe, kontrastowo zestawione barwy, a poruszające rysunki odznaczają się grubym konturem.

W twórczość artysty wprowadza tekst kuratorki wystawy Małgorzaty Paszyłki-Glazy, osadzając ją w kontekście dzieł mistrzów malarstwa europejskiego. Z kolei Annette Loubser przybliża realia społeczne, które determinują sztukę Uwagboe’go. Na ich tle wyjaśnia zastosowane przez artystę środki artystycznego wyrazu oraz karykaturalne przerysowania. Ekiko Ita Inyang opisuje dramatyczną sytuację ludności, którą złe warunki ekonomiczne oraz wojna zmuszają do podejmowania dramatycznych prób, by dostać się do Europy i w niej znaleźć lepsze i bezpieczniejsze życie.

Katalog zawiera także słowo od artysty oraz jego biogram.

ISBN: 978-836-643-310-6
format: 290 x 232 mm
liczba stron: 176
rok wydania: 2020
oprawa: miękka
język: polski i angielski
cena: 55 zł

Katalog można kupić w Oddziale Sztuki Nowoczesnej.

Bob-Nosa Uwagboe-The boxing, 2018, acrylic, spray paint on textured, 168 x 138 cm

Bob-Nosa Uwagboe-Stranded people, 2019, acrylic, spray paint, fabric collage on textured canvas, 183 x 153 cm

Bob-Nosa Uwagboe-Shut-up, 2019, acrylic, spray paint on textured canvas, 122 x 107 cm

Bob-Nosa Uwagboe-Man-woman, 2019, acrylic, fabric collage, spray paint on textured canvas, 183 x 153 cm

Bob-Nosa Uwagboe-Man drowning, 2019, acrylic, fabric, spray paint on textured canvas, 183 x 153 cm

Bob-Nosa Uwagboe-Devils delegates, 2019, acrylic, spray paint on textured canvas, 168 x 138 cm


Data

23 maj 2020 - 06 wrz 2020

Lokalizacja

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej w Gdańsku
ul. Cystersów 18, 80-330 Gdańsk

Informacje

Godziny otwarcia

Nieczynne -
Poniedziałek
10:00 - 17:00
Wtorek - Niedziela
Sezon letni: 1 maja – 30 września
9:00 - 16:00
Wtorek - Niedziela
Sezon zimowy: 1 października – 30 kwietnia

Bilety

Dzień bezpłatny -
Piątek
10 -
Normalny
6 -
Ulgowy
1 -
Dzieci i młodzież 7–26 lat
18 -
Rodzinny
20 -
Bilet 30-dniowy