Kolekcja, czyli wybór. Unikaty ze zbiorów Iwony Siewierskiej

WYSTAWA

Kolekcja to emocje, to pasja, to ciągłe wybory. Wcześniejsze prezentacje zbiorów Iwony Siewierskiej odbywały się pod tytułami: Kolekcja, czyli emocje oraz Kolekcja, czyli pasja. Ekspozycja w Muzeum Narodowym w Gdańsku nosi tytuł Kolekcja, czyli wybór. Unikaty ze zbiorów Iwony Siewierskiej. Tworzenie kolekcji dzieł sztuki wiąże się z podejmowaniem rozmaitych wyborów na wielu etapach. W naturalny sposób słowo „wybór” stało się kolejnym z pojęć charakteryzujących tę kolekcję w momencie nadawania tytułu wystawy. Również podczas pracy nad wystawą konieczne było dokonywanie mnóstwa wyborów – przede wszystkim dzieł pod kątem prezentacji we wnętrzach Pałacu Opatów w Oliwie czy fotografii prac do katalogu wystawy.

Oczywiście kluczowy był dobór prac na gdańską ekspozycję zgodnie z intencją pokazu, która zakłada przedstawienie przekroju kolekcji, a zarazem ujawnienie różnorodności kreacji w tworzywie ceramicznym – wielości form, technik, materiałów i barw ceramicznych dzieł. Kuratorka wystawy wybrała prace 80 twórców różnych pokoleń. Wśród nich najliczniej są reprezentowani twórcy z Wrocławia – najważniejszego ośrodka ceramiki artystycznej w Polsce. Nie brakuje prac ceramików gdańskich oraz artystów z całego świata.

Gromadzone przez kolekcjonerkę prace znakomicie odzwierciedlają rozwój ceramiki jako dyscypliny artystycznej w ciągu sześćdziesięciu lat, jak również potencjał, jaki ma ona w sobie. Jej uniwersalność widoczna jest choćby w rozmaitości ceramicznych prac, gdzie obok form wywodzących się od tradycyjnych naczyń, kafli, drobnych figurek, pojawiają się obiekty o czysto artystycznym rodowodzie – ceramiczne rzeźby i obrazy.

Ceramika od zawsze pełniła funkcję użytkową oraz zdobniczą. W jeleniogórskim ogrodzie Iwony Siewierskiej, którego namiastkę prezentujemy na wystawie, ceramiczne formy istnieją jako plenerowe rzeźby, ale niektóre z nich służą jako ozdobne donice czy oryginalne ceramiczne siedziska i stoły. Pokaz kolekcji dopełnia prezentacja malarstwa i rysunku niektórych spośród artystów ceramików, stanowiąca tło dla ich ceramicznych rzeźb.

Z okazji wystawy został przygotowany katalog oraz liczne kulturalne i edukacyjne wydarzenia: panel dyskusyjny, spotkania z kolekcjonerką, oprowadzenia kuratorskie i zajęcia edukacyjne.

KOLEKCJA

Gromadzony od 1987 roku zbiór liczy ponad 600 obiektów. Składają się nań prace 150 artystów polskich i zagranicznych. W kolekcji znajdują się dzieła najważniejszych dla polskiej ceramiki unikatowej twórców, m.in. prace Krystyny Cybińskiej, Bronisława Wolanina, Henryka Luli, Janiny Karczewskiej-Koniecznej, Ireny Lipskiej-Zworskiej, Władysława Garnika, Mirosława Kocińskiego, Grażyny Płocicy, a także uznanej rzeźbiarki Elżbiety Grosseovej czy hiszpańskiego artysty Ivana Prieto.

Do tej pory kolekcja Iwony Siewierskiej była prezentowana na trzech wystawach w Polsce: w Galeriach BWA we Wrocławiu i Jeleniej Górze oraz na Zamku Książ (w 2012 roku), a także na dwóch wystawach zagranicznych w Instytucie Polskim w Pradze i w Bratysławie (w latach 2013–2014). Wystawom towarzyszyły katalogi.

Prace z kolekcji są też często wypożyczane na wystawy do różnych instytucji (m.in. Muzeum Porcelany w Wałbrzychu i Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, ASP w Gdańsku, ASP we Wrocławiu).

O kolekcji pisały m.in.: niemieckie czasopismo poświęcone ceramice „Neue Keramik” (artykuł prof. Grażyny Płocicy z 2016 roku pt. Kolekcja ceramiki, czyli przemiana przez sztukę) i Portal „Rynek i Sztuka” (Desenie, które maluje ogień: wywiad z Iwoną Siewierską, kolekcjonerką ceramiki i założycielką Fundacji UNIKAT, z roku 2012). W ubiegłym roku wywiad z właścicielką kolekcji zamieścił magazyn „Czas na Wnętrze” (Kolekcja emocji).

Kolekcja Iwony Siewierskiej od czasów pierwszej prezentacji regularnie rozrasta się w skali i zasięgu. Budowana jest przez jej właścicielkę z wielką świadomością, znawstwem tajników technologicznych i odwagą prezentowania własnego gustu. Niemalże wszystkie prace ceramiczne pochodzą od artystów, z którymi kolekcjonerka jest zaprzyjaźniona i utrzymuje dobre relacje towarzyskie.

Organizacja wystaw rzeźby ceramicznej jest okazją do promocji i popularyzacji tej najbardziej niszowej dziedziny sztuki, dlatego chcemy pokazać ją w nowej, aktualnej odsłonie.

KOLEKCJONERKA

Absolwentka Akademii Medycznej we Wrocławiu, zawodowo związana z branżą farmaceutyczną, jest członkinią Rady Programowej Muzeum Porcelany w Wałbrzychu oraz Stowarzyszenia WL4 Mleczny Piotr Przestrzeń Sztuki w Gdańsku. Kolekcjonuje współczesną ceramikę artystyczną.

W 2011 roku założyła Fundację Unikat, działającą na rzecz popularyzacji ceramiki unikatowej, m.in. poprzez inicjatywy edukacyjne i wystawiennicze. Na stronie internetowej http://fundacjaunikat.pl/ zamieszczane są wszystkie aktualne informacje o jej działalności.

Autorka trzech książek poświęconych kolekcjonerskiej pasji: W duecie ze sztuką (2017), O emocjach tworzenia (2019), trzecia książka z tej serii Do trzech razy sztuka ukaże się niebawem. Za drugą z nich otrzymała szereg prestiżowych nagród (srebro w konkursie Indigo Design Awards w kategorii Book design w Holandii, brąz w konkursie European Design Awards w Grecji oraz nagrodę specjalną w konkursie Polish Graphic Design Awards).

Kuratorka: Joanna Szymula-Grygiel
Współpraca: Iwona Siewierska

Organizatorzy:
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Samorząd Województwa Pomorskiego
Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Patronat honorowy: Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego

Partner: UNIKAT

Patronat medialny: www.gdansk.pl, www.trojmiasto.pl, www.pomorskie.eu

Rzeźba. Świnka w czerwonych butach.

Anna Malicka-Zamorska, Świnka w czerwonych butach, 2011, szamot, szkliwo, wys. 52 x 94 x 10 cm

Rzeźba. Głowa do góry nogami.

Anna Marchwicka, Głowa do góry nogami, 2011/2016, glina szamotowa z elementami metalowymi, ręcznie formowana, szkliwa, tlenki metali, kalki, farba, wypał w temp.1240° C, 1050° C, 800° C, 40 × 40 × 40 cm

Rzeźba. Ceramika malowana. Pięć postaci siedzących na huśtawkach.

Bente Kluge, Huśtawka, 2019, ceramika malowana, wypał w 900° C, 40 cm

Rzeźba muszli. Praca toczona na kole garncarskim, nieszkliwiona na zewnątrz.

Bożena Sacharczuk, Muszla, 2012, praca toczona na kole garncarskim, nieszkliwiona na zewnątrz, środek szkliwo redukcyjne, wys. 25 cm

Bez tytułu. Abstrakcyjny obraz porcelanowy złożony z czterech części.

Bronisław Wolanin, Bez tytułu, obraz porcelanowy złożony z czterech części, 1995, 68 x 50 cm

Bez tytułu. Abstrakcyjna rzeźba ceramiczna.

Daria Kowalewska, Bez tytułu, 2021, ceramika, masa szamotowa, angoba, wypał w temp.1200° C, 80 x 45 x 30 cm

Rzeźby ceramiczne dwóch zniekształconych głów.

Ewa Granowska, Głowy, 1973, szamot, częściowo szkliwione, ręcznie formowane, wys.: 20, 16, 20, 17, 20 cm

Rzeźby z kamionki. Dwie muszle w kolorze czarnym i białym.

Henryk Lula, Muszla biała, 2014, masa kamionkowa z szamotem, wys. 28 cm Muszla czarna, 2002, masa kamionkowa z szamotem, wys. 28 cm


Data

03 paź 2021 - 16 sty 2022

Lokalizacja

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej w Gdańsku
ul. Cystersów 18, 80-330 Gdańsk
Zasady zwiedzania podczas pandemii wirusa COVID-19
  • Obowiązuje limit zwiedzających w tym samym czasie.
  • Należy zachować dystans 2 m od innych osób i obsługi.
  • Konieczne jest zakrywanie ust i nosa oraz dezynfekcja rąk.
  • Szatnie są nieczynne.

Szczegółowe informacje

Informacje

Godziny otwarcia

Nieczynne -
Poniedziałek
10:00 - 17:00
Wtorek - Niedziela

Bilety

15 zł -
Normalny
10 zł -
Ulgowy
1 zł -
Dzieci i młodzież 7 – 26 lat
20 zł -
Bilet rodzinny, do 2 osób dorosłych (rodzice, opiekunowie) i dzieci do lat 18
10 zł -
Bilet grupowy (grupy liczące 10 i więcej osób), cena za 1 osobę
20 zł -
Bilet 30-dniowy
Dzień bezpłatny -
Piątek