Kolekcja, czyli wybór. Unikaty ze zbiorów Iwony Siewierskiej

Wernisaż: 2 października 2021 roku, godz. 18.00

WYSTAWA

Kolekcja to emocje, to pasja, to ciągłe wybory. Wcześniejsze prezentacje zbiorów Iwony Siewierskiej odbywały się pod tytułami: Kolekcja, czyli emocje oraz Kolekcja, czyli pasja. Ekspozycja w Muzeum Narodowym w Gdańsku nosi tytuł Kolekcja, czyli wybór. Unikaty ze zbiorów Iwony Siewierskiej. Tworzenie kolekcji dzieł sztuki wiąże się z podejmowaniem rozmaitych wyborów na wielu etapach. W naturalny sposób słowo „wybór” stało się kolejnym z pojęć charakteryzujących tę kolekcję w momencie nadawania tytułu wystawy. Również podczas pracy nad wystawą konieczne było dokonywanie mnóstwa wyborów – przede wszystkim dzieł pod kątem prezentacji we wnętrzach Pałacu Opatów w Oliwie czy fotografii prac do katalogu wystawy.

Oczywiście kluczowy był dobór prac na gdańską ekspozycję zgodnie z intencją pokazu, która zakłada przedstawienie przekroju kolekcji, a zarazem ujawnienie różnorodności kreacji w tworzywie ceramicznym – wielości form, technik, materiałów i barw ceramicznych dzieł. Kuratorka wystawy wybrała prace 80 twórców różnych pokoleń. Wśród nich najliczniej są reprezentowani twórcy z Wrocławia – najważniejszego ośrodka ceramiki artystycznej w Polsce. Nie brakuje prac ceramików gdańskich oraz artystów z całego świata.

Gromadzone przez kolekcjonerkę prace znakomicie odzwierciedlają rozwój ceramiki jako dyscypliny artystycznej w ciągu sześćdziesięciu lat, jak również potencjał, jaki ma ona w sobie. Jej uniwersalność widoczna jest choćby w rozmaitości ceramicznych prac, gdzie obok form wywodzących się od tradycyjnych naczyń, kafli, drobnych figurek, pojawiają się obiekty o czysto artystycznym rodowodzie – ceramiczne rzeźby i obrazy.

Ceramika od zawsze pełniła funkcję użytkową oraz zdobniczą. W jeleniogórskim ogrodzie Iwony Siewierskiej, którego namiastkę prezentujemy na wystawie, ceramiczne formy istnieją jako plenerowe rzeźby, ale niektóre z nich służą jako ozdobne donice czy oryginalne ceramiczne siedziska i stoły. Pokaz kolekcji dopełnia prezentacja malarstwa i rysunku niektórych spośród artystów ceramików, stanowiąca tło dla ich ceramicznych rzeźb.

Z okazji wystawy został przygotowany katalog oraz liczne kulturalne i edukacyjne wydarzenia: panel dyskusyjny, spotkania z kolekcjonerką, oprowadzenia kuratorskie i zajęcia edukacyjne.

KOLEKCJA

Gromadzony od 1987 roku zbiór liczy ponad 600 obiektów. Składają się nań prace 150 artystów polskich i zagranicznych. W kolekcji znajdują się dzieła najważniejszych dla polskiej ceramiki unikatowej twórców, m.in. prace Krystyny Cybińskiej, Bronisława Wolanina, Henryka Luli, Janiny Karczewskiej-Koniecznej, Ireny Lipskiej-Zworskiej, Władysława Garnika, Mirosława Kocińskiego, Grażyny Płocicy, a także uznanej rzeźbiarki Elżbiety Grosseovej czy hiszpańskiego artysty Ivana Prieto.

Do tej pory kolekcja Iwony Siewierskiej była prezentowana na trzech wystawach w Polsce: w Galeriach BWA we Wrocławiu i Jeleniej Górze oraz na Zamku Książ (w 2012 roku), a także na dwóch wystawach zagranicznych w Instytucie Polskim w Pradze i w Bratysławie (w latach 2013–2014). Wystawom towarzyszyły katalogi.

Prace z kolekcji są też często wypożyczane na wystawy do różnych instytucji (m.in. Muzeum Porcelany w Wałbrzychu i Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, ASP w Gdańsku, ASP we Wrocławiu).

O kolekcji pisały m.in.: niemieckie czasopismo poświęcone ceramice „Neue Keramik” (artykuł prof. Grażyny Płocicy z 2016 roku pt. Kolekcja ceramiki, czyli przemiana przez sztukę) i Portal „Rynek i Sztuka” (Desenie, które maluje ogień: wywiad z Iwoną Siewierską, kolekcjonerką ceramiki i założycielką Fundacji UNIKAT, z roku 2012). W ubiegłym roku wywiad z właścicielką kolekcji zamieścił magazyn „Czas na Wnętrze” (Kolekcja emocji).

Kolekcja Iwony Siewierskiej od czasów pierwszej prezentacji regularnie rozrasta się w skali i zasięgu. Budowana jest przez jej właścicielkę z wielką świadomością, znawstwem tajników technologicznych i odwagą prezentowania własnego gustu. Niemalże wszystkie prace ceramiczne pochodzą od artystów, z którymi kolekcjonerka jest zaprzyjaźniona i utrzymuje dobre relacje towarzyskie.

Organizacja wystaw rzeźby ceramicznej jest okazją do promocji i popularyzacji tej najbardziej niszowej dziedziny sztuki, dlatego chcemy pokazać ją w nowej, aktualnej odsłonie.

KOLEKCJONERKA

Absolwentka Akademii Medycznej we Wrocławiu, zawodowo związana z branżą farmaceutyczną, jest członkinią Rady Programowej Muzeum Porcelany w Wałbrzychu oraz Stowarzyszenia WL4 Mleczny Piotr Przestrzeń Sztuki w Gdańsku. Kolekcjonuje współczesną ceramikę artystyczną.

W 2011 roku założyła Fundację Unikat, działającą na rzecz popularyzacji ceramiki unikatowej, m.in. poprzez inicjatywy edukacyjne i wystawiennicze. Na stronie internetowej http://fundacjaunikat.pl/ zamieszczane są wszystkie aktualne informacje o jej działalności.

Autorka trzech książek poświęconych kolekcjonerskiej pasji: W duecie ze sztuką (2017), O emocjach tworzenia (2019), trzecia książka z tej serii Do trzech razy sztuka ukaże się niebawem. Za drugą z nich otrzymała szereg prestiżowych nagród (srebro w konkursie Indigo Design Awards w kategorii Book design w Holandii, brąz w konkursie European Design Awards w Grecji oraz nagrodę specjalną w konkursie Polish Graphic Design Awards).

Kuratorka: Joanna Szymula-Grygiel
Współpraca: Iwona Siewierska

Organizatorzy:
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Samorząd Województwa Pomorskiego
Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Patronat honorowy: Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego

Partner: UNIKAT

Patronat medialny: www.gdansk.pl, www.trojmiasto.pl, www.pomorskie.eu

Anna Malicka-Zamorska, Świnka w czerwonych butach, 2011, szamot, szkliwo, wys. 52 x 94 x 10 cm

Anna Marchwicka, Głowa do góry nogami, 2011/2016, glina szamotowa z elementami metalowymi, ręcznie formowana, szkliwa, tlenki metali, kalki, farba, wypał w temp.1240° C, 1050° C, 800° C, 40 × 40 × 40 cm

Bente Kluge, Huśtawka, 2019, ceramika malowana, wypał w 900° C, 40 cm

Bożena Sacharczuk, Muszla, 2012, praca toczona na kole garncarskim, nieszkliwiona na zewnątrz, środek szkliwo redukcyjne, wys. 25 cm

Bronisław Wolanin, Bez tytułu, obraz porcelanowy złożony z czterech części, 1995, 68 x 50 cm

Daria Kowalewska, Bez tytułu, 2021, ceramika, masa szamotowa, angoba, wypał w temp.1200° C, 80 x 45 x 30 cm

Ewa Granowska, Głowy, 1973, szamot, częściowo szkliwione, ręcznie formowane, wys.: 20, 16, 20, 17, 20 cm

Henryk Lula, Muszla biała, 2014, masa kamionkowa z szamotem, wys. 28 cm Muszla czarna, 2002, masa kamionkowa z szamotem, wys. 28 cm


Data

03 października 2021 - 16 stycznia 2022

Lokalizacja

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej w Gdańsku
ul. Cystersów 18, 80-330 Gdańsk
Zasady zwiedzania podczas pandemii wirusa COVID-19
  • Obowiązuje limit zwiedzających w tym samym czasie.
  • Należy zachować dystans 2 m od innych osób i obsługi.
  • Konieczne jest zakrywanie ust i nosa oraz dezynfekcja rąk.
  • Szatnie są nieczynne.

Szczegółowe informacje

Informacje

Godziny otwarcia

Nieczynne -
Poniedziałek
10:00 - 17:00
Wtorek - Niedziela

Bilety

15 zł -
Normalny
10 zł -
Ulgowy
1 zł -
Dzieci i młodzież 7 – 26 lat
20 zł -
Bilet rodzinny, do 2 osób dorosłych (rodzice, opiekunowie) i dzieci do lat 18
10 zł -
Bilet grupowy (grupy liczące 10 i więcej osób), cena za 1 osobę
20 zł -
Bilet 30-dniowy
Dzień bezpłatny -
Piątek