Czy można wyobrazić sobie bardziej wszechobecną dziedzinę twórczości niż architektura? Choć nie da się od niej uciec, w edukacji formalnej ślizgamy się jedynie przez chwilę na jej powierzchni. W szkole, słynne budynki występują w roli reprezentantów historycznych epok, a my uczymy się rozpoznać ich charakterystyczne cechy i nazywać style. Ale czy architekturę można sprowadzić jedynie do stylu?
Jeśli połączymy architekturę z myśleniem wizualnym, otwiera się przed nami ogromny potencjał refleksji nad otoczeniem. Szkolenie wymyślone jest tak, by zachęcić do: patrzenia, zastanawiania się, stawiania pytań, twórczego działania. Żeby wziąć udział w szkoleniu nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy. Idea jest taka: architekturę możemy odkrywać razem z dziećmi i młodzieżą. Nie oznacza to, że trzeba o niej wszystko wiedzieć, ale znać metody działania. Szkolenie to zestaw ośmielających aktywności poświęconych temu, co widzimy (lub nie) w przestrzeni oraz jak ją odbieramy.
Poruszane zagadnienia:
- Jak wykorzystywać architekturę w prostych działaniach edukacyjnych?
- W jaki sposób używać przestrzeni do ćwiczeń z myślenia wizualnego?
- Jak i po co rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o przestrzeni?
- Jak wykorzystać ideę mapy do działań twórczych?
- Gdzie szukać inspiracji i pomocy dydaktycznych poświęconych edukacji architektonicznej?
Szkolenie jest praktyczne: prowadząca proponuje aktywności indywidualne i grupowe. Osoby uczestniczące doświadczają ich, a następnie omawiają – możliwe zastosowania i warianty. Ze szkolenia wychodzisz z gotowymi pomysłami do wykorzystania w pracy z dziećmi i młodzieżą. Możesz je modyfikować tak, by używać myślenia wizualnego zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami i stylem pracy.
Katarzyna Witt – historyczka sztuki, edukatorka muzealna, twórczyni treści dla dzieci i młodzieży. Redaktorka portalu „Architektura dla Edukacji”. Tworzy narzędzia dydaktyczne, szkoli nauczycieli, pisze książki dla dzieci, prowadzi warsztaty architektoniczne w muzeach, domach kultury i bibliotekach. W 2020 roku otrzymała I nagrodę w polskiej edycji międzynarodowego konkursu edukacji architektonicznej „Golden Cubes” za podręcznik stworzony w ramach stypendialnego (MKiDN) projektu „Architektura: ćwiczenia z myślenia”. Programy edukacji architektonicznej wdrażała w instytucjach takich jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Wolskie Centrum Kultury czy Warszawski Pawilon Architektury Zodiak. Jej projekt edukacyjny „Plac Budowy” dla dzieci otrzymał I nagrodę w Plebiscycie Słoneczniki. Współautorka filmów o architekturze dla dzieci stworzonych we współpracy z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki.
Szkolenie odbywa się w ramach projektu „Myślenie wizualne w edukacji kulturalnej” realizowanego w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
INFORMACJE PRAKTYCZNE:
- dla kogo: osób zajmujących się edukacją i animacją kultury; osób prowadzących warsztaty i zajęcia; każdego i każdej, kto pracuje z dziećmi i młodzieżą; wszystkich szukających inspiracji i pomysłów na działania
- kiedy: 27.05.2025 (wtorek)
- czas: 10:00-15:00
- miejsce: Nomus – Nowe Muzeum Sztuki i Gdańska Galeria Fotografii, ul. Stefana Jaracza 14, Gdańsk
- prowadzenie: Katarzyna Witt
- wstęp wolny
- obowiązują zapisy (liczba miejsc ograniczona): zapisy@mng.gda.pl