Aktualności

Rozmowy o Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej. Spotkanie z Moniką Drożyńską

Jak wygląda język, kiedy zamiast długopisu używamy igły i nici? Jak opowiedzieć o migracji, asymilacji i pamięci nie słowem mówionym, lecz haftem?

Zapraszamy na spotkanie z artystką Moniką Drożyńską, która „pisze haftem”, przekształcając tkaninę w medium polityczne, intymne i głęboko społeczne. Punktem wyjścia do rozmowy będzie jej praca z kolekcji NOMUS-u, poświęcona asymilacji przez język, „UAPLGD” UAPLGB łącząca drukowane słowo z haftem, oficjalny zapis z tym, co wyszywane wyhaftowane (nie używam określenia wyszywane, wolę haftowane ze względu na dynamikę) , prywatne i często niesłyszalne. Drożyńska sięga po symbole narodowe, jak w pracy o tytule (przypomnisz jaki? Polska 2025) z polską flagą, w której czerwoną część wypełnia haftowanym słowem „kebab”, pokazując, jak „obce” staje się częścią wspólnej tożsamości. Jej praktyka wyrasta z tradycji kobiecej pracy z igłą, ale nadaje jej wymiar współczesnej politycznej wypowiedzi między ochroną, buntem i pamięcią. Sama mówi o tym jako o „pisaniu haftu”, jako geście splatającym język, ciało i doświadczenie.

MONIKA DROŻYŃSKA (1979) Hafciara, artystka sztuk wizualnych, doktora sztuki, aktywistka. Laureatka Paszportu Polityki  2024. Skazana za haftowanie zagłówków w pociągach PKP.

Prekursorka technik hafciarskich w sztuce współczesnej i tkaniny w przestrzeni publicznej. Współpracowała z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Zachętą Narodową Galerią, Nomus w Gdańsku, Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Prace w kolekcjach  Bunkra Sztuki, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej Mocak w Krakowie, Muzeum Narodowego w Kijowie, Lentos w Austrii.

MARTA CZYŻ (1982) Historyczka sztuki, niezależna kuratorka, krytyczka. Kuratorka Pawilonu Polskiego na 60. Biennale w Wenecji w 2024 roku. Jej praktyka badawcza i kuratorska opiera się na pracy z archiwami oraz analizie aktualnych zjawisk w sztuce współczesnej,  ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na przemiany kulturowe i społeczne. Interesuje ją zwłaszcza sztuka ukraińska po 2000 roku, a także sposoby współczesnego przedstawiania, rozumienia i wizualnego przetwarzania konfliktów zbrojnych w odniesieniu zarówno do obecnych wydarzeń, jak i do doświadczeń XX wieku. Zajmuje się również refleksją nad praktyką kuratorską w Polsce, badając przemiany instytucjonalne, modele wystawiennicze i rolę kuratora w kształtowaniu dyskursu sztuki. W swojej pracy stara się zrozumieć, w jaki sposób obrazy, filmy, wystawy i inne formy wizualnego przekazu kształtują nasze wyobrażenia o wydarzeniach z przeszłości i o tym, co dzieje się tu i teraz. Interesuje ją, jak sposób pokazania danego tematu wybór materiałów, kontekst ekspozycji, język wizualny wpływa na to, jakie znaczenia odbiorcy przypisują konkretnym zjawiskom społecznym czy politycznym. Członkini AICA. Zdobyła wyróżnienie magazynu Wysokie Obcasy „50 śmiałych 2024” i wraz z Open Group zdobyła nagrodę O!Lśnienia w 2025 roku.

Informacje praktyczne:

▪️ 13.11.2025 r.

▪️ 18.00

▪️ NOMUS – Nowe Muzeum Sztuki i Gdańska Galeria Fotografii

▪️ ul. Jaracza 14, Gdańsk 80-863

▪️ prowadzenie: Marta Czyż

Wydarzenie jest bezpłatne
Nie obowiązują zapisy

adminRozmowy o Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej. Spotkanie z Moniką Drożyńską