Książki MNG o Tryptyku

„Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga z Muzeum Narodowego w Gdańsku

Alicja Andrzejewska-Zając, Magdalena Podgórzak

Autorki w zwięzłej i przystępnej formie przedstawiły najważniejsze, uwzględniające najnowsze wyniki badań historycznych, konserwatorskich i ikonograficznych informacje o obrazie i jego autorze. Walorem publikacji jest duża liczba ilustracji i reprodukcji
dzieła z najciekawszymi detalami obrazu.

Wersja polska:
ISBN PL: 978-83-63185-29-9
format: 160 × 200 mm
liczba stron: 100
oprawa: miękka
język: polski
rok wydania: 2015
cena: 12,00 zł

Wersja angielska:
ISBN EN: 978-83-63185-37-4
format: 160 × 200 mm
liczba stron: 100
oprawa: miękka
język: angielski
rok wydania: 2015
cena: 12,00 zł

Sąd. „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga

Andrzej Nowakowski

W tej historii wszystko jest nieprawdopodobne, tajemnicze i porywające zarazem. Dzieje Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga to długi ciąg pytań, na które z trudem znajdujemy odpowiedzi lub skazani jesteśmy na ich brak. Wiemy coraz więcej, ale coraz bardziej niepokoi nas zarówno tajemnica okoliczności powstania tego – jednego z największych! – arcydzieła sztuki europejskiej późnego średniowiecza, jak i jego burzliwe dalsze losy. Nie ma drugiego obrazu o tak dramatycznej historii, którego autor w dodatku przez wieki pozostawał nieznany. Tryptyk pojawił się po raz pierwszy w scenerii, której mógłby nie udźwignąć nawet współczesny przemysł filmowy Hollywoodu. Oto na morzu toczy się, w latach 1469–1473, wojna Hanzy z Anglią. 10 kwietnia 1473 roku karawela „Peter von Danczk” wyrusza z portu w Lubece, z misją blokady Anglii. Dowodzi nią Paul Beneke; ten sam, który w innym morskim boju jako pierwszy pokonał Anglików i dzięki temu zwycięstwu wiele lat później Niemcy – najpierw cesarskie, później hitlerowskie – uznają go za bohatera narodowego. Nikt nie mógł przypuszczać, że losy tej pierwszej wyprawy, mającej zablokować angielskie porty, potoczą się aż tak dramatycznie, że ten jeden obraz przyczyni się do śmierci tylu ludzi, na światło dzienne wypełzną namiętności największych władców Europy, a jednocześnie – sprowokuje wielkie i zażarte dyplomatyczne spory możnych tego świata, wśród nich papieża Sykstusa IV. Kto mógł wówczas przewidzieć, że to arcydzieło stanie się największym skarbem i zarazem symbolem Gdańska?

Hans Memling był jednym z najznamienitszych artystów XV-wiecznej Brugii, od dawna zaliczanym, obok Jana van Eycka, Petrusa Christusa i Gerarda Davida, do najważniejszych malarzy wczesnoniderlandzkich. Zachowało się prawie sto obrazów tradycyjnie przypisywanych Memlingowi lub jego warsztatowi, co czyni zeń jednego z najpłodniejszych i najbardziej wszechstronnych mistrzów tamtych czasów.
Album zawiera ponad 450 fotografii autorstwa Andrzeja Nowakowskiego oraz wyczerpujące teksty na temat twórczości Hansa Memlinga i tajników jego sztuki malarskiej, historii obrazu

Z Brugii do Gdańska. „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga

Jacek Friedrich, ilustracje Joanna Cieplewska

Jak powstało arcydzieło Hansa Memlinga Sąd Ostateczny? Kto je zamówił i dlaczego? Kto je namalował? Co przedstawia? Jak trafiło do Gdańska? Jakie były jego późniejsze losy, aż po dziś dzień? Odpowiedzi na wszystkie te pytania mali Czytelnicy znajdą w książce „Z Brugii do Gdańska. Sąd Ostateczny Hansa Memlinga”, którą napisał Jacek Friedrich, a zilustrowała Joanna Czaplewska.

Książka została wydana przez Muzeum Narodowe w Gdańsku w ramach realizowanego w Gdańsku w 2017 roku programu „Sąd Ostateczny Hansa Memlinga. Jeden ze 100 najważniejszych obrazów sztuki dawnej”. Publikacja została sfinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 Jacek Friedrich, historyk sztuki. Wykładowca w Instytucie Historii Sztuki UG. Autor licznych publikacji poświęconych historii sztuki i kultury w dawnym i współczesnym Gdańsku, w tym także książek dla dzieci: „Gdańsk dla młodych podróżników”, Gdańsk 2005 oraz „Srebrna łyżeczka”, Gdańsk 2007. Zajmuje się także historią ilustratorstwa.

Joanna Czaplewska, graficzka i ilustratorka. Absolwentka Wydziału Grafiki gdańskiej ASP, obecnie asystentka na macierzystym wydziale. Wraz z Katją Widelską zilustrowała książkę „Trzy, dwa, raz, Günter Grass” (wyd. Oficyna Gdańska, Gdańsk 2015) która otrzymała wyróżnienie w dziale grafiki konkursu Książka Roku 2016 Polskiej Sekcji IBBY.

ISBN: 978-83-63185-42-8
format: 195 x 255 mm
liczba stron: 56
rok wydania: 2017
oprawa: twarda
język: polski, angielski
cena: nakład wyczerpany

Zamieszkać z Chrystusem i Marią. Sztuka dewocji osobistej w Niderlandach w latach 1450–1530

Katalog pod red. prof. Marcina Kalicińskiego został przygotowany z okazji  wystawy Zamieszkać z Chrystusem i Marią. Sztuka dewocji osobistej w Niderlandach w l. 1450-1530 (Muzeum Narodowe w Gdańsku 1 grudnia 2017– 28 lutego 2018, kurator dr hab. Marcin Kaleciński Prof. UG) przedstawia fenomen sztuki religijnej późnego średniowiecza – twórczość powstałą poza liturgią i oficjalnym kultem, bez bezpośredniej kontroli Kościoła, zrodzoną z emocjonalnej potrzeby religijnej więzi Prezentowane na wystawie dzieła pochodziły z polskich zbiorów znajdujących się państwowych, kościelnych i prywatnych instytucjach.

ISBN: 978-83-63185-34-3
format: 230 × 290 mm
liczba stron: 328
oprawa: miękka
język: polski, angielski
rok wydania: 2017

nakład wyczerpany

adminKsiążki MNG o Tryptyku