Archiwa błyskawiczne. Instant i instax w Polsce

Wirtualny spacer po wystawie

W cyklu Rozmowy o fotografii zapraszamy na ostatnie wydarzenie towarzyszące wystawie Archiwa błyskawiczne. Instant i instax w Polsce”. Jest nim wykład wybitnego artysty, uczestnika naszej wystawy Pana Marcina Giżyckiego.

27.08.2021 r., godz. 18.00, Marcin Giżycki: „Moje fascynacje fotografią natychmiastowąwykład online na YouTube i Facebooku

Marcin Giżycki rozpoczął swoją przygodę z polaroidem w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, kiedy nabył swój pierwszy aparat Polaroid SX – 70 będąc w Stanach Zjednoczonych. Kontekst miejsca, specyfika typografii z amerykańskich ulic i narzędzie fotografii natychmiastowej okazały się trwającą do dziś inspiracją. W wykładzie artysta przybliży historię fotografii natychmiastowej, opowie o swojej praktyce twórczej, własnej technice polarotypii i aparatach, których używał.

Marcin Giżycki – historyk sztuki i filmu, krytyk, reżyser, fotograf. Jest inicjatorem i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych „Animator” w Poznaniu. Był wykładowcą w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach, a obecnie jest profesorem w Polsko-Japońskiej Akademii Technik komputerowych w Warszawie. Od 1988 r. związany jest z amerykańską uczelnią Rhode Island School of Design w Providence (USA) gdzie pełni funkcję starszego wykładowcy. W latach 1979-1981 by redaktorem naczelnym kwartalnika „Animafilm” – organu Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Filmu Animowanego ASIFA. Współpracował z redakcjami „Literatury” i „Projektu”. Jest autorem ważnych książek filmoznawczych  m.in. „Awangarda wobec kina. Film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia międzywojennego” (1996), „Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym” (2000), oraz z zakresu sztuki współczesnej „Koniec i co dalej? Szkice o postmodernizmie, sztuce współczesnej i końcu wieku” (2001), „Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku” (2002) i „Wenders do domu” (2006). Jest reżyserem ponad dwudziestu filmów, m.in.: „Providence to ja! Opowieść o H. P. Lovecrafcie i jego mieście” (1997), „Wyspa Jana Lenicy” (1998); „Podróże Daniela Szczechury” (2005), „Sycylijska Pchła” (2008), „Alfred Schreyer z Drohobycza” (2010), „Aquatura” (2010), „AE” (2011), „Kinefaktura” (2012), „FFF1” (2013), „Magiczne życie. Opowieść o American Magic-Lantern Theater” (2014), „Watch Your Thoughts” (2015), „Monument” (2016), „Stone Story” (2016), „Theatrum Magicum” (2017), „Rzeźbiarz z kamerą” (2018) czy „Wieczór (2019).

Wykład zostanie opublikowany na kanale YouTube oraz na stronie wydarzenia:

https://www.facebook.com/events/237904968213447?ref=newsfeed

x

Wystawa Archiwa błyskawiczne to nie tylko największy dotychczas pokaz fotografii natychmiastowych (polaroid, fuji) w Polsce, ale i zarazem jeden z największych przeglądów polskich fotografii ostatnich 50 lat, na którym zaprezentowanych zostanie ponad 2000 kolorowych zdjęć. Prace zebrane na ekspozycji pozwalają prześledzić przeróżne sposoby wykorzystywania materiałów błyskawicznych, które znakomicie wpisywały się w konwencje fotografii rodzinnej (archiwum Teresy Gierzyńskiej), dokumentalnej (Wacław Nowak), artystycznej (między innymi Ryszard Bobek, Marcin Giżycki) czy intymnej (Agata Bogacka, Karol Radziszewski, Teresa Tyszkiewicz). Imprezowy charakter zdjęć natychmiastowych podkreśla z kolei ogromny zbiór snapshotów poznańskiej grupy Minilabistów, podczas gdy prace Leszka Brogowskiego, Rafała Kucharczuka uzmysławiają ich eksperymentalny, czy wręcz abstrakcyjny potencjał. Polaroidy i instaksy często służyły też jako notatki, czy to na planie filmów (scenopisy Andrzeja Wajdy), czy też w trakcie podróży (Paweł Althamer, Rafał Milach).

Wystawa Archiwa błyskawiczne konfrontuje różne możliwości zastosowania natychmiastowych procesów w (nie tylko artystycznej) praktyce polskich fotografów. Zaprezentowane na niej prace, pominięte w głównej narracji na temat dziejów polskiej fotografii, są efektem poszukiwań w prywatnych i instytucjonalnych archiwach. Albumy, atlasy, kabinety szufladowe, gabloty, konstelacje, typologie prezentują i porządkują w większości nieznany odbiorcom materiał fotograficzny.

Archiwa błyskawiczne kładą silny nacisk na lokalny i polityczny wydźwięk procesów natychmiastowych, które – zwłaszcza w okresie Polski Ludowej – kojarzyły się z nieosiągalną zachodnią technologią. Zachodni (amerykański, kapitalistyczny, korporacyjny, automatyczny, pop-kulturowy) materiał i proces pozwoliły na udokumentowanie (momentami socmodernistycznej i potransformacyjnej) ikonosfery Wschodu.

Kurator: Witold Kanicki
Współpraca kuratorska i koordynacja: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka, Maja Bieńkowska
Artyści: Paweł Althamer, Agata Bogacka, Ryszard Bobek, Leszek Brogowski, Teresa Gierzyńska, Marcin Giżycki, Rafał Kucharczuk, Jerzy Lewczyński, Rafał Milach, Minilabiści (Joanna Miklaszewska, Marek Mielnicki, Radek Spassówka), Wacław Nowak, Karol Radziszewski, Maciek Stępiński, Teresa Tyszkiewicz, Andrzej Wajda, Bartek Wieczorek i inni
Organizatorzy: Muzeum Narodowe w Gdańsku, Samorząd Województwa Pomorskiego, Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Patronat honorowy: Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego
Sponsor programu edukacyjnego: FujiFilm
Patronat medialny: www.gdansk.pl, www.trojmiasto.pl, www.pomorskie.eu, Magazyn Szum

Marcin Giżycki, Labirynt żółty, 1992-1993

Paweł Althamer, Mali, 1991, dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

Wacław Nowak, Karoseria, 1975

Teresa Gierzyńska, Stan Wojenny

Minilabiści

Minilabiści

Minilabiści

Rafał Milach, Red and blue on grey, Minsk, 2011

Rafał Kucharczuk, bez tytułu


Data

18 cze 2021 - 29 sie 2021

Lokalizacja

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Dział Gdańska Galeria Fotografii
Długi Targ 24, 80-828 Gdańsk

Informacje

Godziny otwarcia

Nieczynne -
Poniedziałek
10:00 - 17:00
Wtorek - Niedziela

Bilety

8 -
Normalny
4 -
Ulgowy
1 -
Dzieci i młodzież 7 – 26 lat
10 -
Bilet rodzinny, do 2 osób dorosłych (rodzice, opiekunowie) i dzieci do lat 18
- Nie ma dnia bezpłatnego